جدیدترین مطالب

تحلیلی بر واکنش کره جنوبی به سیاست تعرفه‌ای ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با بازگشت دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری ایالات متحده، موج جدیدی از حمایت‌گرایی اقتصادی در قالب سیاست‌های تعرفه‌ای، تجارت جهانی را تحت‌تأثیر قرار داده است. یکی از نخستین کشورهایی که هدف این تعرفه‌ها قرار گرفت، کره جنوبی بود؛ کشوری که اقتصاد آن به‌شدت به صادرات و به‌ویژه بازار آمریکا وابسته است.

نقش ایران در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران به‌عنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیت‌های راهبردی قابل‌توجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، می‌تواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.

نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بین‌الملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریع‌تر و مستقیم‌تر را فراهم کرد و نیاز به واسطه‌ها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستم‌های هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد، همان‌طور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بین‌الملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بین‌الملل به‌ویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیده‌ترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بین‌المللی می‌رسد.

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر واکنش کره جنوبی به سیاست تعرفه‌ای ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با بازگشت دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری ایالات متحده، موج جدیدی از حمایت‌گرایی اقتصادی در قالب سیاست‌های تعرفه‌ای، تجارت جهانی را تحت‌تأثیر قرار داده است. یکی از نخستین کشورهایی که هدف این تعرفه‌ها قرار گرفت، کره جنوبی بود؛ کشوری که اقتصاد آن به‌شدت به صادرات و به‌ویژه بازار آمریکا وابسته است.

نقش ایران در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران به‌عنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیت‌های راهبردی قابل‌توجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، می‌تواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.

نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بین‌الملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریع‌تر و مستقیم‌تر را فراهم کرد و نیاز به واسطه‌ها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستم‌های هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد، همان‌طور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بین‌الملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بین‌الملل به‌ویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیده‌ترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بین‌المللی می‌رسد.

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

Loading

ضرورت تغییر سیاست خارجی آمریکا در عصر جدید

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییرات ژئوپلیتیکی جهان پس از شیوع همه‌گیری کرونا ویروس بسیار گسترده است. برخی معتقدند که ما شاهد آخرین لحظات برتری آمریکا در جهان هستیم. برخی دیگر نیز بر این باورند که آمریکا، اساس نظم بین‌المللی پسا جنگ جهانی دوم، به خاطر رهبری یک رئیس‌جمهور ضعیف موقتاً ضعیف شده و یک رهبر باهوش می‌تواند رهبری آمریکا را به‌سرعت به شرایط گذشته بازگرداند.

ویلیام برنز در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده کارنگی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: ما در مورد کرونا ویروس جدید و تأثیر آن بر چشم‌انداز بین‌المللی چیزهای زیادی نمی‌دانیم؛ اما می‌دانیم که در یک دوره گذار کم‌سابقه‌ای سقوط کرده‌ایم که در آن برتری آمریکا در پشت سر و یک نظم آنارشیستی در پیش روی ما قرار دارد. این دوره (به لحاظ شکنندگی و تحولات ژئوپلیتیکی و فنّاورانه آن) شبیه دوره بعد از جنگ جهانی اول است که در آن، دو جنگ نظامی جهانی اتفاق افتاد تا درنهایت دولت‌ها بر بزرگ‌ترین چالش‌ها فائق آمدند. برای برون‌رفت از این دوره گذار پیچیده‌ی امروز، آمریکا باید برای بازسازی نقش اساسی خود در جهان گام بردارد.

ویرانی ناشی از همه‌گیری ما را احاطه کرده است، به‌طوری‌که بیش از نیم میلیون نفر را به کام مرگ کشانده، میزان گرسنگان جهان را دوچندان کرده و شدیدترین بحران اقتصادی از زمان «رکود بزرگ» را رقم‌زده است. بااین‌حال، قبل از بحران کرونا ویروس نیز، نظم بین‌المللی لیبرال که توسط آمریکا ساخته و رهبری می‌شد، در حال از دست دادن ویژگی‌های لیبرال و نظم آمریکایی خود بود. همه‌گیری به این روند شتاب بخشید و شرایط موجود را تشدید کرد.

با عقب‌نشینی، سردرگمی و چنددستگی آمریکا و متحدان آن، جاه‌طلبی چین برای تبدیل‌شدن به یک بازیگر برتر در آسیا افزایش‌یافته و تمایل این کشور به شکل‌دهی نهادهای بین‌المللی طبق اولویت‌ها و قدرت خویش فزونی گرفته است که نتیجه آن، سرکوب هرچه بیشتر داخلی و دیپلماسی گستاخانه «گرگ مبارز» بوده است. از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین فرصت را برای ایجاد اختلال در کشورهای رقیب و سرنگونی آن‌ها غنیمت می‌شمارد. اروپا در میان گستاخی چین، قدرت‌نمایی روسیه، دمدمی‌مزاجی آمریکا و فروپاشی سیاسی خویش گرفتار شده است.

همچنین، همه‌گیری کرونا موجب تشدید آشوب و سوء عملکرد خاورمیانه شده است. ایران و آمریکا در آستانه یک درگیری خطرناک قرار دارند. جنگ‌های نیابتی در یمن و لیبی بیداد می‌کند. سوریه همچنان غرق خون و ویرانی است و قصد اسرائیل برای اشغال کرانه باختری، خطر نابودی راه‌حل «دو دولت» را در پی دارد.

همه این چالش‌ها و بلاتکلیفی‌ها، به‌واسطه اختلالات موجود فنّاورانه و رقابت اقتصادی و ایدئولوژیکی پیچیده‌تر شده‌اند. در این میان، آمریکا باید از میان سه رویکرد راهبردی کلی دست به انتخاب بزند: عقب‌نشینی، بازسازی، نوسازی. هدف هر سه رویکرد، تأمین منافع آمریکا و حفاظت از مردم آمریکاست و تفاوت آن‌ها ناشی از ارزیابی‌های متفاوت از اولویت‌ها و نفوذ آمریکا و تهدیدهای فراروی این کشور است.

 

عقب‌نشینی

طرفداران این رویکرد معتقدند که آمریکا برای مدت طولانی امنیت جهان را تضمین کرده و دوستان و دشمنان آن به‌طور یکسان از آن بهره‌مند شده‌اند؛ بنابراین، آمریکا باید از گستردگی منافع حیاتی خود و به‌تبع آن، از اعزام نیروی نظامی و ائتلاف‌های قدیمی بکاهد تا دیگر قدرت‌ها در دفاع از حوزه نفوذ و منافع خویش هزینه کنند. درواقع، عقب‌نشینی بدین معناست که آمریکا به‌جای نابودی و حذف تهدیدها و دشمنان خویش، می‌تواند آن‌ها را به نحو احسن مدیریت کند.

 

بازسازی

طرفداران این رویکرد معتقدند که پس از فروپاشی شوروی، آمریکا نتوانست از برتری خود کمال استفاده را ببرد. رهبران آمریکا ناشیانه به ظهور رقبای آتی آمریکا کمک کرده و به‌جای سلطه بر آن‌ها، در کنار آن‌ها نشسته و گمان کردند که هم‌نشینی مایه خرسندی آن‌ها خواهد شد. به‌زعم آن‌ها، جهان اکنون دچار تب شده است و درمان آن تداوم رهبری آمریکاست، هرچند که این رهبری با ناهماهنگی‌ها و گاهی با خستگی متحدان همراه باشد.

 

نوسازی

طرفداران این رویکرد به یک واقعیت جدید معتقدند؛ آمریکا دیگر نمی‌تواند رویدادها را دیکته کند. دولت آمریکا بیش از دیگران به ارزش‌ها، وجهه و نفوذ آمریکا آسیب‌زده است؛ بنابراین، باید از تشدید این روند جلوگیری کرد. اکنون موقعیت آمریکا برای ایجاد ائتلاف‌ها و پیشبرد اولویت‌های ژئوپلیتیکی قرن 21، بهتر از دیگر قدرت‌هاست؛ بنابراین، آمریکا باید در اهداف و شیوه‌های پیشبرد قدرت خویش دست به نوآوری زده و بین آمال و محدودیت‌های خود تعادل ایجاد کند.

در راستای این نوسازی، نخست باید سیاست خارجی آمریکا بر حمایت داخلی استوار باشد. سیاست خارجی هوشمندانه از خانه آغاز می‌شود و با دیپلماسی، جامعه و اقتصاد قوی همراه است. رفاه طبقه متوسط آمریکا، موتور محرک سیاست خارجی این کشور است.

چالش‌های بزرگ جهانی (تغییرات اقلیمی، عدم امنیت سلامت جهانی، گسترش سلاح‌های کشتارجمعی و انقلاب در فن‌آوری)، اولویت دوم این سیاست خارجی نوآورانه محسوب می‌شود. همه این مشکلات تأثیر مستقیمی بر سلامت، امنیت و رفاه مردم آمریکا دارد و حل‌وفصل آن‌ها مستلزم همکاری بین‌المللی (علیرغم تشدید رقابت راهبردی) است.

مدیریت رقابت با چین نیز اولویت مهمی برای چالش ژئوپلیتیکی آمریکا به شمار می‌رود. جلوگیری از ظهور چین فراتر از ظرفیت آمریکاست اما آمریکا می‌تواند فضا را برای ظهور چین شکل داده و از مجموعه‌ای از متحدان و شرکا در هندو اقیانوسیه بهره‌برداری کند. آمریکا هنوز فرصت دارد تا آینده خود را، قبل از شکل‌دهی آن توسط سایر قدرت‌ها و بازیگران، شکل دهد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر