جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات یک دهه اخیر در آسیای جنوب غربی به عنوان پهنه بزرگ نظام جهانی و کانون تنش و تشنج جهانی، نشان داده است که قدرت ترس از جایگاه مهمی برخوردار بوده و ایران از دارندگان اصلی این منبع قدرت محسوب می‌شود.
Loading

أحدث المقالات

پاسخ نظامی اسرائیل به تهران ممکن است در قالب حمله به نیرو‌های نیابتی در خارج از ایران باشد / انتظار نمی‌رود که تل آویو مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد

مقامات ایالات متحده انتظار دارند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله آخر هفته ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حمله به نیرو‌های نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.

بورل: اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند / تحریم‌های جدید علیه تهران مستلزم وجود چیز‌هایی است که قابل تحریم باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند.

نامه وزیر خارجه اسرائیل به ۳۲ کشور برای قراردادن سپاه در لیست تروریسم و تحریم برنامه موشکی ایران

کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آن‌ها خواست تا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند و سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

وزیر خارجه چین به همتای سعودی: ایران گفت که هدف ضدحمله اش، هیچ کشور همسایه‌ای نیست / تهران مایل است به سیاست‌های حسن همجواری ادامه دهد

وانگ یی گفت: چین قاطعانه با حمله به سفارت ایران در سوریه که به شدت قوانین بین المللی را نقض می‌کند، مخالف است؛ در عین حال متوجه شدیم که ایران اعلام کرده است که هدف ضدحمله‌اش هیچ کشور همسایه‌ای نیست و مایل است به سیاست‌های حسن همجواری و دوستانه ادامه دهد.

واکنش ولی نصر، مشاور سابق اوباما، به تماس وزرای خارجه چین و سعودی: عربستان اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارد که بتواند از جنگ جلوگیری کند / بهایی که پکن برای استفاده از نفوذش در تهران می‌خواهد چیست؟ در مقابل به ایران چه خواهد داد؟

ولی نصر نوشت: « عربستان امید چندانی به توانایی آمریکا برای جلوگیری از توسعه درگیری‌ها در منطقه ندارد. این نشان می‌دهد که سعودی‌ها چقدر نگران وضعیت فعلی هستند و چقدر اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارند که بتواند اوضاع را مدیریت و از جنگ جلوگیری کند.»

Loading

کره شمالی؛ تقویت تسلیحات راهبردی در سایه تحریم و تهدید خارجی

شورای راهبردی آنلاین - رصد: آیا پیونگ‌یانگ در حال تنظیم مجدد اولویت‌های سیاست دفاعی این کشور است؟ هینا جو، تحلیلگر مسائل دفاعی و نظامی به بررسی مخارج دفاعی پرداخته تا شاخصه‌های ظریفی را مبنی بر این‌که توسعه تسلیحات هسته‌ای بار دیگر از توسعه اقتصادی در کره شمالی پیشی خواهد گرفت ارائه دهد.

در گزارشی که وب سایت اندیشکده انگلیسی موسوم به موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی (IISS) به قلم هینا جو منتشر کرد، آمده است: تخریب دفتر ارتباطات دو کره توسط پیونگ‌یانگ در تاریخ 16 ژوئن نمونه‌ای از دیپلماسی چکشی این کشور بود و جهان را به این فکر فروبرد که دولت کره شمالی قصد دارد چه پیامی برای دیگران بفرستد؟ درهرصورت، شاید شاخصه‌های ظریفی باشد که نشان دهد در پی دوره‌ای کوتاه که به نظر می‌رسید توسعه تسلیحات هسته‌ای بر توسعه اقتصادی یا مدرن‌سازی دیگر توانایی‌های نظامی در کره شمالی ارجحیت ندارد، بار دیگر اولویت‌های سیاست دفاعی و مخارج کره را تشکیل می دهد.

دفتر ارتباطات دو کره که در سال 2018 تأسیس شد، نشان‌دهنده بهبود روابط میان‌کره شمالی و جنوبی در آن زمان بود. درعین‌حال پیونگ‌یانگ در حال فاصله گرفتن از اصل «بیونجین» بود که تا آن زمان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بر آن تأکید داشت. هدف از راهبرد بیونجین برقراری تعادل میان برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی و توسعه اقتصادی بود. در دوران کیم جونگ ایل، توسعه تسلیحات هسته‌ای سبقت گرفت. در سال 2018 کیم جونگ اون گفت که کره به هر دو هدف اصل بیونجین رسیده است و حالا توسعه اقتصادی در اولویت قرار دارد. این تغییر در سال 2018 در طرح «ساخت‌وساز اقتصادی سوسیالیستی» منعکس شد که در آن بر توسعه فن‌آوری اطلاعات و پایه‌های علمی کشور تأکید شد.

آخرین برنامه پنج‌ساله مبتنی بر بیونجین در مه 2016 توسط کیم جونگ اون پرده‌برداری شد و در سال 2020 خاتمه یافت. حتی پیش از اعلام برنامه ساخت‌وساز اقتصادی سوسیالیستی روشن بود که پیونگ‌یانگ در اولویت‌هایش تجدیدنظر کرده است. راهبرد توسعه اقتصادی ملی در سال‌های 2016 تا 2020 سیاست‌ها را دوباره به سمت توسعه فن‌آوری و متنوع سازی تجارت برد. اهداف آن شامل رشد سالانه اقتصادی هشت‌درصدی و کاهش اتکا به چین بود.

یک انتظار منطقی این بود که این تأکید بر توسعه اقتصادی با کاهش مخارج دفاعی همراه شود. لیکن چنین اتفاقی نیفتاد: بر اساس اعلامیه‌های دولتی درباره بودجه از سال 2016 رقم تخصیص بودجه دفاعی 15.8 درصد باقی ماند. به‌علاوه، راهبرد توسعه اقتصادی ملی نتوانسته است به رقم رشد سالانه هشت‌درصدی دست پیدا کند و این کشور هنوز در حوزه تجارت به‌طور کامل به چین وابسته است.

 

توضیح ایستایی مخارج دفاعی

درحالی‌که اعلام شد کره به دو هدف اصل بیونجین برای توسعه تسلیحات هسته‌ای و رشد اقتصادی دست‌یافته است اما ایدئولوژی ملی «جوچه» یا خودکفایی همچنان در حال اجرا است. این امر می‌تواند تا حدودی نبود تغییر در بودجه دفاعی را توضیح دهد، درحالی‌که احتمالاً بخشی از بودجه از توسعه تسلیحات هسته‌ای به سمت تسلیحات متعارف رفته است. به‌عنوان‌مثال، می توان در بودجه دولتی در سال 19-2018 به «افزایش توان دفاعی و کمک به توسعه سامانه‌های تسلیحاتی مدرن و فرآیندهای تولید مهمات» اشاره داشت. بااین‌حال، با ناکامی مذاکرات هسته‌ای کره شمالی با آمریکا و شکست کره در رفع تحریم‌ها، بار دیگر پیونگ‌یانگ در مسیر ستیزه‌جو شدن قرار دارد.

سخنان کیم در پایان سال 2019 نیز نشان از تأکید دوباره بر مؤلفه‌های اصل بیونجین داشت. سخنرانی او در دسامبر 2019 در کمیته مرکزی حزب کارگر بر لزوم تمرکز دوباره بر تولید تسلیحات راهبردی، حتی اگر به بهای از دست رفتن منافع اقتصادی در کوتاه‌مدت باشد، تأکید داشت.

به‌علاوه، در نشست مه 2020، کمیسیون نظامی مرکزی حزب کارگر «اصول جدید افزایش بیشتر قابلیت‌های هسته‌ای کره شمالی» را تشریح کرد، اما رسانه دولت جزییات آن را ارائه نداد.

 

تجزیه‌وتحلیل مخارج دفاعی

تعیین ارقام رسمی مخارج دفاعی کره شمالی با استفاده از ارقام اعلامی رسانه رسمی این کشور کار نسبتاً ساده‌ای است؛ اما این‌که این رقم چه معنایی دارد بسیار پیچیده‌تر است.

هرسال در فاصله زمانی بین پایان ماه مارس و آغاز ماه آوریل، مجلس خلق رشد پیشنهادی درآمدها و مخارج دولت و سهم بودجه تخصیص داده‌شده برای امور دفاعی را اعلام می‌کند. بااین‌حال این ارقام، با توجه به فقدان ارزش‌های دنیای واقعی و فاصله آن‌ها از هنجارهای بین‌المللی مربوط به برآورد داده‌های اقتصادی، کمتر ازآنچه در وهله اول به نظر می‌رسد، شفاف است.

گزارش سال 2019 وزارت امور خارجه آمریکا درباره مخارج نظامی و نقل و انتقالات سلاح در جهان این‌طور برآورد می‌کند که کره شمالی بین سال 2007 و 2017 سالانه بین 21.9 و 24.4 درصد تولید ناخالص داخلی (بین 3.7 و 4.2 میلیارد دلار سال 2017) را صرف امور نظامی کرده است. تبدیل ارقام منتشرشده توسط رسانه ملی کره شمالی با استفاده از نرخ ارز در همان بازار و در همان دوره زمانی به ارقام بسیار کمتری، بین 0.64 و 1.2 میلیارد دلار، منتهی می‌شود که معادل 3.9-6.9 درصد تولید ناخالص داخلی است. بودجه 2020 بر اساس نرخ ارز بازار به تقریباً 1.5 میلیارد دلار (دلار سال 2017) تبدیل می‌شود که هنوز هم بسیار پایین‌تر از برآوردهای وزارت امور خارجه آمریکا است.

اعلامیه کیم در سال 2019 درباره تولید تسلیحات راهبردی نشان می‌دهد که دست‌کم در آینده‌ای نزدیک، تولید تسلیحات هسته‌ای، چه تحت اصل بیونجین باشد یا نباشد، بار دیگر برای بودجه دفاعی و دولت یک اولویت محسوب خواهد شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که تأکید کمتری بر توسعه اقتصادی صورت گیرد. این‌که آیا تمرکز دوباره بر سامانه‌های راهبردی به بهای از دست رفتن سرمایه‌گذاری در زمینه تسلیحات متعارف خواهد بود یا خیر، سؤالی است که پاسخ آن فعلاً مشخص نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *