أحدث المقالات

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

وزیر دفاع پاکستان، افغانستان را «منبع ترور» خواند

وزیر دفاع پاکستان با تکرار اتهامات اسلام‌آباد علیه افغانستان مبنی بر کارشکنی حاکمان آن در مبارزه با تروریسم، خواستار تشدید کنترل مرزهای ۲ کشور شد و همسایه خود را «منبع ترور و منشأ حوادث تروریستی در پاکستان» توصیف کرد.

مشاور زلنسکی از وضعیت بد سربازان ارتش اوکراین در سراسر خط مقدم جبهه خبر داد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه ای که در وب سایت نشریه NV منتشر شد، گفت: نیروهای مسلح اوکراین به دلیل کمبود منابع در خط مقدم جبهه در حالت در جا زدن و رکود قرار دارند.

Loading
رصد اندیشکده های خارجی

از خسارات دیوارسازی ترامپ در مرز مکزیک تا آینده کار در آفریقا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بررسی تداوم اصلاحات در اوکراین، مهارت‌های دیجیتال و آینده کار در آفریقا، خسارات ناشی از دیوارسازی ترامپ در مکزیک، رابطه چین و آمریکای لاتین، رابطه عربستان با چین، اسرائیل و خاورمیانه در بحبوحه رقابت آمریکا-چین، شراکت راهبردی ایران و چین، تصمیم انگلیس درباره هوآوی، نبرد بودجه در اتحادیه اروپا عامل تضعیف جاه طلبی های بین‌المللی اتحادیه از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

بروکینگز

آیا زلنسکی به اصلاحات ادامه می‌دهد؟: زلنسکی هنوز هم می‌تواند مسائل را حل کند و به رئیس جمهور حامی اصلاحات و قهرمان مبارزه با فسادی تبدیل شود که در انتخابات اوکراین وعده کرده بود، اما اگر این طور نشود، به احتمال خیلی زیاد پای خود را جای پای یوشچنکو و پوروشنکو خواهد گذاشت که توسط رای دهندگان اوکراینی کنار زده شدند.

چالش رشد بلند مدت رومانی: زنگ خطر کمبود مهارت: رومانی در سال‌های اخیر با افزایش درآمد سرانه این کشور از 50 درصد میانگین اتحادیه اروپا در سال 2010 به 70 درصد در حال حاضر پیشرفت چشم گیری را تجربه کرده است. با این حال، اگر بخواهد اقتصادش را به سوی مرز اقتصادی جهانی  حرکت دهد، با چالش‌های مهارتی مختلفی روبرو است. در مرز اقتصادی قرار گرفتن نیازمند مهارت‌ها و مدل‌های آموزشی صحیح است که به افراد، کارکنان شرکت‌ها و نیروی کاری کشورها اجازه می‌دهد مهارت‌شان را به روزرسانی و نیازهای‌شان را برآورده کنند.

آمریکا از بیانیه‌ حقوقی دریای چین جنوبی چه چیزی به دست آورد؟: رابرت ویلیامز بررسی می‌کند که آمریکا از بیانیه حقوقی دریای چین چه چیزی به دست آورد و استدلال می‌کند که اگر آمریکا تمایلی نداشته باشد با اقدامات ملموس جدید از تعهدش به کشورهای جنوب شرق آسیا پشتیبانی کند، مقامات این منطقه را که همین حالا هم نگرانند آمریکا شریک راهبردی قابل اعتمادی برای آن‌ها هست یا نه، بیشتر از خود دور می‌کند.

مهارت‌های دیجیتال و آینده کار در آفریقا: اگر چه جنوب صحرای آفریقا شاهد افزایش نرخ آموزش و سواد بوده اما کیفیت آموزش در این منطقه همچنان پایین است. به عنوان مثال جنوب صحرای آفریقا پایین‌ترین نرخ سواد را در مقایسه با دیگر نقاط جهان دارد. این شکاف های آموزشی تاثیراتی بر بازار کار داشته است و کارشناسان آموزش از این که بسیاری از آفریقایی‌ها فاقد مهارت‌هایی مورد نیاز مشاغل در قرن بیست و یکم هستند، ابراز نگرانی می‌کنند.

یک جهانی سازی بهتر: جهانی‌سازی باعث بروز ناامیدی و نگرانی‌هایی مشروع شده است که نمی‌توان آن‌ها را با یادآوری مزایای فراوانی که جهانی سازی به ارمغان آورده است، از یاد برد. با این حال به جای تلاش برای کنار گذاشتن جهانی سازی جز تلاش برای بهتر پیش رفتن این روند چاره‌ای نداریم.

خسارتی که دیوار ترامپ در مکزیک به بار آورد: وندا فلباب آثار مخرب دیوار مرزی آمریکا-مکزیک بر اجتماعات مکزیکی، محیط‌ های طبیعی بسیار حساس و تنوع زیستی در مکزیک را تشریح می‌کند.

چین و آمریکای لاتین: رابطه چین با ملل مختلف آمریکای لاتین و کارائیب  که در ابتدا به انگیزه منافع امنیت اقتصادی آغاز شده بود، اکنون که این منطقه با موج شدیدی از بحران‌های اقتصادی، امنیت عمومی و بهداشت عمومی دست و پنجه نرم می‌کند، با چالش‌های جدیدی روبرو است.

چین جهانی: نفوذ و راهبرد منطقه‌ای:  در گذشته نه چندان دور به چین به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای با تمرکز بر وقایعی که در نزدیکی این کشور رخ می داد نگاه می‌شد. اما چین بعد از گذشت چند دهه، خود را به یک بازیگر جهانی تبدیل کرده است. امروز حضور چین در هر گوشه از جهان از جنوب اقیانوس آرام تا آسیای میانه و جنوب آسیا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و دیگر جاها احساس می‌شود.

چین در مدیترانه: تاثیرات گسترش روابط چین-آفریقای شمالی: در حالی که آمریکا به کناره گیری از امور جهانی ادامه می دهد، سواحل جنوبی مدیترانه به یکی از مهمترین اماکن رقابت قدرت بزرگ تبدیل شده است. خلاء قدرت ناشی از کناره گیری آمریکا و ضعف اروپا راه را برای قدرت هایی مانند چین و روسیه باز کرده است تا نفوذشان را در سراسر آفریقای شمالی گسترش دهند.
رابطه عربستان با چین: عملکردی اما نه راهبردی: عربستان به روابطش با چین اهمیت می‌دهد، اما محدودیت‌های آن را به خوبی می شناسد. حتی اگر روابط آمریکا-سعودی در دولت بعدی آمریکا با مشکل روبرو شود، پکن جایگزین واشنگتن برای ریاض نخواهد شد.

اسرائیل و خاورمیانه در بحبوحه رقابت آمریکا-چین: در ماه مه 2020 مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا سفری غیرعادی به اسرائیل داشت. او اولین مقام رسمی بود که بعد از شیوع کرونا در حالی که محدودیت های شدیدی برای سفر به اسرائیل اعمال شده بود، به اسرائیل سفر کرد. این سفر برای سیاستگذاران آمریکایی یک اولویت مهم و دلیل آن سرمایه گذاری چین در زیرساخت‌های اسراییل بود.

امریکن اینترپرایز

آیا آمریکا 20 سال قبل در تجارت با چین اشتباه بزرگی مرتکب شد؟: پوپولیست‌های ملی‌گرا چه چیزی را نخستین گناه آمریکای جهان گرای نخبه می دانند؟ قانون مهاجرت و طبیعی سازی 1965 و توافق 1994تجارت آزاد آمریکای شمالی  دو کاندیدای جدی در پاسخ به این سوال هستند.

بگین-سادات

رسیدن چین و ایران به مرحله‌ای جدید در شراکت راهبردی: سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به ایران در ژانویه 2016 پایه‌های توافق جامع شراکت راهبردی ایران-چین را بنا کرد. حالا دو کشور اعلام کرده‌اند که در مراحل نهایی مذاکرات شراکت اقتصادی و امنیتی قرار دارند.

چتم هاوس

تصمیم انگلیس درباره هوآوی: چرا غرب در رقابت فن‌آوری در حال شکست است؟: تصمیم انگلیس به ممنوعیت خرید تجهیزات جدید هوآوی 5G  برای ارائه دهندگان موبایل بعد از دسامبر 2020 ضربه‌ای به هوآوری و چین محسوب می‍‌شود، اما این یک مبارزه در جنگی طولانی است که غرب در حال حاضر در آن در حال باخت است.

نبرد بودجه عامل تضعیف جاه طلبی های بین المللی اش اتحادیه اروپا : مذاکرات بودجه در اتحادیه اروپا خطر رسیدن به یک مصالحه به بهای تضعیف دستور کار بین‌المللی اتحادیه اروپا در بلند مدت را به همراه دارد.

درگیری جدید پایانی برای آتش بس 3 ساله ارمنستان-آذربایجان: درگیری‌های مرگبار در مرز ارمنستان و آذربایجان در پی ناامیدی‌های دوباره در روند صلح به وقوع پیوسته و بر آینده این روند سایه انداخته است.

شورای روابط خارجی اروپا

روسیه راه قلدری برای اتحادیه اروپا را به ترکیه و چین نشان داد: هر قدر اتحادیه اروپا ملایم تر با تاکتیک‌های تهاجمی دیگر قدرت‌ها روبرو شود، آن‌ها بیشتر وسوسه می‌شوند در نادیده گرفتن، به چالش کشیدن و حمله علنی به منافع اروپا از هم تقلید کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *