جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

Loading

أحدث المقالات

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است / اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد.

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم/ من واقعا تا حالا نمی دانستم اسرائیل بدون امریکا 10دقیقه دوام نمی آورد

ماجرای توفان‌الاقصی به همه جهان نشان داد که اسراییل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است. اسراییل هیچ چیز نیست و 10 دقیقه بدون امریکا دوام نمی‌آورد. من این را نمی‌دانستم.

Loading

اهمیت زمانی و محتوایی همه‌پرسی قانون اساسی روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: چهار ماه پس از همه‌گیری کرونا ویروس، هفت سال رکود اقتصادی و 20 سال حکمرانی یک رهبر، پوتین با برگزاری همه‌پرسی از رأی‌دهندگان روسیه خواست با تائید اصلاحات قانون اساسی، سلطه وی بر قدرت را تحکیم بخشند. مهم‌ترین پیشنهاد اصلاح قانون اساسی به ولادیمیر پوتین اجازه می‌دهد تا یک‌بار دیگر در ریاست جمهوری 2024 شرکت کند. دیگر تغییرات باعث ایجاد تحول در حلقه تصمیم‌گیری شده، جایگاه نژاد روس را ارتقاء داده و ارزش‌های محافظه کارانه را تقویت خواهد کرد.

نایجل گلد دیویس در یادداشتی که وب سایت موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک آن را منتشر کرد؛ نوشت: البته این رأی‌گیری ملی لزوما یک همه‌پرسی نبود، زیرا این اصلاحات مستلزم رأی‌گیری نبوده و در ماه مارس در پارلمان روسیه به تصویب رسیده بودند. بااین‌حال، این همه‌پرسی بر آن بود تا این تغییرات را تایید کند. پوتین نیز در برگزاری این رأی‌گیری اصرار ویژه ای داشت، چراکه وی معتقد بود رأی 76.7 درصدی وی در انتخابات 2018 (بیشترین میزان در پیروزی‌های انتخاباتی پوتین) برای مشروعیت بخشیدن به این اصلاحات مورد نظر وی کافی نیست. درواقع، پس از 20 سال، اگرچه پوتین از همه اتهامات مبرا گشته و دست قانون به وی نمی‌رسد، اما او احساس می‌کند که تایید عمومی اگرچه ضروری نیست، اما به لحاظ سیاسی کارگشا بوده و به مصلحت وی است.

 

این همه‌پرسی بی سابقه است

این همه‌پرسی از سه لحاظ بی سابقه بود. نخست آنکه، این اصلاحات بزرگ‌ترین تغییرات در قانون اساسی فعلی روسیه به شمار می‌رود. دوم آنکه، طبق قانون اساسی جدید اولین بار بود که چنین همه‌پرسی برگزار شد. اگرچه چندین همه‌پرسی در طی آشوب تغییر نظام در سال‌های 93-1991 برگزار شد، اما آخرین مورد آن در دسامبر 1993 برای تصویب قانون اساسی فعلی انجام شد؛ و سوم آنکه، شرایط برگزاری این همه‌پرسی نیز بی سابقه بود. در مواقع عادی، یک رژیم در موقع انتخاب بین دو گزینه به همه‌پرسی روی می‌آورد تا گزینه‌ای با حداکثر احتمال را تصویب کند؛ اما کووید-19 این محاسبات را دگرگون کرد. درحالی‌که رأی‌گیری برای 22 آوریل در نظر گرفته‌شده بود اما با اکراه به تعویق افتاد. پس‌ازآن نیز، تاریخ برگزاری آن زودتر از حد انتظار همه تعیین شد و در حالی مردم از 25 ژوئن به مدت یک هفته به‌پای صندوق‌های رأی رفتند که همه‌گیری کرونا روزانه حدود 7000 مورد افزایش داشت. در جنین شرایطی، چرا باید پوتین این همه‌پرسی غیر ضروری را در اسرع وقت برگزار می‌کرد؟ برخی معتقدند محبوبیت 59 درصدی کنونی وی کمترین میزان محبوبیت او در دوران ریاست جمهوری محسوب می‌شود و از همین رو پوتین سعی داشته تا توجهات را به سمت خود جلب کند.

 

مخالفان برگزاری همه‌پرسی

از نگاه مخالفان، پویایی رأی‌گیری ملی طوری است که پیروزی را برای صاحبان قدرت دشوار می‌سازد. چراکه اپوزیسیون به جای چنددستگی بین نامزدهای رقیب، می‌تواند حول گزینه‌ای واحد («نه») متحد شود. گزینه «نه» نیز یک اعتقاد است نه یک کاندید. ضمن آنکه جذابیت آن می‌تواند از هر نامزدی بیشتر باشد. رأی‌دهندگان نیز نیازی به ارزیابی اعتبار، وعده‌ها و شخصیت آن ندارند. «نه» صرفا فقدان وضع موجود بوده و گزینه‌ای است که دیدگاه مطلوب رأی‌دهندگان نسبت به آینده را نشان می‌دهد. به همین خاطر پیروزی در همه‌پرسی نسبت به انتخابات سخت‌تر است. این پویایی در روسیه به حدی جاری‌شده بود که الکسی ناوالنی، شاخص‌ترین چهره اپوزیسیون روسیه، خواستار تحریم این همه‌پرسی شده بود. حزب کمونیست (که هنوز دومین حزب پرطرفدار در روسیه است) نیز با این تغییرات قانون اساسی مخالفت کرده بود.

 

گام آخر

در چنین شرایطی مقامات روسیه برای تضمین یک تحول بزرگ و رأی گسترده «آری» همه موانع را (علیرغم کووید-19) برطرف کرده بودند. ضمن آنکه آن‌ها برای تضمین تایید عمومی (هرچند کمتر از میزان مطلوب آن‌ها) از منابع لازم برخوردار بودند. در نهایت نیز بیش از 70 درصد مردم روسیه به اصلاحات قانون اساسی این کشور رأی آری دادند تا پوتین یک قدم دیگر به اهداف مدنظر خود نزدیک‌تر شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *