جدیدترین مطالب

تعامل راهبردی ترکیه در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ترکیه در دهه گذشته، با ترکیبی از دیپلماسی، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تعاملات نظامی به طور پیوسته نفوذ خود را در شاخ آفریقا گسترش داده و به حضورش در این منطقه عمق بخشیده است.

تحلیلی بر نشست ریاض در مورد فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: نشست اخیر ریاض با هدف ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای تحقق طرح دو دولت اسرائیلی – فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی، اقدامی از سوی عربستان برای توجیه و جبران مواضع ضعیف این کشور در قبال تحولات در غزه است.

بریکس؛ توانمندی‌ها و محدودیت‌ها

شورای راهبردی آنلاین -رصد: برخی از ناظران به بریکس با نگاهی امیدوار و حتی به دیده تحسین به آن می‌نگرند و بریکس را نمادی از تغییرات موردانتظار در نظام بین‌الملل می‌دانند که باید این نظام را دموکراتیکتر و منصفانه‌‌تر سازد. برخی دیگر تردید و نگرانی‌های خود را درباره خیزش سریع بریکس ابراز می‌کنند. آنها نگرانند که این خیزش باعث یک رویارویی میان غرب و باقی کشورها شود و در پی آن سیاست و اقتصاد جهانی دچار گسست شود. اغلب به نظر می‌رسد که این امیدها و بیم‌ها بار سیاسی دارند و درباره آنها بیش از حد معقول اغراق شده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به گروه بریکس بیندازیم و بین آنچه این گروه نمی‌تواند و آنچه که می‌تواند در آینده نزدیک ارائه دهد تمایز قائل شویم.

چشم‌انداز تبدیل پول بریکس به ارز مورد پذیرش همگان در اقتصاد جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست اخیر بریکس با تصویری نمادین از پول بریکس در دستان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورروسیه پایان پذیرفت. شاید تا پیش از این نشست، عده‌ای از کارشناسان به استمرار بریکس به مثابه یک بلوک (یا شبکه نوپدید) باور چندانی نداشتند. اگرچه وتوی عضویت ترکیه از سوی هند نشان داد که بریکس برای قدرت‌گیری از مجرای گسترش ائتلاف، راهی به‌نسبت طولانی در پیش دارد، اما نگاه‌ها به بریکس آن را تا حد زیادی موفق نشان می‌دهد. پول بریکس و نمایش آن در دستان پوتین، یکی از نشانه‌های جدیت در بریکس و افزایش اهمیت آن در آینده است.

چین، پاکستان و ابتکار کمربند و جاده: سرنوشت کریدور اقتصادی ۱۰ ساله چین-پاکستان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: شور و شوق اولیه برای نزدیک به 30 میلیارد دلاری که چین به پاکستان تزریق کرد، از بین رفته است و باوجودی که ابتکار کمربند و جاده چین (BRI)پاکستان و آینده آن را متحول کرد، کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CPEC) گرفتار سیاست‌های داخلی پاکستان شده است.

نظامی‌سازی فضا و تسلیحات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین-رصد: آمریکا در فوریه 2024 در بحبوحه تنش‌ها و خطرات مناقشه هسته‌ای، روسیه را به توسعه یک سلاح ضد ماهواره (ASAT) با خرج هسته‌ای برای مدار پایین زمین متهم کرد. این گزارش به بررسی اتهامات، قوانین بین‌المللی علیه تسلیحات کشتار جمعی مستقر در فضا و تلاش‌های تاریخی برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا می‌پردازد.

آیا نشست بین‌الافغانی استانبول، اتاق فکر نشست دوحه است؟

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در اخبار آمده است که پنجشنبه و جمعه، ۱۰ و ۱۱ آبان‌ماه، حدود ۵۰ تن از فعالان سیاسی و مقامات حکومت پیشین افغانستان در نشستی دو روزه در استانبول ترکیه، پشت درهای بسته، گردهم آمده‌اند تا درباره «امکان ازسرگیری مذاکرات بین‌الافغانی» بحث و گفت‌وگو کنند. این نشست که با حمایت دولت ترکیه و به ابتکار «مجمع گفتمان ملی» برگزار شده، توسط حکمت کرزی، مصطفی مستور، ذبیح‌الله زیارمل، نبیلا مصلح، ادریس زمان، ایوب عرفانی و فریما نوابی از مقامات پیشین حکومت افغانستان، در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده است.

تحلیلی بر سفر اخیر نماینده ویژه دولت آمریکا به لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در خصوص سفر اخیر «عاموس هوکشتاین» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا به لبنان، اهداف و دلایل مهمی مطرح است. براساس آنچه که از جزئیات گفتگوهای هوکشتاین با مقامات لبنانی به بیرون درز کرده است و همچنین برداشتی که از ماهیت سیاست‌های اخیر آمریکا در لبنان وجود دارد، پیداست که یافتن «سازوکارهای جدید» برای اجرای قطعنامه 1701 با رویکرد جدید، «هدف اصلی» سفر نماینده ویژه جو بایدن به بیروت بوده است.

Loading

أحدث المقالات

تعامل راهبردی ترکیه در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ترکیه در دهه گذشته، با ترکیبی از دیپلماسی، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تعاملات نظامی به طور پیوسته نفوذ خود را در شاخ آفریقا گسترش داده و به حضورش در این منطقه عمق بخشیده است.

تحلیلی بر نشست ریاض در مورد فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: نشست اخیر ریاض با هدف ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای تحقق طرح دو دولت اسرائیلی – فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی، اقدامی از سوی عربستان برای توجیه و جبران مواضع ضعیف این کشور در قبال تحولات در غزه است.

بریکس؛ توانمندی‌ها و محدودیت‌ها

شورای راهبردی آنلاین -رصد: برخی از ناظران به بریکس با نگاهی امیدوار و حتی به دیده تحسین به آن می‌نگرند و بریکس را نمادی از تغییرات موردانتظار در نظام بین‌الملل می‌دانند که باید این نظام را دموکراتیکتر و منصفانه‌‌تر سازد. برخی دیگر تردید و نگرانی‌های خود را درباره خیزش سریع بریکس ابراز می‌کنند. آنها نگرانند که این خیزش باعث یک رویارویی میان غرب و باقی کشورها شود و در پی آن سیاست و اقتصاد جهانی دچار گسست شود. اغلب به نظر می‌رسد که این امیدها و بیم‌ها بار سیاسی دارند و درباره آنها بیش از حد معقول اغراق شده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به گروه بریکس بیندازیم و بین آنچه این گروه نمی‌تواند و آنچه که می‌تواند در آینده نزدیک ارائه دهد تمایز قائل شویم.

چشم‌انداز تبدیل پول بریکس به ارز مورد پذیرش همگان در اقتصاد جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست اخیر بریکس با تصویری نمادین از پول بریکس در دستان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورروسیه پایان پذیرفت. شاید تا پیش از این نشست، عده‌ای از کارشناسان به استمرار بریکس به مثابه یک بلوک (یا شبکه نوپدید) باور چندانی نداشتند. اگرچه وتوی عضویت ترکیه از سوی هند نشان داد که بریکس برای قدرت‌گیری از مجرای گسترش ائتلاف، راهی به‌نسبت طولانی در پیش دارد، اما نگاه‌ها به بریکس آن را تا حد زیادی موفق نشان می‌دهد. پول بریکس و نمایش آن در دستان پوتین، یکی از نشانه‌های جدیت در بریکس و افزایش اهمیت آن در آینده است.

چین، پاکستان و ابتکار کمربند و جاده: سرنوشت کریدور اقتصادی ۱۰ ساله چین-پاکستان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: شور و شوق اولیه برای نزدیک به 30 میلیارد دلاری که چین به پاکستان تزریق کرد، از بین رفته است و باوجودی که ابتکار کمربند و جاده چین (BRI)پاکستان و آینده آن را متحول کرد، کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CPEC) گرفتار سیاست‌های داخلی پاکستان شده است.

نظامی‌سازی فضا و تسلیحات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین-رصد: آمریکا در فوریه 2024 در بحبوحه تنش‌ها و خطرات مناقشه هسته‌ای، روسیه را به توسعه یک سلاح ضد ماهواره (ASAT) با خرج هسته‌ای برای مدار پایین زمین متهم کرد. این گزارش به بررسی اتهامات، قوانین بین‌المللی علیه تسلیحات کشتار جمعی مستقر در فضا و تلاش‌های تاریخی برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا می‌پردازد.

آیا نشست بین‌الافغانی استانبول، اتاق فکر نشست دوحه است؟

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در اخبار آمده است که پنجشنبه و جمعه، ۱۰ و ۱۱ آبان‌ماه، حدود ۵۰ تن از فعالان سیاسی و مقامات حکومت پیشین افغانستان در نشستی دو روزه در استانبول ترکیه، پشت درهای بسته، گردهم آمده‌اند تا درباره «امکان ازسرگیری مذاکرات بین‌الافغانی» بحث و گفت‌وگو کنند. این نشست که با حمایت دولت ترکیه و به ابتکار «مجمع گفتمان ملی» برگزار شده، توسط حکمت کرزی، مصطفی مستور، ذبیح‌الله زیارمل، نبیلا مصلح، ادریس زمان، ایوب عرفانی و فریما نوابی از مقامات پیشین حکومت افغانستان، در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده است.

تحلیلی بر سفر اخیر نماینده ویژه دولت آمریکا به لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در خصوص سفر اخیر «عاموس هوکشتاین» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا به لبنان، اهداف و دلایل مهمی مطرح است. براساس آنچه که از جزئیات گفتگوهای هوکشتاین با مقامات لبنانی به بیرون درز کرده است و همچنین برداشتی که از ماهیت سیاست‌های اخیر آمریکا در لبنان وجود دارد، پیداست که یافتن «سازوکارهای جدید» برای اجرای قطعنامه 1701 با رویکرد جدید، «هدف اصلی» سفر نماینده ویژه جو بایدن به بیروت بوده است.

Loading

اهمیت ژئوپلیتیکی خط لوله نورد استریم ٢ برای روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: برلین به برنامه‌های آمریکا برای توقف همیشگی ساخت خط لوله گازی «نورد استریم 2» روسیه شدیداً اعتراض کرده است. منتقدان آلمانی معتقد هستند که دور جدید تحریم‌های آمریکا ناقض استقلال و امنیت انرژی اروپاست؛ اما از نظر آمریکا، پروژه خط لوله روسیه اگر تکمیل شود، استقلال انرژی اروپا را به‌جای تقویت، تضعیف خواهد کرد و این قاره را در مقابل کرملین آسیب‌پذیر خواهد ساخت.

دیان فرنسز در یادداشتی که وب‌سایت شورای آتلانتیک آن را منتشر کرد؛ نوشت: وزارت امور خارجه آلمان اخیراً اظهار کرده است که «تحریم‌های جدید، استقلال و امنیت انرژی اتحادیه اروپا را به‌طورجدی مختل می‌سازد». همین اعتراضات پس از اعمال دور اول تحریم‌ها در دسامبر 2019 نیز عنوان شد که ساخت خط لوله کرملین را درست 100 مایل مانده به تکمیل آن، به‌طور مؤثر متوقف کرد.

بااین‌حال، از آن زمان، بی‌اعتنایی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تحریم‌ها و اقدامات گازپروم، غول بخش انرژی روسیه، تد کروز (که سردمدار تحریم‌های نخست بود) را به بازبینی و ارتقای اقدامات موجود متقاعد کرد، به‌طوری‌که از عدم اتمام این خط لوله اطمینان حاصل شود.

انتقاد برلین به این تحریم‌ها توسط آن دسته از سیاستمداران و شرکت‌های انرژی آلمان انجام می‌شود که از نورد استریم 2 حمایت می‌کنند، اما بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا درواقع با این پروژه خط لوله مخالفت می‌کنند. سال 2018، اکثریت مجلس اروپا خواستار توقف نورد استریم 2 شدند، اما برلین و مسکو به آن توجهی نکردند.

ادعای برلین مبنی بر افزایش امنیت انرژی به‌واسطه این خط لوله، ادعای نادرستی است. امنیت انرژی تنها هنگامی به دست می‌آید که امنیت انتقال آن به‌طور امن تضمین شود و برای جلوگیری از اختلال، کمبود یا افزایش قیمت، تنوع وجود داشته باشد. نورد استریم 2 مانع از دست‌یابی به هر یک از این اهداف می‌شود. این خط لوله، گاز اضافی به اروپا نمی‌رساند، بلکه مسیر فعلی گاز روسیه از طریق سیستم ترانزیت گاز اوکراین به بازارهای اتحادیه اروپا را صرفاً تغییر می‌دهد.

منتقدان این خط لوله معتقدند که خط لوله نورداستریم 2 به همراه خط لوله نورد استریم 1، حمله دوطرفه پوتین به امنیت انرژی اروپاست. اگر هر دو خط لوله کاملاً عملیاتی شوند، از ظرفیت تأمین گاز روسیه به اروپا از طریق یک گذرگاه واحد برخوردار خواهند شد. این امر اهرم بزرگی در اختیار کرملین قرار خواهد داد.

وابستگی فزاینده انرژی اروپا به روسیه خطرات آشکاری برای امنیت و استقلال اروپا در پی خواهد داشت. بسیاری بیم آن دارند که این افزایش وابستگی، گام بعدی در طرح پوتین را به دنبال داشته باشد. با تکمیل نورد استریم 2، روسیه می‌تواند برای حفاظت از زیرساخت‌های انرژی خود در دریای بالتیک، کشتی‌های نیروی دریایی را در سراسر این مسیر مستقر کند. این امر نقطه بحرانی دیگری ایجاد کرده، ناتو را در برابر روسیه قرار داده و انرژی اروپا را به گروگان تبدیل خواهد کرد.

در این سناریو، نورد استریم 2 به دستاویز روسیه برای گسترش چشمگیر حوزه نظامی خود تبدیل خواهد شد. اگرچه قدرت دریایی روسیه در دریای بالتیک و کنترل هرچه بیشتر کرملین بر تأمین انرژی اروپا چالش‌های مهمی به همراه دارد، اما تکمیل نورد استریم 2 تهدید امنیتی دیگری (احتمالاً غیرمستقیم) نیز به همراه خواهد داشت. اگر این خط لوله کاملاً عملیاتی شود، روسیه برای انتقال انرژی به بازارهای اتحادیه اروپا دیگر به سیستم ترانزیت گاز اوکراین وابسته نخواهد بود. این امر موجب رفع یکی از موانع اصلی مسکو برای کمپین تمام‌عیار نظامی علیه اوکراین خواهد شد.

تهاجم کرملین به اوکراین سال 2014 آغازشده و همچنان ادامه دارد. تابه‌حال، این حمله محدود بوده و تعداد نسبتاً کمی از نیروهای متعارف روسی در کنار مزدورها و نیروهای نیابتی محلی تحت فرمان روسیه، به عملیات می‌پردازند.

اگر روسیه قدرت نظامی عظیم خود را علیه اوکراین بکار گیرد، شکی نیست که کل اوکراین در گرداب جنگ فرو خواهد رفت و باعث توقف انتقال گاز روسیه به بازارهای اتحادیه اروپا خواهد شد. تاکنون وابستگی روسیه به سیستم ترانزیت گاز اوکراین به مهار مسکو کمک کرده است، اما تکمیل نورد استریم 2 این مانع را از میان برمی‌دارد. ناگفته پیداست که پیامدهای حمله بزرگ روسیه به اوکراین سال‌های سال در سراسر اروپا احساس خواهد شد.

اگر آلمان واقعاً به دفاع از استقلال و امنیت انرژی اروپا علاقه‌مند است، منطقی‌ترین راهبرد این است که به ایجاد تنوع در تأمین انرژی بپردازد. راه دیگر آن، استخراج گاز شیل در داخل اتحادیه اروپاست. به همین خاطر است که روسیه گروه‌های مخالف استخراج گاز شیل در سراسر اروپا را تأمین مالی می‌کند.

اهمیت ژئوپلیتیکی خط لوله نورد استریم 2 برای پوتین را نباید دست‌کم گرفت. به خاطر همین اهمیت ژئوپلیتیکی، این طرح باید برای همیشه متوقف شود. برخلاف اعتراض برلین، مداخله آمریکا برای متوقف ساختن این خط لوله و دفاع از امنیت انرژی اروپا به‌جاست. توقف نورد استریم 2، آلمان را از نقش راهبردی و سودآور خود به‌عنوان شریک اصلی انرژی روسیه در اتحادیه اروپا محروم خواهد کرد اما این نقش راهبردی و سودآور آلمان صرفاً در راستای منافع ملی آلمان و روسیه بوده و منافع کشورهای همسایه را نادیده می‌گیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *