جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

Loading

احتمال شکست ترامپ در انتخابات با صدور مجوز آزمایش تسلیحات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ماه گذشته، واشنگتن‌پست گزارش داد که دولت ترامپ در حال بررسی انجام اولین آزمایش انفجار هسته‌ای بعد از سال 1992 است. ظاهراً دولت ترامپ معتقد است که انجام یک آزمایش به کسب امتیازاتی از چین و روسیه در مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای کمک خواهد کرد. تحلیلگران به‌سرعت مضرات بالقوه آزمایش جدید را موردتوجه قرار دادند.

در گزارشی که مرکز بلفر به قلم استفان هرتزوگ، بنوا پلوپیداس، جاناتان بارون و فابریچیو فیالهو منتشر کرد، آمده است: مضرات آزمایش انفجار هسته‌ای از بروز رقابت تسلیحاتی و اشاعه هسته‌ای تا آسیب‌های محیط زیستی و حتی از بین رفتن حمایت کنگره برای مدرنیزه‌سازی هسته‌ای متغیر است. دیگران توجهات را به موفقیت برنامه نظارت بر ذخایر جلب کرده‌اند که هدف از آن اطمینان از امن، ایمن و قابل‌اتکا بودن زرادخانه آمریکا بدون آزمایش انفجاری هسته‌ای است.

بااین‌حال کمتر درباره احساسات و نظر افکار عمومی درباره آزمایش‌های هسته‌ای نوشته شده است. ما برای درک افکار عمومی در آمریکا و کشورهای متحدش در خصوص آزمایش هسته‌ای با شرکت‌های دایناتا و موسسه افکار عمومی فرانسه همکاری کردیم و بین اوت و نوامبر 2019 به نظرسنجی‌های اینترنتی پرداختیم. نظرسنجی‌ها با شرکت افرادی از 11 کشور (آمریکا، ژاپن، بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، لهستان، سوئد، ترکیه و انگلیس) انجام شد. انگیزه ابتدایی ما برای این کار سخنان مقامات دولت ترامپ درباره نقض معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای توسط آزمایش‌های هسته‌ای چین و روسیه بود. این وقایع و گزارش اخیر واشنگتن‌پست، کسب اطلاع درباره افکار عمومی در این خصوص را حتمی ساخت.

 

افکار عمومی چه فکری می‌کند؟

نتایج نظرسنجی ما در آمریکا و 9 کشور متحد نشان داد که آزمایش هسته‌ای در تمامی کشورها ناخوشایند است. رویکرد عمومی در سوئد نیز مانند همسایگان اروپایی‌اش بود که 84.9 درصد آن‌ها مخالف آزمایش هسته‌ای بودند.

71.9 درصد آمریکایی‌ها نیز با این کار مخالف‌اند. نتیجه این نظرسنجی مشابه نتایج نظرسنجی‌های سال‌های 2016 و 2018 بود که نشان داد اکثریت آمریکایی‌ها با تصویب معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای و بستن دائمی درها به روی آزمایش‌های هسته‌ای موافق‌اند.

درعین‌حال این واقعیت که اکثریت دموکرات‌ها (81.7 درصد)، مستقل‌ها (74.8) و جمهوری‌خواهان (58.6) با این آزمایش مخالف‌اند، باید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را نگران کند. برنامه ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای حتماً به چشم‌اندازهای جمهوری خواهان در یک سال انتخاباتی ضربه خواهد زد.

در جریان این نظرسنجی همچنین مشاهده شد که 86.5 درصد افکار عمومی ژاپن از آزمایش‌های هسته‌ای حمایت نمی‌کند. آمریکا نزدیک‌ترین متحد توکیو است اما ژاپن با ترس‌هایی که میراث هیروشیما و ناگازاکی است، زندگی می‌کند. نظرسنجی اخیر NHK نشان داد که 65.9 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی می‌خواهند ژاپن به معاهده منع آزمایش‌های هسته‌ای و منع جهانی تسلیحات هسته‌ای بپیوندد. حتی باوجود تهدید کره شمالی و اعتقاد دولت ترامپ به این‌که یک آزمایش سریع باعث وارد آوردن فشار کنترل تسلیحات بر چین خواهد شد، در ژاپن رویکردهای مخالف آزمایش هسته‌ای آمریکا برجسته است

در انگلیس (83 درصد) و فرانسه (86.8) هم با آزمایش‌های هسته‌ای مخالف‌اند. در بلژیک، آلمان، ایتالیا و هلند نیز که همگی میزبان تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا هستند، به‌شدت با انجام آزمایش‌های هسته‌ای مخالفت شد.

در لهستان (86.1) و ترکیه (83.5) که عضو ناتو و دارای جمعیت محافظه‌کار هستند با ایده آزمایش هسته‌ای مخالفت شد.

نتایج این نظرسنجی قطعه‌ای از پازل را برای درک پیامدهای آزمایش هسته‌ای آمریکا فراهم کرد. بسیاری از تحلیلگران برای تداوم وقفه بیست‌وهشت ساله آزمایش انفجاری هسته‌ای دلایل قانع‌کننده مربوط به مسائل ژئوپلیتیکی و بهداشت عمومی را ارائه کرده‌اند؛ اما حتی اگر مقامات دولتی در آمریکا و شرکای متحدش با این دلایل هم قانع به عدم انجام آزمایش‌ها نشدند، اولویت‌های عمومی کاملاً روشن هستند. آزمایش هسته‌ای آمریکا عمیقاً در میان مردم این کشور و در میان متحدانش در اروپا و آسیا منفور است. خطرات بالقوه انتخاباتی دادن مجوز یا حمایت از آزمایش هسته‌ای برای ترامپ، کاندیداهای کنگره و سیاستمداران سراسر جهان، خطراتی واقعی هستند.

نفرت عمومی از آزمایش هسته‌ای مطمئناً به کاهش مستمر قدرت نرم آمریکا و شکستن اتحادهای امنیتی بلندمدت منجر خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *