جدیدترین مطالب

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

Loading

أحدث المقالات

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند  

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است کی‌یف نباید از همان نوع حمایتی که غرب از رژیم صهیونیستی در جریان حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی ارائه کرد، درخواست کند، زیرا این دو وضعیت قابل مقایسه نیستند.

واکنش ایران به حکم صادره از سوی دادگاه آرژانتینی در رابطه با پرونده انفجار مقر آمیا

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن رد ادعا‌های مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده انفجار مقر آمیا (مرکز همیاری یهودیان) در بوئنوس آیرس در سال 1994، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

Loading

بحران در شبه‌جزیره کره و بی‌اعتمادی کره جنوبی به حمایت آمریکا

شورای راهبردی آنلاین- رصد: موفقیت و شایستگی کره جنوبی برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در دولت ترامپ دیده نشد و ترامپ هرگز صحبت از موفقیت کره جنوبی در امر مقابله با شیوع ویروس کرونا نکرد و ظاهراً این کشور را رقیبی تصور کرد نه الگویی برای مبارزه با ویروس کرونا.

کریستوفر هیل در مطلبی که بنیاد کارنگی آن را منتشر ساخت، نوشت: کره شمالی اعلام داشته است که تمامی ارتباطات با همسایه جنوبی خود را در دومین سالگرد نشست سران پیونگ یانگ – واشنگتن در سنگاپور قطع کرده است. اقدام اخیر کره شمالی برای قطع کلیه ارتباطات با کره جنوبی بخشی از یک قوس طولانی‌تر است که هدف تعیین‌شده آن قابل پیش‌بینی است: مشروعیت‌زدایی از دولت کره جنوبی صرف‌نظر از اینکه چه حزبی حاکم است و اطمینان‌بخشی به مردم کره شمالی که پرچم‌دار شبه‌جزیره کره هستند.

البته فرازوفرودهای دولت آمریکا موجب شده رهبران کره شمالی سیاست ترامپ مبنی بر اینکه با دوست و دشمن مثل هم رفتار می‌کند را بیازمایند. ازاین‌رو کره شمالی با اقدامات اخیر در تلاش است تا میزان استحکام مناسبات سئول – واشنگتن را بسنجد. نکته مهم این بار این‌که آزمایش مشابه ممکن است نتایج متفاوتی به همراه داشته باشد.

به‌واسطه برگزاری نشست سران واشنگتن – پیونگ‌یانگ در سنگاپور و ویتنام و نیز نشست سران دو کره در منطقه غیرنظامی میان دو کشور در تابستان گذشته، مردم کره شمالی حق دارند خوشحال باشند، چراکه امتیاز اندکی دادند. امتیازهایی همچون توقف برخی آزمایش‌های موشکی و تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای، اما در عوض موقعیت بین‌المللی کسب کرده، مناسباتشان را با چین و روسیه بازسازی نموده و رژیم تحریم‌ها ضعیف‌تر شده است.

بعلاوه، از حیث درک ترامپ، معدن طلا به دست آوردند و پی بردند که ترامپ رئیس‌جمهوری تابع اصول نیست و به دنبال نمایش نشست خود با سران دیگر کشورها است. آن‌ها به‌خوبی پی بردند که ترامپ فردی نیست که سوابق و روند تاریخی مذاکرات را مطالعه نماید.

کره شمالی همچنین پی برده است که علاوه بر بی‌توجهی ترامپ به جزئیات و سوابق امر، علاقه کمتری دارد که به کارکنانش گوش فرا دهد. نحوه برخورد وی با مایک پمپئو در قضیه کره شمالی نمونه‌ای از این قبیل عملکرد است. پمپئو برخلاف هر مقام و مشاور دیگر بر ترامپ نفوذ دارد؛ اما کره شمالی وظیفه خود را چنین تعریف کرد که وی را بی‌اعتبار سازد و این نکته را وارد ذهن ترامپ نماید که وی (ترامپ) به‌تنهایی می‌تواند مشکل را حل کند. به نظر می‌رسد کره شمالی در این قضیه موفق عمل کرده است.

نشست سنگاپور هرگز تحرکی برای صلح ایجاد نکرد، چراکه بعد از نشست سران دو کشور در سنگاپور و پیگیری‌های بعدی صرفاً تلاش نمایشی بود، بدین مفهوم که نشان دهند ترامپ سیاستمداری شجاع و خلاق بوده و مایل است در آب‌های خروشان برای دست‌یابی به اهدافی دشوار دریانوردی کند که رؤسای جمهور قبلی این کار را نکرده بودند.

موفقیت و شایستگی کره جنوبی برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در دولت ترامپ دیده نشد و ترامپ هرگز صحبت از موفقیت کره جنوبی در امر مقابله با شیوع ویروس کرونا نکرد و ظاهراً این کشور را رقیبی تصور کرد نه الگویی برای مبارزه با ویروس کرونا. آغاز مرگ‌ومیر ناشی از همه‌گیری کرونا در دو کشور آمریکا و کره جنوبی هم‌زمان در اواخر فوریه 2020 رخ داد. این در حالی است که تا زمان یادشده در کره جنوبی تعداد ابتلا و مرگ‌ومیر به ترتیب 232 و 5 نفر به ازای هر یک‌میلیون نفر بوده، اما در آمریکا تعداد ابتلا و مرگ‌ومیر به ترتیب 6183 و 345 نفر به ازای هر یک‌میلیون نفر به ثبت رسید.

ترامپ به‌جای اینکه موفقیت کره جنوبی را تحسین کند و از آن درس بگیرد، به سئول برای پرداخت پول بیشتر (از 1 میلیارد دلار به 8/4 میلیارد دلار) به‌واسطه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور فشار وارد ساخت. تهدید ضمنی دیگر دولت ترامپ این بود که 4000 کارگر کره‌ای شاغل در پایگاه آمریکا در سئول را اخراج کرد، امری که توجه افکار عمومی کره جنوبی نه افکار عمومی آمریکا را به خود جلب کرد.

وقتی کره شمالی همسایه جنوبی خود را تهدید می‌کند، واکنش سنتی آمریکا باید حمایت از سئول باشد، اما این بار وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز ناخرسندی از اقدامات کره شمالی از طرفین خواست به مذاکرات بازگردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *