جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

سفر بلینکن به عربستان و مصر

وزیر خارجه امریکا به منظور رایزنی در زمینه برقراری آتش بس در باریکه غزه راهی عربستان و مصر می شود….

کاهش 43 درصدی میزان بارش ها در ایران

ایران سالهاست که در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشکسالی های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ های هیدرولیک و چاه‌ های عمیق، وضعیت آب این کشور را به سطح بحرانی رسانده.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات  انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های این شورا تاکید کرده و خواستار همکاری کشورها، از جمله با دولت یمن، برای جلوگیری از دستیابی انصارالله به تسلیحات شده است.

Loading
نگاهی به مهم‌ترین مطالب اندیشکده‌های روسی

از تحریم ایران تا روابط آمریکا و ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نگاهی به در پیش بودن رفع تحریم تسلیحاتی ایران، اوضاع عراق، روابط آمریکا و ترکیه، وضعیت طالبان در افغانستان، کرونا و خاورمیانه و ... ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های روسی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

موسسه امور بین‌الملل روسیه

تحریم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران

ولادیمر ساژین: در اکتبر سال 2020، یک دوره 5 ساله تحریم صادرات – واردات اسلحه سنگین و تجهیزات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران به پایان می‌رسد. بااین‌حال، از هم‌اکنون ایالات‌متحده تلاش‌های گسترده‌ای را برای تمدید این تحریم تسلیحاتی از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز کرده است.

 

موسسه مطالعات استراتژیک روسیه

تلاش قدرت‌های منطقه‌ای پیشرو برای نفوذ در عراق

دشمن‌شناسی ژئوپلیتیک در خاورمیانه تا حد زیادی با روابط بین سه قدرت پیشرو منطقه‌ای مرتبط است: ایران شیعه، عربستان سعودی سنی و ترکیه با ترکیبی از آموزه‌های سنی ارتدکس و سنت‌های صوفی. تضادهای جدی بین این سه کشور ریشه‌های تاریخی عمیقی دارد. این تضادها به‌وضوح در عراق مدرن واقع در بین‌النهرین، جایی که ریشه تمدن بشری واقع است، مشاهده می‌شود.

روابط ایالات متحده و ترکیه: چشم اندازهای غلبه بر بحران و ایجاد الگوی جدید تعامل

آنا گلازُوا: ترکیه به مدت هفت دهه، یکی از عناصر اصلی استراتژی آمریکا در اوراسیا و خاورمیانه بوده است. پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در سال 1952 – تنها سه سال پس از تأسیس – آنکارا را به تنها کشور مسلمان که در اتحاد نظامی با غرب بود، مبدل کرد. در طول جنگ سرد، ترکیه در سیاست دفاعی و امنیتی ایالات‌متحده جایگاه اصلی را اشغال کرد و هم به‌عنوان پاسگاه غرب در مرزهای اتحاد جماهیر شوروی و هم به‌عنوان حامی منافع آمریکا در خاورمیانه معرفی شد.

آیا موافقتنامه صلح دوحه گفتگوهای بین افغان را آغاز می‌کند؟

ایرینا کمیسینا: زلمی خلیل زاد نماینده ویژه ایالات‌متحده در افغانستان و ملا عبدالغنی برادر معاون رهبر طالبان طی نهمین دور از ماه مذاکرات در 29 فوریه 2020، توافق‌نامه صلح را در دوحه امضا کردند. در این رویداد همچنین ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا و ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان حضور داشتند. حضور نمایندگان روسیه، موضع مسکو را در مورداستفاده روش‌های سیاسی و دیپلماتیک و غیرقابل جایگزین بودن آن‌ها برای حل مناقشه در افغانستان را تأیید کرد. اظهارات منتشرشده در مطبوعات حاکی از آن است که ایالات‌متحده با این توافق امیدوار است روند صلح را آغاز کند و به یک توافق سیاسی مستقیم در کشوری برسد که نبردهای مستقیم نظامی برای 19 سال در آن جریان داشته است. بااین‌حال شرایط منتشرشده در این توافق چیزی در مورد تولید مواد مخدر نمی‌گوید.

 

شورای امور بین‌الملل روسیه

ویروس کرونا و درگیری‌ها در خاورمیانه

الکساندر اکسنیونوک: ارزیابی تأثیرات سیاسی و اقتصادی – اجتماعی همه‌گیری کرونا بر توسعه جهانی، بحث‌های تحلیلی مختلفی را در بین سیاستمداران، اقتصاددانان و دانشمندان برجسته برانگیخته است. دامنه عقاید در این خصوص بسیار گسترده است. هنری کسینجر معتقد است که دیگر جهان هرگز با دوران پیش از کرونا یکسان نخواهد بود. ریچارد هاس اعتقاد دارد که یک بیماری همه‌گیر باعث می‌شود روند تاریخ بسیار سریع‌تر دچار اصلاح شود. در این راستا، آیا باید انتظار تغییرات چشمگیر در تفکر رهبران جهان را داشته باشیم یا آنکه همچنان روندهای خطرناک دو دهه گذشته حاکم خواهند بود؟

انتظار روسیه از سوریه چیست؟

ویتالی ناومکین: اخیراً در رسانه‌های بین‌المللی و به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی مطالب و ادعاهای زیادی در مورد تشدید تضادهای بین مسکو و دمشق و حتی در مورد قصد روسیه برای تجدیدنظر در سیاست خود در رابطه با بحران سوریه منتشرشده است. در این رابطه خوب است سخنان نویسنده بزرگ آمریکایی مارک تواین را به یاد بیاوریم: «شایعات مربوط به مرگ من بسیار اغراق‌آمیز است!»

نژادپرستی آمریکا؛ دگرگون شده اما تغییرناپذیر

ناتالیا تراوکینا: شورش‌هایی که در مینیاپولیس (مینه سوتا) پس از کشته شدن جورج فلوید در 25 ژوئیه آغاز شد، به‌تدریج تقریباً در کل ایالات‌متحده گسترش یافت و بیش از 350 شهر آمریکایی ازجمله واشنگتن را در برگرفت. این شورش‌ها ایالات‌متحده را در آستانه نژادی‌ترین بحران سیاسی خود پس از آشفتگی دهه 1960 قرار داده است؛ زمانی که شورش همه شهرهای بزرگ آمریکا را فراگرفت.

یمن در برابر بحران کرونا

نیکلای سورکوف: وقایع بحرانی از اواخر ماه آوریل منجر به کاهش چشمگیر شدت درگیری در یمن نشده است. تصور این بود که طرف‌های متخاصم تصمیم گرفته‌اند از سردرگمی نیروهای خارجی برای تغییر اوضاع در جبهه‌ها استفاده کنند. در بخش‌هایی از مناطق این کشور، باوجود وخیم شدن اوضاع انسانی و درخواست سازمان ملل مبنی بر ایجاد آتش‌بس در طول دوران همه‌گیری کرونا، بااین‌حال عملیات نظامی همچنان در جریان است.

 

مرکز کارنگی مسکو

جنگ‌های نفتی یا نزاع‌های خانوادگی؛ روابط روسیه و عربستان سعودی به کدام سو می‌رود؟

ماریانا بلنکایا: «مانند هر خانواده، ما اختلاف‌نظر داریم، اما برای طلاق از روسیه برنامه‌ریزی نمی‌کنیم.» این سخنان شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان سعودی در اواسط ماه آوریل است که نسبت به ادامه همکاری‌ها با روسیه ابراز اطمینان کرد. بااین‌حال در چنین روزی بود که بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت نتوانستند به توافق طولانی‌مدت برای کاهش تولید دست یابند و باعث کاهش سریع قیمت‌ها شدند.

 

مجله حیات بین‌المللی

ایالات متحده آمریکا در آتش؛ چه اتفاقی می‌افتد؟

پیتر ایسکندروف: شورش‌هایی که آمریکا را درگیر کرد، بدون شک جدی‌ترین چالش برای رئیس‌جمهور فعلی دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری وی به شمار می‌آید. بااین‌حال، اهمیت آن‌ها فراتر از محدوده سناریوی پیش از انتخابات است و باعث می‌شود ما هم در مورد دلایل اساسی و هم در مورد پیامدهای توانایی ایالات‌متحده، به‌عنوان سنگر تمدن غربی، به نقش اساسی در فرآیندهای جهانی بیندیشیم.

سوریه، ترکیه و گاز اسرائیل؛ چه کسی سود می‌برد؟

آندری ایسایف: ترکیه یکی از اولین کشورهایی بود که موجودیت اسرائیل را به‌عنوان یک کشور به رسمیت شناخت و برای مدت طولانی، آنکارا و تل‌آویو همکاری نزدیک اقتصادی و نظامی با یکدیگر داشتند. با این حال، از زمان انتخاب رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در سال 2003 که انحصارطلبی خود را در حضانت فلسطین آغاز کرده، روابط دو طرف با چالش‌های فراوان مواجه شده است.

 

مجله روسیه در سیاست جهانی

دکترین هسته‌ای روسیه: شفافیت مورد نیاز

واسیلی کاشین: فرمان اصول سیاست‌های دولت روسیه در زمینه بازدارندگی هسته‌ای که به امضای ولادیمیر پوتین در تاریخ 2 ژوئن رسید، حاوی چندین نوآوری اساسی برای سیاست هسته‌ای این کشور است. اول‌ازهمه، انتشار یک سند دکترین جداگانه که مخصوص بازدارندگی هسته‌ای است، اقدامی جدید در روسیه محسوب می‌شود. پیش‌ازاین، مباحث مربوط به بازدارندگی هسته‌ای در دکترین نظامی روسیه موردبررسی قرار می‌گرفت. بااین‌حال، سند منتشرشده آن‌ها را جداگانه و با جزئیات بیشتر در نظر گرفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *