جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

پاریس: شکست هفتم اکتبر تهدیدی دائمی برای موجودیت اسرائیل است

تهران- ایرنا- جیرار آرو دیپلمات ارشد فرانسوی با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف خود در تهاجم وحشیانه ارتش این رژیم به نوار غزه، تاکید کرد: شکست ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تهدیدی دائمی برای موجودیت رژیم صهیونیستی است.

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

تهران- ایرنا- اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است.

سخنگوی کاخ سفید: بر اساس حدس و گمان نظر نمی‌دهم

تهران- ایرنا- کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید روز جمعه (به وقت محلی) در جریان نشست مطبوعاتی خود با بیان اینکه من درباره گزارش‌ها و تحولات امروز در خاورمیانه نظری ندارم، گفت: من نمی‌توانم در این باره بر اساس حدس‌ها و گمان‌ها چیزی بگویم.

Loading

راهبرد چین؛ ایجاد ارتش قوی جهانی تا 2049

شورای راهبردی آنلاین – رصد: افزایش بودجه دفاعی چین حاکی از آن است که رئیس‌جمهور این کشور به اتمام طرح نوسازی ارتش آزادی‌بخش خلق تا سال 2035 و تبدیل آن به یک ارتش قوی در قواره جهانی تا سال 2049 متعهد است.

بونی اس. گلاسر در مطلبی که مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمریکا منتشر کرد، نوشت: چین نشست سالیانه کنگره ملی خلق را به‌عنوان مجلس و نهاد قانون‌گذاری چین در مه ‌2020 در پکن برگزار کرد. روز اول نشست کنگره یادشده به موضوع بودجه دفاعی جدید چین اختصاص داشت. مقامات چین اعلام داشتند که هزینه دفاعی سال 2020 بالغ‌بر 268/1 تریلیون یوآن حدود 6/6 درصد افزایش خواهد داشت که پایین‌ترین رشد در یک دهه اخیر محسوب می‌شود.

از سال 2016، رشد سالیانه بودجه دفاعی چین بین 2/7 تا 1/8 درصد در نوسان بوده است. اگرچه اعلام 6/6 درصد افزایش در بودجه دفاعی در مقایسه با سال‌های قبل پایین‌ترین افزایش به شمار می‌رود، اما این مطلب را باید در بستر کُند شدن اقتصاد چین در چند ماه گذشته موردتوجه قرار داد.

صندوق بین‌المللی پول برآورد می‌کند که تولید ناخالص داخلی چین در سال 2020 حدود 2/1 درصد خواهد بود. در مقام مقایسه باید گفت رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2019، حدود 1/6 درصد بوده و بودجه دفاعی در این سال 5/7 درصد افزایش یافت.

درحالی‌که بودجه دولت مرکزی حدود 2 درصد کاهش داشت، کل بودجه ملی که شامل هزینه‌کرد دولت مرکزی نیز هست، 8/3 درصد افزایش داشت و هدف این افزایش ایجاد تحرک اقتصادی است. هزینه دفاعی به‌عنوان درصدی از بودجه دولت مرکزی اندکی افزایش داشت و از 06/5 در سال 2019 به 12/5 در سال 2020 افزایش یافت. هزینه کرد دفاعی به‌عنوان درصدی از بودجه ملی از 6/33 درصد در سال 2019 به 2/36 درصد در سال 2020 افزایش یافته است.

جدول زیر هزینه دفاعی چین به‌عنوان درصدی از هزینه دولت را نشان می‌دهد.

با توجه به پیامدهای ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، افزایش اخیر در بودجه دفاعی چین حاکی از آن است که رئیس‌جمهور این کشور به اتمام طرح نوسازی ارتش آزادی‌بخش خلق تا سال 2035 و تبدیل آن به یک ارتش در قواره جهانی تا سال 2049 متعهد است.

تورم نقشی در روند کلی بودجه دفاعی چین ندارد. بودجه رسمی سال 2020 دولت چین بالغ‌بر 6/178 میلیارد دلار (با نرخ برابری 1/7) است، این در حالی است که بودجه مذکور در سال 2019 (با نرخ برابری 7/6) بالغ‌بر 5/177 میلیارد دلار بوده است. وقتی نرخ ثابت دلار از سال 2010 برای در نظر گرفتن تورم را مبنا قرار دهیم، بودجه دفاعی چین از 8/143 میلیارد دلار در سال 2019 به 5/140 میلیارد دلار در سال 2020 کاهش یافته است.

بودجه دفاعی رسمی چین فقط بخشی از داستان را بازگو می‌کند. در گذشته آمار و ارقام دولت چین درباره هزینه‌های دفاعی متناقض بوده است. به‌عنوان نمونه گزارش دفاعی سال 2019 دولت چین موسوم به «گزارش سفید» درباره هزینه دفاعی، آمار و ارقامی را نشان می‌دهد که بیشتر از ارقام بودجه دفاعی اعلام‌شده است (بین 2 تا 3 میلیارد دلار در هرسال). این اختلاف در آمار ممکن است مربوط به هزینه‌های مرتبط با نیروهای شبه‌نظامی باشد.

تلاش‌ها برای بررسی دقیق هزینه‌های دفاعی چین به‌واسطه نبود جزئیات مبسوط و فقدان هزینه‌های دیگر مربوط به پلیس مسلح خلق دشوار است. پلیس مسلح خلق بخش پلیس شبه‌نظامی نیروهای مسلح چین است که تحت فرماندهی کمیسیون مرکزی ارتش قرار دارد و وظیفه آن تأمین امنیت داخلی، اجرای قانون، مقابله با تروریسم و حفاظت از حق دریایی است. بودجه رسمی برای پلیس مسلح خلق در سال 2019، بالغ‌بر 5/28 میلیارد دلار بوده است.

برآوردهای خارجی از هزینه دفاعی چین نشان می‌دهد که هزینه‌کرد واقعی ممکن است خیلی بیشتر از ارقام اعلامی باشد. در سال 2019، دولت چین در گزارش رسمی خود بودجه دفاعی را کمتر از 178 میلیارد دلار اعلام کرد، درحالی‌که برآورد موسسه سیپری سوئد حاکی از آن است که هزینه‌کرد واقعی 261 میلیارد دلار بوده است. البته برآوردهای موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک کمتر از ارقام موسسه سیپری است. به‌عنوان‌مثال موسسه مذکور هزینه دفاعی چین در سال 2018 را حدود 225 میلیارد دلار اعلام کرد، درحالی‌که موسسه سیپری آن را 254 میلیارد دلار بیان داشت. ارقام رسمی اعلامی توسط دولت چین برای سال یادشده 167 میلیارد دلار بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *