جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

ابوترابی: با سلاح هایی پیشرفته و نامشخص از ایران دفاع میکنیم

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد

در بیانیه کشورهای گروه ۷ آمده است: «ما اقدام به اعمال تحریم‌های مضاعف علیه شرکت‌ها و افراد در کشور‌های ثالث که به روسیه در دستیابی به ابزار‌ها و تجهیزات دیگر مناسب تولید تسلیحات و یا توسعه صنایع نظامی کمک می‌کنند، خواهیم کرد.»

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از تحریم آمریکا علیه دیوان بین‌المللی کیفری تا چالش‌های دفاعی اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: موانع چین برای پیشبرد ابتکار کمربند و جاده در خاورمیانه، خطر تحریم‌های جدید ترامپ برای دیوان کیفری بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر، الحاق کرانه باختری در عصر رقابت قدرت‌های بزرگ، دلیل اهمیت مأموریت هسته‌ای آلمان، حاکمیت اقتصادی روسیه در عصر کووید-19، مبارزه ترامپ و توییتر، خروج سربازان آمریکایی از آلمان و یکپارچگی دفاع اروپایی، امنیت اتحادیه اروپا و چالش‌های دفاعی، مرز مصر- سودان و روایت وعده‌ای که محقق نشده است، ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بود.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

بگین-سادات

موانع مذهبی و فرهنگیِ ابتکار کمربند و جاده در خاورمیانه: اجرای موفق راهبرد کمربند و جاده تا حد زیادی به توانایی چین برای غلبه بر مشکلات سیاسی، اقتصادی، مذهبی، فرهنگی و امنیتی خاورمیانه بستگی خواهد داشت.

 

کارنگی

گروه 7 را فراموش کنید، گروه 10 را بسازید: اگرچه شرم‌آور است که رهبران هفت‌کشور مهم صنعتی در بحبوحه پاندمی جهانی کرونا – به‌احتمال خیلی زیاد به دلیل تنش‌های رو به افزایش میان آمریکا و متحدانش- نتوانستند گرد هم جمع شوند، اما همواره بعید بود که این گروه با بودن دونالد ترامپ در رأس آن بتواند موفقیتی کسب کند.

 

بروکینگز

خطر تحریم‌های جدید ترامپ برای دیوان کیفری بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر: در ماه مارس، دایره استیناف دیوان کیفری بین‌المللی مجوز تحقیقات درباره جنایات جنگی احتمالی صورت گرفته در بیش از یک دهه قبل در افغانستان، ازجمله جنایات ارتکابی توسط آمریکا را صادر کرد. اگرچه نیروی نظامی آمریکا در دوران باراک اوباما تحقیقاتی درباره فعالیت‌هایش در افغانستان انجام داد، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که آن تحقیقات در زنجیره فرماندهی به‌طور کامل انجام‌نشده باشد و رفتارهای جامعه اطلاعاتی آمریکا را لحاظ نکرده باشد.

معمای الحاق کرانه باختری در عصر رقابت قدرت بزرگ: برنامه اسرائیل برای اعمال حاکمیت بر بخش‌هایی از کرانه باختری در ماه آینده، چالشی منحصربه‌فرد برای اتحادهای ژئوپلیتیک است. درحالی‌که واشنگتن راهبردی جدی‌تر را در قبال چین اتخاذ می‌کند، الحاق به یک معمای سیاسی پرمخاطره تبدیل شده است.

چرا ماموریت هسته‌ای آلمان مهم است؟: اوایل ماه جاری، رئیس بانفوذ گروه پارلمانی حزب سوسیال‌دموکرات آلمان خواستار خروج تسلیحات هسته‌ای آمریکا از آلمان و پایان دادن به مشارکت آلمان در مناسبات تبادل هسته‌ای پیمان ناتو شد که باعث شکل‌گیری بحثی جنجالی در حزب سوسیال دموکرات شد؛ اما همان‌طور که وزیر امور خارجه آلمان گفته است چنین اقداماتی، اگر تصمیمی درباره آن‌ها اتخاذ شود، نباید به‌صورت یک‌جانبه انجام گیرند.

 

چتم هاوس

حاکمیت اقتصادی روسیه در عصر کووید-19: روسیه می‌کوشد بدون سازش در خصوص ثبات مالی که برای رسیدن به آن به‌سختی تلاش کرده است، از بحران کرونا بگذرد.

ترامپ در برابر توییتر: مبارزه بر سر آزادی بیان: این بن‌بست اخیر ممکن است بیشتر به تسلط بر «بیگ تک» مربوط شود تا به آزادی بیان.

 

پترسون

عقب‌نشینی آمریکا از شرق آسیا پرهزینه است : وقتی دونالد ترامپ در سخنرانی آغاز به کارش گفت که حفاظت از تجارت، به رفاه و توانایی بیشتری منجر خواهد شد و از شراکت ترانس-پسیفیک عقب‌نشینی کرد، بسیاری در آسیای شرقی غافلگیر شدند.

کووید-19 دورنمای توافق سبز اروپا را تضعیف نکرده: شوک اقتصادی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا مانند بحران مالی جهان در سال 2008-2010 تولید گاز کربن را در اقتصادهای پیشرفته کاهش داده است.

 

کارنگی

آیا خروج سربازان آمریکایی یکپارچگی دفاع اروپایی را تسریع خواهد کرد؟: تصمیم آمریکا برای خروج 9500 سرباز از آلمان تنش‌ها را در روابط ترانس آتلانتیک تشدید کرده است. آیا این امر می‌تواند توجه اتحادیه اروپا را به لزوم اتخاذ یک سیاست دفاعی جدی جلب کند؟

امنیت اتحادیه اروپا و چالش‌های دفاعی: در مسیر زمستان دفاعی اروپا؟: پیش از پاندمی کرونا، امنیت و همکاری دفاعی اروپا به سطح جدیدی از جاه‌طلبی رسید. با ابرهای سیاهی که از هر سو فرا می‌رسند، اتحادیه اروپا باید از خودمختاری راهبردی حفاظت و کیفیت دموکراتیک در یکپارچگی دفاعی را تضمین کند.

پاسخ‌ به چین در حال تغییر: چین موضع سیاست خارجی خود را سخت‌تر می‌کند و جهان نظاره‌گر آن است. با توجه به این‌که برخی کشورها شروع به پس زدن این سیاست کرده‌اند، آمریکا باید این کشورها را کنار هم جمع کند تا به نگرانی‌های مشترک آن‌ها پاسخ بدهد.

 

شورای روابط خارجی اروپا

ردیاب همبستگی اروپا: همبستگی که همیشه وجود داشت: شورای روابط خارجی اروپا در ردیابی جدیدش، وسعت و عمق همبستگی ابراز شده در سراسر اروپا در طول بحران کرونا را با یافته‌هایی آشکار می‌سازد که منتقدان را متعجب خواهد کرد.

مرز مصر- سودان: روایت وعده ای محقق نشده: در طول مرز مصر با سودان، چندین دهه است که باوجود تلاش‌های محدود برای همکاری تنش‌ها افزایش‌یافته است. هر دو کشور باید در سیاست‌های مرزی خود بازنگری کنند تا از تشدید تنش جلوگیری شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *