جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

هشدار بیش از ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس درباره عواقب دیپلماتیک جنگ غزه بر روابط با اسرائیل

لندن– ایرنا– افزون بر ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس از احزاب سیاسی مختلف، طی نامه‌ای مشترک خطاب به «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه این کشور با اشاره به بحران انسانی در غزه و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه در این باریکه، بازنگری در روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.

Loading
اندیشکده‌های خارجی

از سرکوب سیاهپوستان در آمریکا تا زنگ خطر ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای انفجاری

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اعتراض‌های شدید به نژاد پرستی در پی قتل یک سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس آمریکا، تلاش یونان برای خروج ایمن از قرنطینه کرونایی، چگونگی مدیریت مسئله چین توسط جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رویکرد انگلیس در قبال هنگ کنگ، زنگ خطر ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای انفجاری، مهم‌ترین جنگ نیابتی خاورمیانه و شمال آفریقا در لیبی و نقش انگلیس در جهان پسا برگزیت از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

کارنگی

کرونا، برگزیت و بوریس جانسون را به دام انداخت: در شرایطی که پاندمی کرونا مذاکرات برگزیت را دچار مشکل و نخست وزیر انگلیس را تضعیف کرده است، چشم انداز توافق جامع انگلیس-اتحادیه اروپا تا پایان سال 2020 به سرعت در حال از بین رفتن است.

بروکینگز

شورش، برتری نژادی سفیدپوستان و معتقدان به شتاب دهی: سوپرِماسیست‌های سفید پوست (سفیدپوستان معتقد به برتری‌نژادی سفیدپوستان) از خشونت پلیس و آشفتگی ایجاد شده در شهرها در پی اعتراض‌ها (به مرگ جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی که در پی اقدام خشونت بار چند افسر پلیس و زیر زانوی یک پلیس در حین بازداشت جان باخت) خوشحال هستند. ممکن است آنها حتی اگر این ناآرامی‌ها در هفته‌های پیش رو خاتمه یابد، این خشونت‌ها را یک پیروزی برای خودشان تلقی کنند. مشخص نیست گروه‌های سوپرِماسیستِ سفید پوست تا چه اندازه در این خشونت‌ها مشارکت داشته‌اند. در حال حاضر هر گونه مشارکت سوپِرماسیست‌ها ظاهرا بیش‌تر به صورت فردی است تا جمعی، اما حتی اگر خشونت‌ها هم کاهش یابد ممکن است باعث تقویت ایده «شتاب‌دهی» برای معتقدان به برتری نژادی سفیدپوستان شود. معنای ایده «شتاب دهی» این است که برتری‌گرایان سفیدپوست باید سعی کنند بی‌نظمی مدنی را افزایش دهند – شتاب بخشند- تا نظم سیاسی کنونی آشفته شود.

یونان چطور باید بدون از بین رفتن موفقیتش در مهار کرونا به سوی بازگشایی برود؟: در اوایل فوریه اگر کسی پیش‌بینی می‌کرد که پاسخ یونان به پاندمی کرونا قوی‌تر از آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا خواهد بود، ممکن بود برای دیگران عجیب باشد، اما یونان در پاسخ به کووید-19 از خود اراده و تمرکزی مستمر نشان داد. حالا که فصل تابستان نزدیک می‌شود، پرسش‌های مهمی درباره گردشگری که ستون اقتصاد این کشور است، مطرح می‌شود. یونان بعد از آن که چگونگی قرنطینه موفق را به جهان نشان داد، می‌تواند همین کار را در رابطه با بازگشایی در این کشور به دیگران نشان دهد.

مرگ جورج فلوید نمایانگر خشونتی سیاسی که جان سیاه‌پوستان را بی‌ارزش می‌کند: چهار نیروی پلیس مینیاپولیس، آسیب شدید و منجر به مرگ را به جورج فلوید، مردی سیاهپوست که در بازداشت آنها بود، وارد آورند. ظرف چند ساعت از وقوع این ماجرا تصویر ویدئویی یکی از افسران پلیس منتشر شد که زانوی خود را روی گردن فلوید گذاشته بود؛ در حالی که صدای فلوید شنیده می‌شد که خس خس کنان می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم». تصویر ویدئویی آن اقدام وحشیانه به نماد سرکوب، کنترل و بی‌توجهی به سیاهپوستان تبدیل شده است.

بایدن چطور باید مسئله چین را مدیریت کند؟: بهترین اقبال جو بایدن برای همکاری با چین این است که در خصوص منافع و ارزش‌های آمریکا مصالحه نکند، اما برای مذاکرات جمعی با پکن و از موضع قدرت، با دموکراسی‌های هم‌فکر همکاری کند. این تاکتیک بدون تردید دشوار است، اما اقدامات شی جینپینگ به این معناست که با هر ماهی که می‌گذرد این کشور مهم‌تر می‌شود.

چتم هاوس

ضرورت برابری، اعتماد و مسئولیت‌پذیری در پیشگیری از بیماری‌های همه گیر: کووید-19 ضعف سیستمی متداولی را در کانون توجه قرار داد که مانع از دادن پاسخ به این بیماری در بسیاری از کشورها، فارغ از ثروت یا مکان جغرافیایی آن‌ها بوده است.

انگلیس درباره هنگ‌کنگ چه اقدامی باید انجام دهد؟: اقدام چین برای به اجرا درآوردن قانون امنیت ملی برای هنگ کنگ انتقادات بین‌المللی را برانگیخت، اما مشخص نیست انگلیس قصد دارد چطور به آن پاسخ دهد.

مرکز کنترل تسلیحات

صحبت از احیای آزمایش‌های هسته‌ای زنگ خطر را به صدا درآورد: الکساندرا بل، مدیر سیاسی اندیشکده مرکز کنترل تسلیحات در گفتگویی با سانتا نیوز مکزیکن درباره از سرگیری احتمالی آزمایش‌های هسته‌ای انفجاری آمریکا گفت: حتی صحبت از آزمایش‌های هسته‌ای انفجاری هم واقعا دردسرساز است. ما قطعا برای حفظ ایمنی، امنیت و کارایی زرادخانه مان نیازی به آزمایش‌های انفجاری نداریم.

میدل ایست فوروم

شرکت‌های نظامی خصوصی روسیه: این شرکت‌ها که به عنوان شرکای دولتی-خصوصی فعالیت می‌کنند، یک جبهه ارزان و کم خطر را برای روسیه فراهم می‌کنند تا در پشت آن سیاست خارجی فعالش را به انجام برساند.

لیبی، مهم‌ترین جنگ نیابتی حال حاضر در خاورمیانه و شمال آفریقا: لیبی حدود یک دهه است که دست به گریبان جنگ داخلی است. با این حال در سال گذشته این مناقشه تشدید شد و به یک جنگ نیابتی منطقه‌ای تبدیل شد. این موضوع اهمیت دارد، زیرا لیبی دروازه‌ای برای مهاجرانی است که به اروپا می‌روند و هرکسی که در لیبی پیروز شود، به شخصیتی قدرتمند در خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل خواهد شد.

شورای روابط خارجی اروپا

نقش انگلیس در جهان پسابرگزیت و پاندمی کرونا: کووید-19 وظیفه رویارویی با بازنگری یکپارچه (IR) برای بررسی نقش بریتانیا در جهان پسابرگزیت را دشوار کرده است. اکنون نه تنها انگلیس، بلکه احتمالا جهان با یک جدایی تاریخی بزرگ روبرو است.

بگین-سادات

کرونا، چین و خاورمیانه: خاورمیانه درگیر جنگ، قحطی، و مرگ‌های فراوان در قالب جنگ‌های داخلی متعدد بود که ویروس جدید کووید-19 نیز به این معجون اضافه شد. این بیماری منشوری منحصر به فرد را ارائه می‌دهد که از طریق آن می‌توان تعامل چین با دولت‌های خاورمیانه را در زمان بحران ارزیابی کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *