جدیدترین مطالب

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ابراز امیدواری «داسیلوا» از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل، تصمیم مخالفان دولت ونزوئلا مبنی بر اجماع و معرفی نامزد مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری آتی را «فوق‌العاده» توصیف و ابراز امیدواری کرد که انتخابات پیش‌رو نقطه عطفی برای بازگشت این کشور به شرایط عادی و پایان تحریم‌های یکجانبه آمریکا باشد.

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقام‌های عالی امنیتی در سن‌پترزبورگ آغاز به کار کرد

مسکو- ایرنا- دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی امروز (چهارشنبه) با حضور دکتر علی اکبر احمدیان نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در سن‌پترزبورگ روسیه آغاز به کار کرد.

شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین

تهران – ایرنا – سازمان فضایی انسانی چین (CMSA) امروز چهارشنبه اعلام کرد: فضاپیمای سرنشین‌دار «شنژو-۱۸» قرار است ساعت ۲۰:۵۹ پنجشنبه (به وقت پکن) از مرکز پرتاب ماهواره «جیوکوان» در شمال غربی این کشور به فضا پرتاب شود.

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد

دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین گفت انگلیس رسما «والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین را به عنوان سفیر در کشورش پذیرفت و به زودی قرار است مشغول به کار شود.

Loading

ابهامات برنامه خوداتکایی هند برای مقابله با بحران اقتصادی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: 12 مه 2020 نارندرا مودی، نخست وزیر هند، یک سخنرانی شبانگاهی سراسری در مورد کرونا ویروس داشت. با توجه به قرنطینه این کشور از 25 مارس، بسیاری منتظر سخنان وی در مورد گام‌های بعدی هند بودند. مودی از بسته کمکی ثانویه به میزان 266 میلیارد دلار خبر داد که به گفته وی، به همراه سایر اقدامات حمایتی بانک مرکزی و بسته قبلی ماه مارس، کل بسته حمایتی دولت را به حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی می‌رساند.

وب سایت شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی نوشت: این بسته حمایتی بیانگر افزایش چشمگیر نسبت به بسته حمایتی اولیه در 26 مارس است که حدود 23 میلیارد دلار، یا 0.8 درصد تولید ناخالص داخلی، به صورت پرداخت نقدی و سهم غذایی برای فقرا اختصاص یافته بود. البته در هفته‌های مداخله [اقتصادی دولت]، مشخص شد که شبکه ایمنی هند (حتی با وجود پیشرفت‌های فناورانه نظیر برخورداری از کارت شناسایی ملی بیومتریک مرتبط با حساب‌های بانکی) دارای نقص‌های بزرگی است.

به عنوان مثال، داستان کارگران مهاجر بیکار و ناتوان از پرداخت اجاره در شهرهای بزرگ که برای بازگشت به روستاهای خود صدها کیلومتر خسته و کوفته راه پیمودند، توجهات را به مسائلی نظیر کارت‌های سهمیه حمل و نقل بین ایالتی جلب کرد. همچنین، با بسته یارانه اولیه، فقرا و کسب و کارها (که برای بقای خود در شرایط اقتصاد راکد، نهایت تلاش خود را انجام می‌دادند) احساس کردند که به حال خود رها شده‌اند. در نتیجه، دولت هند طی هفته‌ها مشغول آماده سازی بسته ثانویه‌ای بود تا مالکان کسب و کارها را یاری کند.

مودی در سخنرانی 12 مه‌ عنوان کرد که این بسته جدید نیازهای کسب‌و‌کارها و کارگران را رفع خواهد کرد و به توانایی خوداتکایی هند خواهد افزود. بر اساس سخنرانی مودی، این برنامه جدید (موسوم به برنامه خوداتکایی هند) پنج محور ازجمله «اقتصاد، زیرساخت ها، سیستم‌های فن آوری محور، تحرک جمعیت و تقاضا» را پوشش خواهد داد و «زمین، کار، نقدینگی و قانون» را دربرخواهد گرفت. وی با ذکر نمونه‌ای اظهار کرد که تولید تجهیزات حفاظت فردی در هند قبل از همه‌گیری محدود بود، اما اکنون روزانه بیش از 200 هزار کیت تجهیزات حفاظت فردی و ماسک N95 در هند تولید می‌شود.

در نبود جزئیات بیش‌تر پرداختن به تاثیر این برنامه دشوار است. آیا این برنامه حمایت هرچه بیش‌تر از «طرح ساخت هند» خواهد بود؟ طرح «ساخت هند» برنامه این کشور برای افزایش سهم بخش تولید در اقتصاد هند محسوب می‌شود. متاسفانه، این هدف تحسین برانگیز (که مورد حمایت دولت‌های متوالی هند بوده است) تحولات چشمگیری ایجاد نکرده و در واقع، سهم بخش تولید کمتر شده است.

مودی از هماهنگی هرچه بهتر در زنجیره عرضه جهانی خبر داده است. این هم هدفی قابل تحسین است، اما بدون جزئیات بیشتر، ارزیابی آن نیز مشکل است. در سال‌های اخیر، رویکرد دولت هند در تجارت رویکردی بیش‌تر (و نه کمتر) محافظتی بوده است؛ به‌طوری‌که دولت هند تعرفه واردات کالاهایی با قدرت رقابتی بیش‌تر از صنایع داخلی را افزایش داده است. آیا خود اتکایی جدید موانع [گمرکی] را افزایش خواهد داد؟ سخنرانی مودی ظاهرا دنبال چنین هدفی نبود، اما تجربه شش سال گذشته حاکی از آن است که فلسفه اقتصادی مودی بر منطق تجارت آزاد استوار نیست.

کرونا ویروس و تعطیلات قابل درک اعمال شده توسط دولت هند، به اقتصاد این کشور ضربه شدیدی وارد کرده است – تعطیلات در سراسر جهان نیز چنین تاثیری داشته است. با توجه به نرخ بیکاری 23 درصد (ارائه شده در مرکز ارزیابی اقتصاد هند) و با در نظر گرفتن بازبینی در پیش بینی موسسات و بانک‌ها و پیش بینی درجه‌ای از رکود در اقتصاد هند، باید مشتاقانه منتظر جزئیات برنامه خود اتکایی جدید هند برای نجات اقتصاد این کشور از رکود ناشی از دوران بحران کرونا بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *