جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»

نتانیاهو بار‌ها ادعا کرده که مسئله فلسطین از دستور کار جهانی خارج شده و اینکه تشکیلات خودگردان فلسطینی باید تضعیف و حاکمیت حماس در غزه تقویت شود. وی روابط با یهودیان آمریکا و حزب دموکرات را به نفع پیش بینی جنگ یاجوج و ماجوج هیگی تخریب نموده است؛ و پس از تمام اینها، راست گرایان همچنان به خود جرات می‌دهند بگویند که این اردوگاه چپ است که باید از خواب غفلت برخیزد.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از فاصله گرفتن الجزایر با سیاست عدم مداخله تا تاثیرات کرونا بر برگزیت

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کرونا و تثبیت قدرت حکومت‌ها، چرایی فاصله گرفتن الجزایر از سیاست عدم مداخله، کرونا عامل اصلاحات در کویت، چرایی اهمیت اروپا، خطرات راهبردی و توصیه‌ها برای خروج سربازان آمریکایی از عراق، مشکلات رویاروی عربستان، تاثیرگذاری کرونا بر برگزیت، نیاز عراق و آمریکا به یکدیگر، مرحله‌ای تاریخی در سیاست خارجی آمریکا و اشتباه بودن پیشنهاد انتقال تسلیحات هسته‌ای آمریکا به لهستان از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بلفر

کرونا چطور قدرت حکومت‌ها را برای همیشه گسترش خواهد داد؟ دولت‌های سراسر جهان در پاسخ به کرونا کنترل بی‌سابقه‌ای را بر زندگی روزمره شهروندان خود اعمال کردند. دموکراسی‌ها و دیکتاتوری‌ها به یک شکل مرزها را بسته‌اند، قرنطینه لحاظ کرده‌اند، اقتصاد را تعطیل کرده‌اند و آزمایشات و رژیم‌های ردیابی و نظارتی مختلفی را برای محدود کردن انتشار این بیماری به اجرا درآورده‌اند. آن‌هایی که سریع‌تر اقدام و تدابیر سختی را اتخاذ کردند موفق‌ترین‌ها بوده‌اند. رهبرانی که در این کار تاخیر کردند، مسئول مرگ قابل پیشگیری هزاران تن هستند.

کارنگی

چرا الجزایر نیم قرن عدم مداخله را پشت سر می‌گذارد؟: اصلاحاتِ قانون اساسی به الجزایر اجازه خواهد داد تا در عملیات صلح‌بانی مشارکت و یگان‌های ارتش را به خارج از کشور اعزام کند.

کرونا در کویت: عاملی برای اصلاحات؟: کویت به عنوان «مروارید خلیج فارس» شناخته می‌شد تا این که بحرانی بزرگ اشغال این کشور توسط عراق در سال 91-1990 به وقوع پیوست. حالا بحرانی دیگر یک فرصت طلایی را برای کویت فراهم می‌کند تا جایگاهش را بهبود بخشد و احیا کند.

توفانی در حال شکل‌گیری در جنوب غرب سوریه: ارمناک توکماجیان، پژوهشگر همکار با مرکز خاورمیانه بنیاد کارنگی که متخصص امور مرزها و مناقشات سوریه است، در مصاحبه‌ای تشریح می‌کند که چرا اسرائیل و اردن تحولات درعا را با دقت دنبال می‌کنند.

چرا اروپا هنوز مهم است؟: اروپا برای پیشبرد اصلاحات همکاری و حکمرانی جهانی بعد از پاندمی کرونا از جایگاه خوبی برخوردار است، اما برای انجام چنین کاری، اروپا باید اول خودش را تغییر دهد.

الحاق کردن یا الحاق نکردن: بنیامین نتانیاهو در مرحله بعد چه خواهد کرد؟: الحاق کردن یا الحاق نکردن، مسئله این است. نتانیاهو به عنوان یک هملت مدرن در حال بررسی مهم‌ترین تصمیم بعدی خود است.

رند

بررسی خروج سربازان آمریکایی از عراق: خطرات راهبردی و توصیه‌ها: نویسندگان این گزارش گزینه‌های خروج نظامی از عراق در سال 2020 را در چارچوب راهبردها و اهداف سیاسی اعلامی از سال 2005 تا کنون ارزیابی می‌کنند. آن‌ها این طور نتیجه می‌گیرند که حمایت از یک عراق باثبات و دوست در جهت منافع بلندمدت آمریکا است؛ این امر مستلزم ادامه ماموریت کمک‌های جنگی در عراق برای مدتی طولانی نیست، بلکه نیازمند حفظ تعداد محدودی از مشاوران نظامی برای کمک به آموزش و توسعه قابلیت‌های نظامی عراق است تا این که این کشور بتواند از خودش دفاع کند.

بگین-سادات

نئوجکسونیم: سیاست خارجی آمریکا در مرحله‌ای تاریخی: چرخش آمریکا به سوی انزواگرایی جکسونیسم ممکن است در نهایت این کشور را در وضعیت دشوار اعمال قدرت سخت برای پر کردن خلائی که خود ایجاد کرده است، قرار دهد. در حالی که عناصری از فرصت برجای مانده از عقب‌نشینی آمریکا برای تحمیل اهداف ماکسیمالیستی خود در خاورمیانه و شرق مدیترانه استفاده می‌کنند، سیاست خارجی آمریکا خود را در یک مرحله حساس تاریخی می‌بیند، در حالی که فرصت کمی که برای اقدام کردن باقی مانده است.

مشکلات عربستان: کرونا، اقتصاد و ژئوپلیتیک: مبارزه با پاندمی کرونا و غلبه بر ریزش اقتصادی ناشی از آن ممکن است فوری‌ترین چالش محمد بن سلمان باشد، اما ترمیم روابط تیره با آمریکا و تضمین رقابت عربستان با ایران نیز به همان اندازه مهم است.

امریکن اینترپرایز

کرونا چطور بر برگزیت تاثیر خواهد داشت؟ برخورد دو ضرورت سیاسی مهم: انگلیس در 31 ژانویه 2020 اتحادیه اروپا را ترک کرد. حالا، انگلیس باید تصمیم بگیرد که آیا و چطور دوره گذار را که قرار است پایان 2020 منقضی شود، طولانی کند. این برای یک تغییر ژئوپلیتیک مهم خیلی سریع است.

بروکینگز

عراق و آمریکا هنوز به یکدیگر نیاز دارند: پارلمان عراق بعد از چندین ماه بالاخره یک نخست وزیر جدید را منصوب کرد. مصطفی الکاظمی برای موفقیت به پیشرفت در دو جبهه سیاسی نیاز خواهد داشت: یافتن راهی به همراه واشنگتن برای حفظ شراکت نظامی آمریکا و تدوین برنامه‌ای برای اصلاحات اقتصادی و احیا.

تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان ایده بسیار بدی است: در پانزدهم ماه مه سفیر آمریکا در ورشو انتقال تسلیحات هسته‌ای آمریکا از آلمان به لهستان را پیشنهاد کرد. می‌توان امیدوار بود که این یک اشتباه از جانب یک مقام انتصابی سیاسی است که با مسائل تسلیحات هسته‌ای ناتو آشنایی ندارد و بازتاب تفکر رسمی دولت آمریکا نیست، زیرا انتقال تسلیحات هسته‌ای به لهستان بسیار دردسر ساز خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *