جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading

منع فعالیت حزب‌الله در آلمان تحت فشار آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: چنانچه اتحادیه اروپا حزب‌الله لبنان را به‌عنوان یکی از نیروهای سیاسی عمده این کشور منزوی نماید، چشم‌انداز اندکی برای ثبات اقتصادی و آشتی سیاسی در لبنان وجود خواهد داشت.

رنه ویلدنج در مطلبی که شورای روابط خارجی اروپا منتشر کرد، نوشت: این‌گونه نیست که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هر روز از آلمان تمجید نماید؛ اما تصمیم اخیر برلین برای منع فعالیت حزب‌الله لبنان در آلمان، تمجید پمپئو را به همراه داشت. وی ادعا کرد با تصمیم آلمان، این کشور به جمع کشورهایی پیوست که تمایزی بین شاخه نظامی و سیاسی حزب‌الله قائل نیست.

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا بعد از ماه‌ها فشار بر آلمان برای اتخاذ موضع سخت‌تر در ارتباط با حزب‌الله به‌عنوان بخشی از تلاش دولت ترامپ جهت افزایش فشار بر ایران و متحدانش مطرح شد؛ اما برداشت وی از تصمیم آلمان در ارتباط با حزب‌الله صحیح نیست و آن را نادرست منعکس کرد. علیرغم اشاره و تلقین نادرست وزیر امور خارجه آمریکا درباره تصمیم اخیر آلمان، این کشور همچنان موضع اتحادیه اروپا را دارد، بدین مفهوم که شاخه نظامی حزب‌الله را از هرگونه فعالیت منع کرد، اما شاخه سیاسی سازمان یادشده را قانونی می‌داند.

تصمیم اخیر دولت آلمان در ارتباط با حزب‌الله یک حرکت داخلی توسط وزارت کشور بود. اگرچه وزارت کشور آلمان متعاقباً بیانیه‌ای در ارتباط با شاخه نظامی حزب‌الله صادر کرد، اما این کشور فهرست ملی سازمان‌های تروریستی ندارد. این بیانیه معرفی جدیدی از حزب‌الله یا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادن نیست، بلکه حزب‌الله را از فعالیت در خاک آلمان ممنوع کرده است. درحالی‌که حزب‌الله نمایندگی در آلمان ندارد، پلیس آلمان درحرکتی نمایشی سازمان‌ها و مساجد را در سراسر کشور به بهانه ارتباطات آنها مورد تفحص قرار داد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از این تصمیم حمایت کرد و گفت: «حزب‌الله حق موجودیت اسرائیل را قبول ندارد و به‌طور گسترده زرادخانه موشکی خود را ارتقا می‌بخشد.» البته وی هیچ اشاره‌ای به این واقعیت نکرد که موضع دولت آلمان، مانند اتحادیه اروپا همچنان باظرافت بیشتری ادامه دارد.

تصمیم آلمان برای مخالفت با حزب‌الله و فشار به اتحادیه اروپا برای پایان دادن به تمایز بین شاخه نظامی و سیاسی سازمان یادشده که مورد درخواست آمریکا نیز هست، پیامدهای جدی به همراه خواهد داشت. چنین تصمیم و تحرکی مانع از تعامل اتحادیه اروپا با حزب‌الله خواهد شد که بازیگر سیاسی مهم و تعیین‌کننده در لبنان است. حزب‌الله بخشی از دولت است و در حال حاضر 13 نماینده در مجلس لبنان دارد.

حزب‌الله یک حزب سیاسی عمده و مهم در لبنان است که بخش بزرگی از این جامعه را نمایندگی می‌کند. تشکیل دولت لبنان در ژانویه 2020، با رضایت حزب‌الله انجام شد.

اتحادیه اروپا باید کانال‌های ارتباطی خود را با حزب‌الله به‌عنوان یک حزب سیاسی و کنشگر سیاسی کلیدی در لبنان را حفظ کند. به‌علاوه، وجود حزب‌الله برای ثبات سیاسی لبنان حائز اهمیت است.

ناگفته نماند منع فعالیت‌های حزب‌الله در آلمان و همراهی اتحادیه اروپا در این خصوص نوعی همراهی اروپایی‌ها با سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران خواهد بود. به‌علاوه، هرگونه تلاش برای جلوگیری از نقش سیاسی حزب‌الله در لبنان موجب افزایش خطر درگیری در این کشور و منطقه خواهد شد.

آلمان و اتحادیه اروپا باید روشن سازند که رویکرد متفاوتی در ارتباط با چالش‌های عمده در خاورمیانه دارند و آن‌ها باید مانع از کشیده شدن لبنان به درگیری در این منطقه شوند. چنانچه اتحادیه اروپا یکی از نیروهای سیاسی مهم و عمده لبنان را منزوی نماید در آن صورت چشم‌انداز اندکی برای آشتی سیاسی و ثبات اقتصادی در این کشور وجود خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *