جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

تهران-ایرنا- پیشروی‌های نیروهای روسیه در جنگ با اوکراین، برخی از مقام‌های آمریکایی و غربی را بر آن داشت تا به‌رغم سرازیر شدن انبوه سلاح‌ها به کی‌یف، خواستار کمک بیشتری به این کشور شوند و در واقع بر شکست قریب الوقوع اوکراین در برابر روسیه اذعان کنند.

کی یف طی 24 ساعت گذشته حدود 380 سرباز خود را در رویارویی با یگان های ارتش روسیه از دست داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی شبانه روز گذشته نیروهای مسلح اوکراین در جریان نبرد در منطقه عملیات ویژه با گروه‌های نیروهای “غرب” و “مرکز” نیروهای مسلح روسیه حدود 380 نیروی نظامی خود را از دست دادند.

Loading

تاثیر منفی بحران کرونا بر روابط هند با چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کنترل و مدیریت چین در همه‌گیری کرونا ویروس باعث تشدید شک و تردیدهای حاکم بر بسیاری از مناطق هند نسبت به این کشور شده است. لحن دولت هند کاملا سنجیده و بازتابی از نیاز این کشور به تامین تجهیزات پزشکی از چین و تمایل آن به تداوم روابط پایدار بوده است؛ با این حال، رویکرد پکن باعث تشدید نگرانی‌های اقتصادی و راهبردی دهلی شده است که وابستگی بیش از حد واردات صنعتی دهلی به چین از جمله‌ی آن‌هاست.

تانوی مادان در یادداشتی که وب سایت اندیشکده بروکینگز آن را منتشر کرد؛ نوشت: به عنوان مثال، بخش داروسازی هند، عمده مواد اولیه دارویی پیشرفته را از چین وارد می‌کند. در پی بحران کرونا ویروس، تمایل هند به توسعه تولید داخلی یا ایجاد تنوع در گزینه‌های واردات خود احتمالا تقویت خواهد شد.

بهره‌برداری شرکت‌های چینی از این بحران برای دستیابی به اهداف مختلف (و تسریع در بهبود زودهنگام اقتصاد چین)، دیگر نگرانی دولت هند به شمار می‌رود. این اهداف عبارتند از: 1) خرید شرکت‌های هندی آسیب‌پذیر، 2) افزایش نفوذ چین در سراسر هند و 3) ترسیم نقش رهبری منطقه‌ای و جهانی و همچنین معرفی نظام چین به عنوان نظامی کارآمدتر از دیگر نظام‌ها (از جمله آمریکا و هند).

از این رو، دولت هند برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از کشورهای دارای مرز مشترک با هند، محدودیت‌هایی اعمال کرده است – اقدامی که به وضوح علیه چین بوده است. همچنین دولت هند از طریق کمک‌های دیپلماتیکی، اقتصادی، فنی و تامین تجهیزات پزشکی در مناطق پیرامونی خود بسیار فعال بوده است.

توانایی دهلی در واکنش به رقابت بر سر نفوذ و سیستم‌های سیاسی به این بستگی دارد که هند از لحاظ اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی در نهایت چگونه از این بحران عبور خواهد کرد. از سوی دیگر، رهبران هند برای تعامل با همتایان خود در سراسر جهان بسیار فعال بوده‌اند. هند برای ارتقای وجهه خود (و جلب اعتماد کشورها و اقتصادها پس از کووید-19) محدودیت‌های صادرات داروهای خاص را لغو کرده است. مقامات هند کمک دهلی به چین را تقویت کرده و ضمن اذعان به تسهیلات پکن، تأکید کرده‌اند که عمده کمک‌های دریافتی هند از چین، به صورت بازرگانی خریداری شده است. در نهایت، هند از طریق مکانیسم «چهار-پلاس» و به‌طور متقابل به تعامل با سایر کشورها در هند- اقیانوسیه پرداخته است. هند برای ایجاد توازن یا کند ساختن نفوذ آینده چین در نهادهایی نظیر سازمان تجارت جهانی، احتمالا به همکاری با دیگر کشورها خواهد پرداخت. تشکیلات غیر دولتی هند نیز در انتقاد از چین پرسروصدا بوده است. اخیرا، دیپلمات‌های بازنشسته [هند]، چین را بخاطر واکنش اولیه و عدم شفافیت [در مورد کروناویروس] مقصر قلمداد کرده و برخی طرفدار استفاده از اصطلاح «ویروس ووهان» بوده‌اند.

با این وجود، دیگر دیپلمات‌های هند از همکاری با چین حمایت کرده و نسبت به بازی اتهام هشدار داده‌اند که این بازی به روابط اقتصادی و راهبردی چین- هند آسیب وارد خواهد کرد. دغدغه برخی دیگر نیز تعمیق روابط هند با آمریکاست.

در فضای عمومی، احساسات ضد چینی به جریان اصلی تبدیل شده است، به طوری که چنین احساساتی معمولا در قبال دیگر رقیب هند، یعنی پاکستان، صدق می‌کند. بخش‌های نخست خبری (اگر نه کل اخبار) به نقش چین می‌پردازند و این الگوها در رسانه‌های اجتماعی نیز تکثیر می‌شوند. این رسانه‌ها عمدتا چین را بخاطر شیوع کرونا ویروس مقصر قلمداد کرده و فقدان اطلاع رسانی چین، نفوذ آن در سازمان تجارت جهانی، موضع چین در تایوان، کیفیت تجهیزات پزشکی چین و تلاش این کشور برای بهره برداری تجاری و سیاسی از این بحران را مورد انتقاد قرار می‌دهند. این انتقادات در کشوری که طبق نظر سنجی‌های سال 2019 تنها 23 درصد از مردم آن نسبت به چین نظر مساعد دارند، اگرچه تعجب آور نیست، اما بی تردید بحران کرونا ویروس باعث تشدید این دغدغه‌ها شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *