جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای رفع قطحی در غزه

تهران-ایرنا- قضات دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) امروز (پنجشنبه) به اتفاق آرا، به رژیم صهیونیستی دستور دادند تا تمامی اقدامات لازم و موثر را برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه انجام دهد.

سخنگوی سازمان ملل: هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به غزه وجود ندارد

تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای اهالی غزه همچنان وجود دارد، تأکید کرد در شرایطی که بیش از ۱.۱ میلیون نفر در این منطقه با خطر گرسنگی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به این منطقه وجود ندارد.

Loading

دیپلماسی کرونایی چین و تشدید شکاف در اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: یک اتاق فکر برجسته فرانسوی هشدار داده است که دیپلماسی چین، موسوم به «دیپلماسی ماسک»، در بحبوحه بحران کرونا ویروس، تهدیدی برای تشدید اختلافات در اتحادیه اروپاست و پکن رویکرد خود را در تناسب با کشورهای مختلف تنظیم می‌کند. موسسه فرانسوی روابط بین‌الملل، با چاپ گزارشی جدید، چگونگی تأثیر کرونا ویروس بر تغییر روابط چین-اتحادیه اروپا در طول این همه‌گیری و در بلندمدت را شرح می‌دهد.

دیوید برنان در یادداشتی که وب‌سایت موسسه فرانسوی روابط بین‌الملل آن را منتشر کرد؛ نوشت: امسال در روابط بین بروکسل و چین سالی محوری است، زیرا پرسش‌های مربوط به نفوذ سیاسی و تجاری چین در کانون توجه بوده است. بحث‌ها در خصوص 5 جی ادامه دارد و آمریکا متحدان اروپایی خود را تحت‌فشار گذاشته است تا شرکت هوآوی را به خاطر نگرانی‌های امنیتی از قراردادها حذف کنند. هم‌زمان، مذاکرات برای توافق سرمایه‌گذاری گسترده بین این غول‌های اقتصادی در جریان است و اتحادیه اروپا خواستار حفاظت از مالکیت معنوی و دسترسی عادلانه شرکت‌های اروپایی به بازارهای وسیع چین است.

گزارش این موسسه فرانسوی حاکی از آن است که برنامه دیپلماتیکی چین اکنون مشغول مقابله با اتهامات انتشار کرونا ویروس جدید و اتهام عدم اطلاع‌رسانی به جوامع بین‌المللی از خطر این ویروس یا عدم شفافیت در مورد تعداد تلفات و آلودگی‌های خویش است. بر اساس این گزارش، «دیپلمات‌های چین در سراسر اروپا، به‌ویژه در رسانه‌های اجتماعی، فعال و مشهود هستند». چین هر نوع عقیده در مورد سوء مدیریت شیوع همه‌گیری یا تلاش برای پنهان‌کاری در مورد شدت ویروس و تلفات آن را رد کرده است.

مقامات چین انتقادات بین‌المللی را تلاشی برای انحراف توجهات از سوء مدیریت کشورهای غربی (به‌ویژه دولت آمریکا) در این همه‌گیری قلمداد کرده و اظهار کرده‌اند که چین «باز، شفاف و پاسخگو» است.

بااین‌حال، چین متهم است که اطلاعات نادرستی در خصوص این همه‌گیری منتشر کرده است. حتی سخنگوی وزارت امور خارجه چین جزو کسانی است که ارتش آمریکا را، بدون سند، عامل شیوع این همه‌گیری معرفی کرده‌اند. حقوقدانان متعددی در اروپا و آمریکا خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد سرچشمه کووید-19 شده‌اند درحالی‌که پکن این پیشنهاد را نادیده گرفته است. اخیراً، رئیس کمیسیون اروپا موافقت کرد که این تحقیقات سازنده خواهد بود.

طبق گزارش این موسسه، تنش‌های موجود در روابط چین- اتحادیه اروپا (مثلاً، در مورد تجارت، سرمایه‌گذاری یا حقوق بشر) احتمالاً «با گذشت زمان بیشتر خواهد شد». بااین‌حال، این گزارش هشدار می‌دهد که چین نیز مایه شکاف در داخل اتحادیه اروپا خواهد شد. برخی کشورهای اروپایی در اروپای مرکزی، جنوبی و شرقی (و برخی کشورهای بالکان) بیش از کشورهای اروپای غربی به روی سرمایه‌گذاری چین باز بوده‌اند. به‌عنوان‌مثال، رهبران مجارستان و صربستان حمایت چین طی بحران همه‌گیری کرونا ویروس را با صدای بلند ستوده اما کمک‌های اتحادیه اروپا را ناچیز جلوه می‌دهند.

بر اساس این گزارش، رویکرد پکن در قبال کشورهای مختلف بر این اختلافات استوار است. این رویکرد‌ها بر اساس طیف کشورها متفاوت است. گزارش این موسسه می‌افزاید که «چین به یک موضوع تفرقه‌آمیز فزاینده در بحث سیاسی داخلی بسیاری از کشورهای اروپایی تبدیل‌شده است. از سوی دیگر، اقدامات چین در قبال اروپا در بحبوحه این بحران ظاهراً مایه تشدید شکاف در این قاره می‌شود».

ترامپ و متحدان اصلی وی ازجمله مایک پمپئو، مستقیماً چین را مقصر مستقیم این‌همه گیری قلمداد کرده‌اند. حتی این دو معتقدند که این همه‌گیری از آزمایشگاهی در ووهان ناشی شده است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا روی این نظریه تحقیق می‌کنند اما هیچ مدرک آشکاری برای کمک به این تحقیقات در دسترس نیست. این هفته نیویورک‌تایمز اشاره‌کرده است که دولت ترامپ برای اعتباربخشی به این ادعا به مقامات اطلاعاتی متوسل شده‌اند.

اگرچه اتحادیه اروپا در جنگ اطلاعاتی چین-آمریکا دخالتی ندارد، اما بر اساس گزارش این موسسه، «اروپا به‌طورکلی از رقابت چین-آمریکا مصون نخواهد بود». طرفداران «اتحاد» اروپا از دیرباز خواستار یک سیاست خارجی کارآمد و منسجم برای اتحادیه اروپا بوده‌اند. این اتحادیه برای ایجاد توازن در خواسته‌های 27 کشور عضو خویش تلاش کرده و در مواجهه با مسائل مهم (نظیر تهاجم روسیه، فروپاشی توافق هسته‌ای ایران یا بحران پناه‌جویان) اغلب دچار اختلاف می‌شود. این موسسه معتقد است که چین ممکن است «به‌عنوان یک کاتالیزور موجب ظهور اروپای ژئوپلیتیکی شود». اخیراً چین موجب بروز طرح‌های مشترک اروپا در مورد مسائلی نظیر غربالگری سرمایه‌گذاری، سیاست صنعتی و 5 جی و تفکر سیاست راهبردی در تعدادی از پایتخت‌ها شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *