جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را خطرناک خواند

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تلاش اسرائیل قانونی کردن پاسگاه‌های شهرک‌نشینان یهودی در کرانه باختری اشغالی را محکوم کرد و هشدار داد که چنین اقدامی «خطرناک و غیرمسئولانه» است.

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می‌کنیم.

مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه گفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از چارچوب حقوقی توافقنامه‌های بین‌المللی بود و به همین دلیل، مسکو آن را وتو کرد.

Loading

عربستان سعودی به دنبال خروج از یمن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اقدام عربستان سعودی در اتخاذ آتش بس یک جانبه در یمن، نشان دهنده بحران شدید اقتصادی و اجتماعی پادشاه سعودی به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت است. البته حوثي ها هم شرايط خاص خود را دارند.

بروس ریدل در یادداشتی که وب سایت اندیشکده بروکینگز آن را منتشر کرد؛ نوشت: در حالی که سعودی‌ها بعد از ماه ها مذاکره با سازمان ملل و تماس مستقیم با حوثی ها، نتوانستند به آتش بس پایدار و توافق سیاسی دست یابند، هفته گذشته آتش بس را به صورت یک جانبه اعلام کردند. این در حالی است که حوثی‌ها خواستار برداشته شدن کامل محاصره یمن هستند. چرا که مردم یمن، به واردات غذا و دارو نیاز فوری دارند. حدود 80 درصد از جمعیت 24 میلیون نفری یمن نیازمند کمک های بشردوستانه بوده و دو سوم آنها دچار سوء تغذیه هستند. بویژه کودکان یمنی که در شرایط آسیب پذیرتری قرار دارند.

براساس یک پژوهش جدید که در انگلستان انجام شده است، حملات هوایی عربستان پنج سال است که بیمارستان‌ها و دیگر اماکن غیرنظامی یمن را مورد هدف قرار داده است. یک سوم از مجموع حملات هوایی عربستان به اهداف غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها و مدارس شلیک شده است. به دلیل بمب گذاری و محاصره یمن، فقط نیمی از بیمارستان ها و مراکز درمانی در این کشور فعالیت می کنند.

شاید حوثی‌ها فرشته نباشند، اما چاره کار قطع کردن کمک‌ها مانند اقدام ترامپ نیست. بلکه باید محاصره یمن برداشته شده، مرزهای این کشور برای دریافت کمک‌های خارجی باز شود و حضور رسانه‌ها آزاد شود. ایالات متحده نیز باید مستقیماً با حوثی‌ها وارد مذاکره شود.

عربستان سعودی نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا، درگیر بحران انسانی است. این کشور عملاً در ریاض و دیگر شهرها با اجرای مقررات نظامی تعطیل است. زیارت مکه و مدینه نیز برگزار نمی شود و حج سالانه‌ای که برای ماه ژوئیه برنامه‌ریزی شده بود در حال حاضر به حالت تعلیق در آمده است. گردشگری مذهبی منبع اصلی درآمد عربستان سعودی، به ویژه در منطقه حجاز است. سعودی‌ها در بین شش کشور حاشیه خلیج فارس بدترین شرایط را در مورد شیوع ویروس کرونا دارند. خانواده پادشاهی سعودی به سختی ضربه شدیدی از این ویروس خورده‌اند و فرماندار ریاض به این بیماری مبتلا شده و در بیمارستان بستری است.

کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی جهانی، باعث کاهش بی‌سابقه تقاضای نفت و انرژی شده است. سعودی‌ها برای متعادل کردن بودجه خود نیاز دارند تا قیمت نفت را  به 85 دلار در هر بشکه برسانند که هم اکنون ارزش آن تقریباً یک چهارم این مقدار است. هفته گذشته، سعودی‌ها با کمال بی میلی با روسیه و دیگر تولید کنندگان نفت توافق کردند تا عرضه را کاهش دهند اما بهبود قیمت نفت بعید به نظر می‌رسد. سعودی‌ها چاره‌ای به جزء استفاده از منابع مالی ذخیره شده خود ندارند که از زمان به قدرت رسیدن بن سلمان و شروع ناخواسته جنگ در یمن، کاهش شدیدی داشته است. تحقق برنامه چشم انداز 2030 شاهزاده بن سلمان نیز هم اکنون یک معجزه به نظر می‌رسد.

شیوع ویروس کرونا و همزمانی آن با افت شدید قیمت نفت، بدترین بحران اقتصادی در عربستان سعودی از  زمان رکود بزرگ دهه 1930 تا به حال را به وجود آورده است. عربستان سعودی فوراً باید اتلاف منابع در باتلاق یمن را متوقف کند.

یمن به تازگی اولین مورد مبتلا به ویروس را در استان شرقی حضرموت گزارش کرده است. این ناحیه یک منطقه تکه تکه شده است که سعودی‌ها برخی مناطق آن را در تصرف دارند، القاعده نیز در برخی مناطق کنترل دارد و شبه نظامیان نیز در برخی دیگر از مناطق این استان حضور دارند. کمیته بین المللی نجات گفته است که شیوع ویروس کرونا در یمن یک «سناریوی کابوس وار» خواهد بود. شیوع این بیماری در یمن می تواند برای این کشور که در حال حاضر بدترین بحران بشردوستانه جهان را تجربه می کند، فاجعه بار باشد.

امروز سعودی ها خواستار صلح هستند. آنها هیچ گزینه جایگزین واقعی برای اعطای بخش اعظم یمن به حوثی ها در مرز جنوبی خود ندارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *