جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

وعده تد کروز برای توقف خط لوله نورد استریم 2

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و سخنگوی شرکت گازپروم اعلام داشتند که ساخت پروژه نورد استریم 2 در اوایل سال 2021 به اتمام خواهد رسید. این خط لوله در بازی شطرنج ژئوپلیتیکی برای کنترل بر بازارهای انرژی اروپا حیاتی است.

دایان فرانسیس در مطلبی که شورای آتلانتیک آن را منتشر ساخت، نوشت: یک نکته روشن در دوره تیره و تاریک برای اکراین این است که تلاش شرکت گازپروم برای جلوگیری از تحریم‌های آمریکا علیه خط لوله نورد استریم 2 مؤثر واقع نخواهد شد.

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که کشتی روسی به سمت دریای بالتیک برای ازسرگیری ساخت خط لوله نورد استریم 2 حرکت کرده و روسیه قصد دارد ساخت پروژه یادشده را ادامه دهد که مدتی است متوقف شده است.

اما تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه سنای آمریکا به‌عنوان هم‌بانی تحریم‌های واشنگتن علیه پروژه نورد استریم 2 بیان داشت که وی برای متوقف ساختن دائمی پروژه نورد استریم 2 متعهد است. وی بر این باور است که آمریکا باید هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از پروژه نورد استریم 2 و عملیاتی شدن آن انجام دهد.

تد کروز در ارتباط با تلاش‌هایش برای متوقف ساختن پروژه نورد استریم 2 گفت: «قانون پیشنهادی وی همراه با سناتور جین شاهین همانند چاقوی جراحی به‌عنوان یک حداقل لازم جهت متوقف ساختن پروژه نورد استریم 2 در سال 2019، طراحی شد. اگر روسیه در اوایل سال 2021 پروژه مذکور را تکمیل کند، گزینه‌های دیگری، ازجمله تحریم‌های گسترده وجود دارد که رئیس‌جمهور و کنگره آمریکا در اختیار دارند».

در 20 دسامبر 2019، تحریم‌هایی وضع شد و ساخت پروژه نورد استریم 2 قبل از اینکه به اتمام برسد متوقف شد. لازم به ذکر است 160 کیلومتر از لوله‌گذاری باقی مانده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این خط لوله سیستم ترانزیت گاز طبیعی اکراین را دور زده و 70 درصد از گاز طبیعی روسیه را به آلمان به‌عنوان هاب انرژی اروپا صادر خواهد کرد.

به دنبال وضع تحریم‌های آمریکا، ظرف چند ساعت مقاطعه‌کار گاز پروم یعنی شرکت آلسیز گروپ اس. اِی مستقر در سوئیس به مشارکت خود در پروژه نورد استریم 2 پایان داد. روسیه کشتی مجهز به ظرفیت فنی جهت تکمیل این پروژه ندارد.

روسیه کشتی دیگری برای تکمیل پروژه یادشده به راه انداخته است و شرکت گازپروم با درخواست از آژانس انرژی دانمارک برای صدور مجوز جدید گام بیشتری برای پیشبرد پروژه برداشته است. چنانچه آژانس انرژی دانمارک مجوز جدید را صادر کند، شرکت روسی می‌تواند به ادامه ساخت خط لوله بپردازد. دانمارک در بدو امر برای صدور مجوز تأخیر ایجاد کرد و انجام این کار دو سال زمان برد و این امر موجب شد تا کنگره زمان کافی برای تصویب تحریم داشته باشد.

تأخیر ایجاد شده توسط دانمارک برای صدور مجوز به‌واسطه نگرانی درباره امنیت ملی این کشور و حفاظت از امنیت انرژی اروپا و نیز مسائل و موضوعات زیست‌محیطی بود. وقتی دانمارک مجوز نهایی را صادر کرد در آن قید نمود که لوله‌گذاری باید با استفاده از کشتی مجهز به استقرار دینامیکی باشد. اینک شرکت گازپروم قصد دارد خود را معاف از این شرط نماید، اما این درخواست قابل قبول نیست.

استقرار دینامیکی، فناوری است که لوله‌گذاری به‌طور خودکار توسط کشتی نصب و ثابت می‌شود بدون اینکه نیاز باشد از لنگر استفاده کند. روسیه پیشنهاد کرده است از بارج (شناور) برای لوله‌گذاری استفاده کند که برای انجام این کار باید از لنگر در آب‌های عمیق استفاده شود. بر اساس مقررات دانمارک و کشورهای حوزه دریای بالتیک استفاده از لنگر برای هر پروژه‌ای، ازجمله سکوهای حفاری، کشتی‌های تحقیقاتی یا کشتی‌ها برای کابل‌گذاری و لوله‌گذاری در بستر دریا ممنوع است.

از حیث عملیاتی، کشتی که مجهز به استقرار دینامیکی نباشد ناچار است در هر 10 متر لنگر بیندازد. لنگراندازی آسیب زیست‌محیطی دارد، چراکه به هنگام لنگر انداختن ممکن است تصادفاً به بمب‌های عمل‌نشده از زمان جنگ جهانی دوم در دریای بالتیک برخورد کند و موجب انفجار و بروز خسارات زیست‌محیطی شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *