جدیدترین مطالب

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد عدم واکنش رهبری شورای اروپا به حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس صفحه شرم آور دیگری در تاریخ این سازمان است که بی طرفی سازوکار قانونی و کارشناسی آن را مورد تردید قرار می دهد.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از ناتوانی مداخله نظامی در مقابله با تروریسم تا کرونا به عنوان کاتالیزوری برای جهانی اندیشیدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اندیشکده‌های خارجی هم چنان در مقالات تولیدی خود تحت‌الشعاع شیوع جهانی ویروس کرونا هستند و می‌کوشند آن را از جنبه‌های مختلف ملی و بین‌المللی بررسی کنند. در عین حال دشمنی ترکیه با سوریه، نفع مداخلات ترکیه در سوریه برای رژیم صهیونیستی، روابط ترکیه و روسیه، پنج سالگی جنگ یمن، جنگ سایبری و تشدید ناخواسته احتمال توسل به تسلیحات هسته‌ای در جنگ‌های متعارف، ناتوانی مداخله نظامی در مقابله با تروریسم از برجسته‌ترین موضوعاتی بودند که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب توجه می‌کرد.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

هوور

تاثیر مداخلات غیر دارویی چیست؟: درس‌های آمریکا از بیماری آنفلوآنزای اسپانیایی 1918. موازی‌سازی‌های تاریخی می‌تواند به ما در دوره‌های بعدی بیماری کنونی کووید – 19 کمک ‌کند. در میان حوادث تاریخی قابل مقایسه با وضعیت کنونی، شاید شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی در سال 1918 مرتبط‌ترین حادثه برای مدل‌سازی بیماری همه‌گیر فعلی باشد.

 

موسسه پترسون

صندوق بین‌المللی پول به منابع بیشتری برای مبارزه با کووید-19 نیاز دارد: بیماری کرونا ممکن است مهلک‌ترین ضرباتش را به بازارهای نوظهور و در حال توسعه‌ای بزند که در حال آسیب دیدن از خروج سرمایه‌های مالی خارجی و بحران‌های بهداشتی هستند.

 

بگین- سادات

ترکیه در برابر سوریه: فرهنگ دشمنی: 290 سرباز ترک که در سال‌های اخیر در خاک سوریه کشته شدند یادآور مسائل حل‌نشده‌ای هستند که روابط میان این دو کشور همسایه را بعد از چندین دهه همچنان مسموم می‌کند.

مداخلات ترکیه در سوریه در خدمت منافع راهبردی اسرائیل: تهاجم ترکیه به سوریه برای حفاظت از ادلب، این کشور را گرفتار جنگی خواهد کرد که قادر به پیروزی در آن نخواهد بود. این اقدام در عین حال به شدت دولت اسد را ضعیف می‌کند و می‌تواند به خروج ایران از سوریه کمک کند.

 

آتلانتیک

کرونا انقلاب را کشت: ساندرز، وارن و دیگران می‌خواستند سیاست آمریکا را بازسازی کنند، اما بیماری همه‌گیر کرونا اتفاقی را که ممکن بود، به شدت به عقب راند.

 

میدل ایست فوروم

ترکیه و روسیه دوست نیستند: یک نشریه طنز آنلاین ترکیه نوشت «دفتر ارتباطات ریاست جمهوری، پورتال آنلاین جدیدی را راه‌اندازی کرد که فهرست روزانه دوستان و دشمنان ترکیه را برای استفاده روزنامه‌نگاران حامی دولت منتشر می‌کند.» این نشریه زیگزاگ ترکیه میان دوستان و دشمنان واقعی و خیالی را به تمسخر گرفت که این امر برای رسانه‌های حامی دولت که می‌کوشند خود را با تغییرات سالانه، ماهانه یا حتی هفتگی دولت تطابق بدهند، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

 

بلفر

وضعیت‌ راهبردی چین و هند: یک راهنمای بصری: نیروهای زمینی هند و چین که با لفاظی‌های شدید دهلی و پکن تحریک می‌شوند، بین ژوئن و اوت 2017 درگیر بن بست بودند.

مقابله با کووید-19: گفت‌وگو با اسکات بارت، استاد دانشگاه کلمبیا: اسکات بارت، استاد دانشگاه کلمبیا اقدامات گسترده جهانی برای مقابله با ویروس کرونا و تاثیرات احتمالی آن بر زندگی ما در آینده را بررسی می‌کند.

 

امریکن اینترپرایز

راه‌اندازی مجدد: رهبری آمریکا در اقتصاد جهانی پسا کووید-19: پیش از آنکه بیماری همه گیر کووید-19 خاتمه یابد، آمریکا فرصت خواهد داشت تا برای راه ‌اندازی دوباره اجتناب ناپذیر روابط بین‌المللی اقدام و کسب نفوذ کند.

کرونا برای بی‌ثبات کردن کره شمالی کافی نیست: کووید- 19 همچنان برای کشورهای سراسر جهان چالش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی به بار می‌آورد؛ اما این شوک‌های غیر منتظره بیرونی برای رژیم‌های اقتدارگرا بزرگ‌ترین تهدید است. به همین خاطر، کره شمالی می‌کوشد با اصرار بر اینکه هیچ موردی از ابتلا به کرونا در این کشور وجود ندارد و با انجام آزمایشات موشکی کوتاه برد، تصویری از قدرت را به بیرون القا کند؛ اما کارشناسان می‌گویند با توجه به وقفه موقت در فعالیت نظامی این کشور احتمال دارد کره شمالی شیوع کرونا در این کشور را پنهان نگه داشته باشد.

پنج سالگی جنگ یمن: پنج سال قبل عربستان به درخواست دولت (فراری) یمن به این کشور حمله نظامی کرد. معدودی تصور می‌کردند که این مناقشه چند سال ادامه پیدا کند.

 

رند

تاثیرات اقتصادی کووید-19: پژوهشگران رند در خصوص آثار شیوع کرونا بر اقتصاد جهان بحث می‌کنند و اقداماتی سیاسی را بررسی می‌کنند که می‌تواند به تسهیل بهبود سریع اقتصادی کمک کند.

 

بروکینگز

بیدار شدن در دنیای پساکرونا: دولت‌ها در سراسر جهان در وضعیت بحران و در حال جنگ علیه ویروس کرونا در دو جبهه هستند: محدود کردن شیوع بیماری از طریق فاصله گذاری اجتماعی و کاهش تاثیرات اقتصادی ناشی از آن. وقتی این بحران تمام شود، ما در دنیای جدیدی چشم خواهیم گشود، دنیایی که در آن می‌توانیم درس‌هایی جامع و بلندمدت بیاموزیم، دنیایی که در آن می‌توانیم خطراتی را ببینیم که باید مدت‌ها قبل می‌دیدیم، دنیایی که در آن می‌توانیم تاثیرات این خطرات را برای آینده سیاست دولت درک کنیم.

 

شورای روابط خارجی اروپا

راه حل‌های اروپایی و بین‌المللی برای مقابله با کرونا: دولت‌های اروپایی فقط در صورتی می‌توانند از شهروندان خود به شکلی کارآمد دفاع کنند که در سطح اروپا با هم همکاری کنند و ساختارهای چند ملیتی مبتنی بر شفافیت و تبادل اطلاعات را تقویت کنند.

 

کارنگی

جنگ سایبری و تشدید ناخواسته: ظهور جنگ سایبری خطر احتمال منتهی شدن جنگ‌های متعارف به توسل به تسلیحات هسته‌ای را تشدید می‌کند.

منطقه خاکستری راهبردی آلمان با چین: آمریکا با چین مستقیم‌تر مقابله می‌کند و مرکل همکاری عمیق‌تر با شی جین پینگ را بررسی می‌کند. تحول اقتصادی ناشی از ویروس کرونا ممکن است برلین را به تماس نزدیک با چین وسوسه کند.

 

فارین پالسی این فوکس

درس‌هایی از آفریقا: مداخله نظامی نمی‌تواند با تروریسم مقابله کند: اگر به شکایات اساسی توجه نشود، صلحی در کار نخواهد بود، نظامی‌ها مردم محلی را قربانی می‌کنند و دولت‌ها قادر نخواهند بود خدمات ابتدایی را ارائه کنند.

آیا کرونا می‌تواند کاتالیزوری برای جهانی اندیشیدن باشد؟: شیوع کرونا جهانی است، اما پاسخ‌های ملی به آن در طیف گسترده‌ای قرار می‌گیرند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *