أحدث المقالات

اعمال محدودیت‌ برای سفر هیات ها به نیویورک و ضرورت تغییر ساختار و مکان سازمان ملل

تهران-ایرنا- تصمیمات غیر دیپلماتیک آمریکا در اعمال محدودیت برای هیات کشورها برای شرکت در نشست های سازمان ملل بیانگر ضرورت تغییر ساختار و مکان این سازمان از آمریکا به کشور دیگر یوده و این مساله بارها از سوی برخی کشورها مطرح شده است.

Loading

بی‌کفایتی ترامپ در قبال بحران کرونا در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین - رصد: ترامپ به دروغگویی عادت دارد و نمی‌تواند فردی صادق باشد و حتی مواقعی که صادق است در خدمت منافع شخصی خود است. او فردی بسیار غیرمنطقی، کوته‌بین و بدرفتاری است که قادر به برنامه‌ریزی یا حتی اندیشیدن فراتر از لحظه نیست. وی فردی تفرقه‌افکن است و شخصیت قطبی دارد که مدت‌ها است توانایی برای متحد ساختن کشور در شرایط بحرانی را از دست داده است. ترامپ همچنین خودشیفته و فاقد انعطاف‌پذیری است و به‌طور کامل قادر نیست از اشتباهاتش درس بگیرد. شخصیت آشفته وی موجب می‌شود تا برعکس رؤسای جمهور پیشین قادر به مدیریت بحران نباشد.

پیتر وهنر در مطلبی که تارنمای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: دورنمای دونالد ترامپ به عنوان فرمانده کل قوا می‌تواند ستون فقرات هر آمریکایی را به لرزه در بیاورد. وقتی در ژانویه 2016 نوشتم علیرغم اینکه جمهوریخواه هستم و در سه دولت جمهوریخواه کار کرده‌ام و سیاست ترامپ بیش‌تر از برنامه‌های هیلاری کلینتون همسو با تفکراتم است، ولی هرگز به ترامپ رﺃی نمی‌دهم. بسیاری از دوستان جمهوریخواه من نسبت به این گفته مبهوت شدند.

چگونه من به فردی که بسیار به تفکراتم نزدیک است رﺃی نمی‌دهم؟ آنچه که باور دارم و بارها گفته‌ام این است که ترامپ از حیث فکری، اخلاقی، رفتاری و روانشناختی مناسب ریاست جمهوری نیست. از دید من این یک ملاحظه مهم برای انتخاب رئیس جمهور است تا حدودی به این دلیل در یک جایی منطقی است که انتظار داشته باشیم رئیس جمهور با بحران غیرمنتظره‌ای مواجه خواهد شد و در آن زمان ارزیابی، شخصیت، درک، توانایی رهبری و مدیریت رئیس جمهور اهمیت زیادی خواهد داشت.

ترامپ علاقه‌ای ندارد خود را با موضوعات و مسائل آشنا سازد چه برسد به اینکه بر آن‌ها اشراف و تسلط داشته باشد. این موضوعی است که چهار سال پیش به آن اشاره کردم و در این باره مطلب نوشتم. هیچیک از کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری هرگز به مانند وی بی‌اعتنا به دانش و بی‌تفاوت نسبت به حقایق نبودند.

من همچنین اضافه کردم که ترکیبی از نادانی، بی‌ثباتی عاطفی، عوامفریبی و کینه‌ورزی ترامپ بیش از ناکامی در ریاست جمهوری است. چنین وضعیتی به خوبی می‌تواند منجر به فاجعه ملی شود.

فقط تا نیمه دوم دور اول ریاست جمهوری ترامپ زمان لازم بود تا بحران در قالب شیوع ویروس کرونا از راه برکسد. اگرچه رئیس جمهور مسئول همه‌گیری ویروس کرونا نیست، اما وی و دولتش مسئول ناکامی کارکردی، اشتباهات فاحش در تشخیص، آزمایش تعداد اندکی از افراد، تاخیر در گسترش آزمایش در آزمایشگاه‌های خارج از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها و وجود مشکلات در زنجیره عرضه هستند.

این مشکلات ما را به‌شدت کُند ساخته است و ترامپ چند هفته حس کاذبی از امنیت ایجاد کرد. آنچه که ما اینک می‌دانیم این است که ویروس کرونا به آرامی طی هفته‌ها شیوع پیدا کرده است بدون اینکه متوجه آن باشیم و کاری برای متوقف ساختن آن انجام دهیم. تلاش‌های پیشگیرانه و مهار می‌توانست به‌طور قابل توجهی شیوع ویروس را کُند سازد، اما ما این فرصت را از دست دادیم.

ترامپ و دولت وی به سادگی زمان را از دست داده‌اند و نمی‌توانند آن را جبران کنند. شما نمی‌توانید به چند هفته اولیه برگردید.

آنتونی فوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی و عفونت آمریکا که فردی صادق است در جلسه بررسی کنگره گفت: آمریکا همچنان آزمایش کافی برای افراد مبتلا به ویروس کرونا ارائه نمی‌کند. این یک شکست است و باید آن را بپذیریم.

سازمان بهداشت جهانی آزمایش موثری دارد که آمریکا آن را رد کرد و محققان پروژه‌ای در سیاتل برای انجام آزمایش اولیه ویروس کرونا داشتند، اما مقامات فدرال جلوی آن را گرفتند.

اما این همه ماجرا نیست. ترامپ هشدارهای اولیه درباره شدت شیوع ویروس کرونا را نادیده گرفت و از دست مقامات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها عصبانی شد که در فوریه 2020 هشدار دادند شیوع ویروس کرونا غیرقابل اجتناب است. دولت ترامپ دفتر بهداشت جهانی شورای امنیت ملی آمریکا را منحل کرد که هدف این دفتر پرداختن به همه‌گیری جهانی بود. حالا ما داریم هزینه این اقدامات را می‌پردازیم.

آنتونی فوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی و عفونت آمریکا در جلسه بررسی در کنگره گفت: ما با دفتر بهداشت جهانی شورای امنیت ملی ارتباط کاری خوبی داشتیم و چه خوب بود دفتر یادشده همچنان فعالیت می‌کرد. با کمبود دستگاه اکسیژن و تجهیزات پزشکی مواجه هستیم و بزودی بیمارستان‌های آمریکا مملو از بیمار خواهد بود.

سیلی از اطلاعات نادرست از سوی رئیس جمهور آمریکا بسیار هشداردهنده بوده است که همانند سقوط صخره‌ها یکی پس از دیگری فرو می‌ریختند که قبل از این شاهد چنین وضعیتی نبوده‌ایم. ترامپ روزها پشت سر هم با بی‌پروایی واقعیت را نادیده گرفت.

اطلاعات نادرست رئیس جمهور و دروغگویی وی درباره ویروس کرونا حیرت‌آور است. وی در حالی که ادعا کرد ویروس در آمریکا تحت کنترل است، در حقیقت در حال انتشار بود. او همچنین وقتی ادعا کرد که کیت‌های آزمایش موجود است، در حقیقت موجود نبود. ترامپ ادعا کرد که ویروس کرونا “مانند یک معجزه” از بین خواهد رفت، اما اینگونه نخواهد بود. وی ادعا کرد که واکسن ظرف چند ماه در دسترس خواهد بود، اما فوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی و عفونت آمریکا می‌گوید آماده‌سازی واکسن یک سال یا بیش‌تر زمان خواهد برد.

در مجموع تمامی موارد فوق حاکی از شکست کامل رهبری ترامپ است که ناشی از نقصان جدی در شخصیت وی به عنوان رئیس جمهور است. ترامپ به دروغگویی عادت دارد و نمی‌تواند فردی صادق باشد و حتی مواقعی که صادق است در خدمت منافع شخصی خود است. او فردی بسیار غیرمنطقی، کوته‌بین و بدرفتاری است که قادر به برنامه‌ریزی یا حتی اندیشیدن فراتر از لحظه نیست. وی فردی تفرقه‌افکن است و شخصیت قطبی دارد که مدت‌ها است توانایی برای متحد ساختن کشور در شرایط بحرانی را از دست داده است. ترامپ همچنین خودشیفته و فاقد انعطاف‌پذیری است و به‌طور کامل قادر نیست از اشتباهاتش درس بگیرد. شخصیت آشفته وی موجب می‌شود تا برعکس رؤسای جمهور پیشین قادر به مدیریت بحران نباشد.

مردم آمریکا به این حقایق پی برده‌اند و او را تماشاگر و نظاره‌گر قلمداد می‌کنند، چراکه رؤسای مدارس، متولیان ورزش، رؤسای کالج‌ها، فرمانداران و صاحبان تجارت آتش به اختیار عمل کرده و بخش اعظمی از فعالیت‌ها را تعطیل کرده‌اند بدون اینکه هیچگونه دستورالعملی از طرف رئیس جمهور دریافت کرده باشند.

ترامپ از چشم مردم آمریکا افتاده است و مدت زمان بیش‌تر از آن چیزی که باید سپری می‌شد گذشته است و مردم آمریکا فرد فریبکار پشت پرده را شناخته‌اند. ترامپ از اینکه نقاب از چهره وی برداشته شده خشمگین است و مستصل‌تر، متلاطم‌تر و نامتعادل‌ترخواهد شد. ممکن است دولت وی به شکل نامتعادل ادامه یابد، اما پوسته توخالی خواهد بود و ریاست جمهوری ترامپ به پایان رسیده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *