جدیدترین مطالب

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ابراز امیدواری «داسیلوا» از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل، تصمیم مخالفان دولت ونزوئلا مبنی بر اجماع و معرفی نامزد مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری آتی را «فوق‌العاده» توصیف و ابراز امیدواری کرد که انتخابات پیش‌رو نقطه عطفی برای بازگشت این کشور به شرایط عادی و پایان تحریم‌های یکجانبه آمریکا باشد.

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقام‌های عالی امنیتی در سن‌پترزبورگ آغاز به کار کرد

مسکو- ایرنا- دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی امروز (چهارشنبه) با حضور دکتر علی اکبر احمدیان نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در سن‌پترزبورگ روسیه آغاز به کار کرد.

شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین

تهران – ایرنا – سازمان فضایی انسانی چین (CMSA) امروز چهارشنبه اعلام کرد: فضاپیمای سرنشین‌دار «شنژو-۱۸» قرار است ساعت ۲۰:۵۹ پنجشنبه (به وقت پکن) از مرکز پرتاب ماهواره «جیوکوان» در شمال غربی این کشور به فضا پرتاب شود.

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد

دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین گفت انگلیس رسما «والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین را به عنوان سفیر در کشورش پذیرفت و به زودی قرار است مشغول به کار شود.

Loading

وزیر فرانسوی: اروپا نباید دنباله‌روی آمریکا باشد

شورای راهبردی آنلاین – رصد: شرط موفقیت پروژه اروپایی و استمرار آرامش و رفاه شهروندانش، آمادگی و توانایی اروپا برای اقدام در موقع لزوم است.

دیوید ومر در مطلبی که شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: علیرغم نگرانی درباره وضعیت اتحادیه اروپا در مواجهه با برگزیت و پوپولیسم سیاسی، املی دو مانچالن، وزیر امور اروپایی فرانسه اعتقاد دارد: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اروپایی‌ها خود را قوی و مستقل قلمداد می‌کنند. اقدامات مشترک اروپایی‌ها و تمرکز مجدد بر ایجاد ظرفیت در اروپا برای اقدام مستقل ثابت کرده است که ما می‌توانیم از ظرفیت‌هایی که داریم استفاده کنیم.»

املی دو مانچالن، وزیر امور فرانسوی همچنین بر این باور است که گرایش جدی در میان اروپایی‌ها وجود دارد که به‌طور مستقل عمل کنند و تصمیمات مستقل اتخاذ نمایند. وی به ماموریت دریایی اروپا در منطقه ساحل و اقدام مشترک برای بازگرداندن شهروندان اروپایی از چین در بحبوحه شیوع ویروس کرونا به عنوان شواهدی بر ظرفیت فزاینده اروپا برای اقدام مستقل در عرصه بین‌المللی نیز اشاره می‌کند.

تقویت استقلال اروپا در صحنه جهانی هدف مهم امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه بوده است که اغلب به دنبال سوق دادن اتحادیه اروپا به سمت استقلال بیش‌تر است. رئیس جمهور فرانسه همچنین آشکارا از اروپا برای آمادگی جهت اقدام مستقل از آمریکا در مواقع ضروری حمایت کرده است. به باور بسیاری از کارشناسان ایده مکرون در ارتباط با استقلال اروپا از آمریکا با استقبال فزاینده پایتخت‌های اروپایی مواجه شده است. سیاستمداران اروپایی به این فهم رسیده‌اند که شیوه و مسیر اروپایی برای حل و فصل مشکلات وجود دارد و ما باید مسیر خاص خود را برای کنش‌گری در قرن 21 هموار نماییم.

وزیر امور اروپایی فرانسه در ارتباط با استقلال بیش‌تر اروپا در فضای پیچیده جهان گفت: «استقلال بیش‌تر اروپا بدین معنی است که ما اروپایی‌ها اراده و عزم لازم برای واکنش به چالش‌های اصلی عصر فعلی همچون تغییرات آب و هوایی و مهاجرت داریم. به‌علاوه، استقلال بیش‌تر اروپا به معنی تضمین این امر است که توانایی اروپا برای انجام اقدامات در زمان ضروری و وقتی که منافع ما در خطر است و برای اینکه صدای واحد ما در صحنه جهانی شنیده شود وابسته به دیگران نیست.»

وزیر امور اروپایی فرانسه بر این باور است که داشتن مناسبات با آمریکا مستلزم آن است که اروپا قوی باشد و اتحاد دو سوی آتلانتیک نباید به شکلی باشد که اروپا دنباله‌روی آمریکا و متعهد به واشنگتن باشد.

 

مکرون در تلاش برای گفتگو و تعامل با روسیه

به‌علاوه، اروپا و آمریکا باید نسبت به همکاری با یکدیگر جهت حل و فصل مشکلات مشترک متعهد باشند، اما این همکاری نباید به‌گونه‌ای باشد که اروپا همواره با واشنگتن در تمامی مسائل هم‌نظر و موافق باشد. چنین تغییر پارادایمی می‌تواند به مناسبات متوازن‌تر دو سوی آتلانتیک ختم شود.

روسیه یکی از زمینه‌هایی است که اروپا و آمریکا با یکدیگر اختلاف نظر دارند. به گفته وزیر امور اروپایی فرانسه، علیرغم استمرار الحاق غیرقانونی شبه جزیره کریمه توسط روسیه، امانوئل مکرون به تلاش‌های خود برای یافتن دیالوگ با مسکو ادامه خواهد داد.

چه بخواهیم چه نخواهیم روسیه همسایه اروپا است و باید تاکید کرد که ما باید وارد تعامل با این کشور شویم بدون اینکه ساده‌لوح باشیم. البته تعامل با روسیه به معنای تایید اقدامات این کشور نیست و اروپا متفق‌القول بر این نظر است که وضع موجود رضایت‌بخش نیست.

البته انجام گفتگو با روسیه این خطر را دارد که وضعیت در اوکراین به منطقه مسدودشده دیگری همچون گرجستان و مولداوی تبدیل شود. اروپا از ظهور مناطق مسدودشده در همسایگی خودش اجتناب می‌کند. روسیه همواره یک بازیگر در اروپا بوده و ما در بلندمدت نمی‌توانیم قدرتی در کنار خود داشته باشیم، اما دیالوگی با آن نداشته باشیم.

بحران‌های دوگانه توانایی و ظرفیت اروپا برای اقدام منسجم در سطح بین‌المللی را به بوته آزمون گذاشته است. به عنوان مثال شیوع بحران ویروس کرونا و بروز مجدد موج مهاجرت وحدت اروپا را به شدت در معرض تهدید قرار داده است.

متعاقب برخوردها بین نیروهای مسلح ترکیه و نیروهای دولت سوریه با پشتیبانی روسیه در استان ادلب، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که درها را به روی مهاجرین سوری برای ترک خاک ترکیه جهت ورود به اروپا گشوده است. بعد از اعلام خبر یادشده توسط رئیس جمهور ترکیه، نیروهای مرزبانی یونان و پناه‌جویان که قصد عبور از مرز یونان و ورود به خاک این کشور را داشتند با یکدیگر درگیر شدند.

وزیر امور اروپایی فرانسه اعلام بازگشایی مرز ترکیه به روی پناه‌جویان جهت ورود به یونان را نامناسب برشمرد و گفت اروپا نمی‌خواهد وارد این بازی با ترکیه و حمایت بیش‌تر از این کشور جهت جلوگیری از حرکت مهاجرین به سمت اروپا شود.

بدیهی است اروپا وارد بازی پناه‌جویان با ترکیه نمی‌شود، اما دست از تعهد خود جهت کمک به پناهندگان نخواهد کشید. به‌علاوه، اروپا ضرورت و اهمیت تعامل با اردوغان را درک می‌کند و انزوا و بی‌تفاوتی ثمره خوبی نخواهد داشت.

 

فقدان اعتماد میان شهروندان، بزرگترین تهدید علیه اروپا

وزیر امور اروپایی فرانسه واکنش اتحادیه اروپا به شیوع ویروس کرونا را محدود برشمرد، چراکه دولت‌های عضو قدرت بیشتری از اتحادیه اروپا برای انجام اقدامات لازم جهت کُند ساختن روند شیوع ویروس یادشده دارند.

تلاش اروپا برای خروج شهروندان اروپایی از چین قابل تقدیر است و فرانسه در این زمینه کمک قابل توجه انجام داد. شیوع ویروس کرونا اروپا را به سمت تلاش بیش‌تر برای تولید مستقل برخی کالاها سوق خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که در جریان بحران شیوع ویروس کرونا عرضه برخی کالاهای ضروری به فوریت انجام می‌شود.

زمان آن فرا رسیده است که اروپا نشان دهد برای انجام اقدام در صحنه بین‌المللی هم برای شهروندان خود و هم برای سایر کشورها جدی است.

شهروندان اروپایی نمی‌پذیرند که اروپا همچنان وعده بدون ایجاد تغییر ملموس بدهد. در حالی که تمرکز ما بر چارچوب رقابت بین قدرت‌های بزرگ با چین و روسیه است یا متمرکز بر نامعلومی تعهد آمریکا به اروپا هستیم، بزرگ‌ترین تهدید علیه اروپا فقدان اعتماد در میان شهروندانش است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *