جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | واکنش کارشناس صدا و سیما به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان؛ جنگ روانی است

فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به شنیدن صدای انفجار در اصفهان و برخی ادعاهای مطرح شده از سوی اسرائیل در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: «اتفاق امروز صبح، ادامه جنگ روانی رژیم صهیونیستی است.»

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

Loading

وزیر فرانسوی: اروپا نباید دنباله‌روی آمریکا باشد

شورای راهبردی آنلاین – رصد: شرط موفقیت پروژه اروپایی و استمرار آرامش و رفاه شهروندانش، آمادگی و توانایی اروپا برای اقدام در موقع لزوم است.

دیوید ومر در مطلبی که شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: علیرغم نگرانی درباره وضعیت اتحادیه اروپا در مواجهه با برگزیت و پوپولیسم سیاسی، املی دو مانچالن، وزیر امور اروپایی فرانسه اعتقاد دارد: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اروپایی‌ها خود را قوی و مستقل قلمداد می‌کنند. اقدامات مشترک اروپایی‌ها و تمرکز مجدد بر ایجاد ظرفیت در اروپا برای اقدام مستقل ثابت کرده است که ما می‌توانیم از ظرفیت‌هایی که داریم استفاده کنیم.»

املی دو مانچالن، وزیر امور فرانسوی همچنین بر این باور است که گرایش جدی در میان اروپایی‌ها وجود دارد که به‌طور مستقل عمل کنند و تصمیمات مستقل اتخاذ نمایند. وی به ماموریت دریایی اروپا در منطقه ساحل و اقدام مشترک برای بازگرداندن شهروندان اروپایی از چین در بحبوحه شیوع ویروس کرونا به عنوان شواهدی بر ظرفیت فزاینده اروپا برای اقدام مستقل در عرصه بین‌المللی نیز اشاره می‌کند.

تقویت استقلال اروپا در صحنه جهانی هدف مهم امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه بوده است که اغلب به دنبال سوق دادن اتحادیه اروپا به سمت استقلال بیش‌تر است. رئیس جمهور فرانسه همچنین آشکارا از اروپا برای آمادگی جهت اقدام مستقل از آمریکا در مواقع ضروری حمایت کرده است. به باور بسیاری از کارشناسان ایده مکرون در ارتباط با استقلال اروپا از آمریکا با استقبال فزاینده پایتخت‌های اروپایی مواجه شده است. سیاستمداران اروپایی به این فهم رسیده‌اند که شیوه و مسیر اروپایی برای حل و فصل مشکلات وجود دارد و ما باید مسیر خاص خود را برای کنش‌گری در قرن 21 هموار نماییم.

وزیر امور اروپایی فرانسه در ارتباط با استقلال بیش‌تر اروپا در فضای پیچیده جهان گفت: «استقلال بیش‌تر اروپا بدین معنی است که ما اروپایی‌ها اراده و عزم لازم برای واکنش به چالش‌های اصلی عصر فعلی همچون تغییرات آب و هوایی و مهاجرت داریم. به‌علاوه، استقلال بیش‌تر اروپا به معنی تضمین این امر است که توانایی اروپا برای انجام اقدامات در زمان ضروری و وقتی که منافع ما در خطر است و برای اینکه صدای واحد ما در صحنه جهانی شنیده شود وابسته به دیگران نیست.»

وزیر امور اروپایی فرانسه بر این باور است که داشتن مناسبات با آمریکا مستلزم آن است که اروپا قوی باشد و اتحاد دو سوی آتلانتیک نباید به شکلی باشد که اروپا دنباله‌روی آمریکا و متعهد به واشنگتن باشد.

 

مکرون در تلاش برای گفتگو و تعامل با روسیه

به‌علاوه، اروپا و آمریکا باید نسبت به همکاری با یکدیگر جهت حل و فصل مشکلات مشترک متعهد باشند، اما این همکاری نباید به‌گونه‌ای باشد که اروپا همواره با واشنگتن در تمامی مسائل هم‌نظر و موافق باشد. چنین تغییر پارادایمی می‌تواند به مناسبات متوازن‌تر دو سوی آتلانتیک ختم شود.

روسیه یکی از زمینه‌هایی است که اروپا و آمریکا با یکدیگر اختلاف نظر دارند. به گفته وزیر امور اروپایی فرانسه، علیرغم استمرار الحاق غیرقانونی شبه جزیره کریمه توسط روسیه، امانوئل مکرون به تلاش‌های خود برای یافتن دیالوگ با مسکو ادامه خواهد داد.

چه بخواهیم چه نخواهیم روسیه همسایه اروپا است و باید تاکید کرد که ما باید وارد تعامل با این کشور شویم بدون اینکه ساده‌لوح باشیم. البته تعامل با روسیه به معنای تایید اقدامات این کشور نیست و اروپا متفق‌القول بر این نظر است که وضع موجود رضایت‌بخش نیست.

البته انجام گفتگو با روسیه این خطر را دارد که وضعیت در اوکراین به منطقه مسدودشده دیگری همچون گرجستان و مولداوی تبدیل شود. اروپا از ظهور مناطق مسدودشده در همسایگی خودش اجتناب می‌کند. روسیه همواره یک بازیگر در اروپا بوده و ما در بلندمدت نمی‌توانیم قدرتی در کنار خود داشته باشیم، اما دیالوگی با آن نداشته باشیم.

بحران‌های دوگانه توانایی و ظرفیت اروپا برای اقدام منسجم در سطح بین‌المللی را به بوته آزمون گذاشته است. به عنوان مثال شیوع بحران ویروس کرونا و بروز مجدد موج مهاجرت وحدت اروپا را به شدت در معرض تهدید قرار داده است.

متعاقب برخوردها بین نیروهای مسلح ترکیه و نیروهای دولت سوریه با پشتیبانی روسیه در استان ادلب، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که درها را به روی مهاجرین سوری برای ترک خاک ترکیه جهت ورود به اروپا گشوده است. بعد از اعلام خبر یادشده توسط رئیس جمهور ترکیه، نیروهای مرزبانی یونان و پناه‌جویان که قصد عبور از مرز یونان و ورود به خاک این کشور را داشتند با یکدیگر درگیر شدند.

وزیر امور اروپایی فرانسه اعلام بازگشایی مرز ترکیه به روی پناه‌جویان جهت ورود به یونان را نامناسب برشمرد و گفت اروپا نمی‌خواهد وارد این بازی با ترکیه و حمایت بیش‌تر از این کشور جهت جلوگیری از حرکت مهاجرین به سمت اروپا شود.

بدیهی است اروپا وارد بازی پناه‌جویان با ترکیه نمی‌شود، اما دست از تعهد خود جهت کمک به پناهندگان نخواهد کشید. به‌علاوه، اروپا ضرورت و اهمیت تعامل با اردوغان را درک می‌کند و انزوا و بی‌تفاوتی ثمره خوبی نخواهد داشت.

 

فقدان اعتماد میان شهروندان، بزرگترین تهدید علیه اروپا

وزیر امور اروپایی فرانسه واکنش اتحادیه اروپا به شیوع ویروس کرونا را محدود برشمرد، چراکه دولت‌های عضو قدرت بیشتری از اتحادیه اروپا برای انجام اقدامات لازم جهت کُند ساختن روند شیوع ویروس یادشده دارند.

تلاش اروپا برای خروج شهروندان اروپایی از چین قابل تقدیر است و فرانسه در این زمینه کمک قابل توجه انجام داد. شیوع ویروس کرونا اروپا را به سمت تلاش بیش‌تر برای تولید مستقل برخی کالاها سوق خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که در جریان بحران شیوع ویروس کرونا عرضه برخی کالاهای ضروری به فوریت انجام می‌شود.

زمان آن فرا رسیده است که اروپا نشان دهد برای انجام اقدام در صحنه بین‌المللی هم برای شهروندان خود و هم برای سایر کشورها جدی است.

شهروندان اروپایی نمی‌پذیرند که اروپا همچنان وعده بدون ایجاد تغییر ملموس بدهد. در حالی که تمرکز ما بر چارچوب رقابت بین قدرت‌های بزرگ با چین و روسیه است یا متمرکز بر نامعلومی تعهد آمریکا به اروپا هستیم، بزرگ‌ترین تهدید علیه اروپا فقدان اعتماد در میان شهروندانش است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *