جدیدترین مطالب

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

دفاع مشروع ایران هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست

آیت الله صالحی مدرس رئیس شورای سراسری علمای شیعه افغانستان گفت: دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی اُبهت و هیمنه پوشالی اسرائیل شرارت‌ پیشه و کودک‌کش را شکست.

Loading

أحدث المقالات

مداخله آمریکا در خاورمیانه؛ دغدغه جدید رای دهندگان آمریکایی برای انتخابات ۲۰۲۴

تهران-ایرنا- تارنمای «یواس‌ای تودی» با ارائه تحلیلی از افزایش نگرانی آمریکایی‌ها در مورد چگونگی واکنش دولت جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، ‌به درگیری ها در خاورمیانه خبر داده و تاکید کرد: رای دهندگان آمریکایی تحولات خاورمیانه و سیاست خارجی کشورشان را در انتخابات ۲۰۲۴ مد نظر قرار می دهند.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیسی/ تنش‌های منطقه ریشه در اقدامات غیرمسئولانه اسرائیل دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تاکید بر تنش‌زدایی در خاورمیانه گفت: اقدامات بی پروای رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله حمله آن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق منجر به تشدید اوضاع شده است.

Loading
کارشناسان اندیشکده بروکینگز بررسی کردند

موانع اجرایی و پیامدهای توافق آمریکا – طالبان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: توافق 29 فوریه میان آمریکا و مذاکره‌کنندگان طالبان در دوحه طرحی را برای پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان ارائه داده و مسیری را برای گفتگوهای بین الافغانی درباره آینده سیاسی این کشور باز می‌کند. کارشناسان موسسه بروکینگز با تجزیه‌وتحلیل این توافق به پیامدهای احتمالی آن در افغانستان و مأموریت نظامی آمریکا در این کشور پرداخته و دیدگاه‌های خود را دراین‌باره بیان کردند.

وب‌سایت اندیشکده بروکینگز نوشت: جان آلن، رئیس اندیشکده بروکینگز و کسی که کل نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان را از 2011 تا 2013 رهبری کرده است، درباره این توافق معتقد است که طالبان غیرقابل‌اعتماد است. دکترین آن‌ها با مدرنیته و حقوق زنان ناسازگار است. به لحاظ عملی، طالبان به انجام نظارت‌های درونی ضروری و نظم و انضباط سازمانی برای اجرای تمام و کمال این توافق قادر نیست. طالبان نه‌تنها برای توافق موسوم به «توافق ایجاد صلح در افغانستان» احترامی قائل نیست، بلکه این توافق موجب صلح نیز نخواهد شد. جان آلن درباره این توافق شبهه‌هایی نیز مطرح می‌کند ازجمله اینکه؛ آمریکا متعهد به انجام تعداد قابل‌توجهی تعهدات مشخص است درحالی‌که طالبان متعهد نیست؛ آمریکا و طالبان به گفتگوهای بین الافغانی متعهد شده‌اند اما خشونت‌های جاری مانع از انجام این امر می‌شود؛ ظرفیت خود طالبان برای کنترل خشونت‌ها، حتی اگر خواهان آن باشند، محدود است؛ توافق فعلی، دولت افغانستان را به آزادی 5 هزار جنگجوی طالبان تا 10 مارس ملزم می‌سازد، اما این آزادی بی‌حساب‌وکتاب بلافاصله با افزایش خشونت همراه شده است؛ و از همه مهم‌تر، آمریکا نتوانسته است حداقل استاندارد قابل‌قبول بین‌المللی برای حقوق زنان را برقرار سازد.

طالبان می‌داند که امسال چه سالی است. آن‌ها می‌دانند که نیروهای آمریکایی تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از افغانستان خارج خواهند شد. آن‌ها مطمئن هستند که دولت آمریکا می‌خواهد این توافق را سند تحقق وعده‌های انتخاباتی ترامپ قلمداد کند. شاید طالبان قاچاقچیان مواد مخدر، خشونت‌طلب و تروریست باشند، اما بی‌فکر هم نیستند.

به اعتقاد بروس ریدل، عضو ارشد مرکز اطلاعات و امنیت قرن 21 و مرکز سیاست خاورمیانه، تعجبی ندارد که طالبان این توافق را یک پیروزی تلقی کرده است.

وزیر دفاع آمریکا اظهار کرده است که پنتاگون مرحله اول خروج نیروهای آمریکا و کاهش آن از 12 هزار به 8600 نیرو را آغاز کرده است. ناتو نیز در حال خروج از افغانستان است. این توافق ابقای نیروی ضد تروریسم یا هرگونه آموزش برای ارتش افغانستان را نمی‌پذیرد. به‌طور خلاصه، این توافق، ارتش دولت افغانستان را تنها گذاشته و آینده مقابله با تروریسم در این منطقه را به دست طالبان و حامیان پاکستانی آن‌ها سپرده است.

در این مذاکرات، عدم مشارکت دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی افغانستان، به رهبری اشرف غنی، نقص اساسی این توافق به شمار می‌رود. دولت ترامپ با پذیرش درخواست طالبان برای کنار گذاشتن دولت افغانستان از این مذاکرات، به این متحد آمریکا خیانت کرده و طالبان را تا حد برابری با آمریکا بالا برده است. نباید فراموش کرد که در اوج قدرت این گروه در سال 2000، تنها سه دولت (پاکستان، عربستان و امارات) طالبان را به‌عنوان دولت قانونی به رسمیت می‌شناختند.

مایکل اوهانلون، مدیر تحقیق و عضو ارشد برنامه سیاست خارجی، ضمن تائید انتقادات بروس ریدل، می‌افزاید که دلایلی برای امیدواری نیز وجود دارد. شاید این توافق نخستین گام رو به جلوست. این توافق ممکن است اشرف غنی را به تقسیم قدرت وادار ساخته و گشایشی در بن‌بست نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به وجود آورد. شاید نیروی سازمان ملل با نظارت بر رفتار طرفین و تصویب کمک‌های خارجی، طالبان را به پایبندی به توافق سوق دهد. این توافق حتی اگر موفقیت‌آمیز هم باشد، صرفاً شروع کار بوده و بخش دشوار آن هنوز شروع نشده است.

وندا فلباب براون، عضو ارشد موسسه اطلاعات و امنیت قرن 21، معتقد است که این توافق به آمریکا امکان می‌دهد تا خود را از بن‌بست جنگ افغانستان بیرون بکشد. سال‌ها نبرد هیچ پیشرفتی در میدان جنگ ایجاد نکرده است، درحالی‌که حمایت حیاتی از دولت افغانستان و نیروهای امنیتی آن بر عهده آمریکا بوده است.

فرقی نمی‌کند که فرایند سیاسی برای رسیدن به توافق صلح چقدر طولانی باشد و چه تعداد جنگ اتفاق بیفتد، طالبان احتمالاً قدرت قابل‌توجهی در افغانستان خواهد داشت (حتی اگر قدرت برتر نباشد). بااین‌حال، طالبان می‌خواهد که از جنگ داخلی در افغانستان اجتناب کند و با خروج «بدون مسئولیت» آمریکا (خروج بدون توافق با طالبان) از افغانستان موافق نیست، زیرا آن‌ها می‌دانند که این امر افغانستان را به جنگ داخلی سوق داده و مانع از مذاکرات بین الافغانی خواهد شد.

مدیحا افضل، از همکاران مرکز اطلاعات و امنیت قرن 21 و مرکز سیاست خاورمیانه، معتقد است که مردم افغانستان به مدت چهل سال از پیامدهای جنگ و خشونت رنج برده و اینک شایسته صلح هستند، اما بعید است که توافق آمریکا- طالبان، حداقل با شرایط فعلی آن، برای افغانستان صلح به ارمغان بیاورد.

در این توافق، آمریکا در ازای کمترین تعهدات ضد تروریستی طالبان، از افغانستان خارج می‌شود؛ اما گروه‌های تروریستی به‌طور جداگانه فعالیت نمی‌کنند و حمایت طالبان از گروه‌های تروریستی باید جزء خطوط قرمز این توافق بوده و مکانیسم اجرایی شفافی داشته باشد. متأسفانه آمریکا با این توافق تنها به دنبال تنظیم شرایط خروج خویش است و این امر به معنای تسلیم آمریکا در این منطقه محسوب می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *