جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه قدردانی کرد + فیلم

نیویورک – ایرنا – «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای دو جانبه خود در نیویورک، در دیدار با همتای الجزایری از نقش الجزایر در راستای کمک به توقف نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه قدردانی کرد.

کانال ۱۳ اسرائیل: در جریان سفر وزیر خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و نتانیاهو رخ داده

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است. گفته شده است که مشاجره بین این دو سیاستمدار در جریان مشاهده تصاویر ویدیویی که حاکی از شرایط فعلی زندگی در نوار غزه بوده و توسط نتانیاهو نشان داده شده است، صورت گرفته است.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

کرونا همچنان مورد توجه اندیشکده‌ها

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ویروس کرونا همچنان در صدر مقالات اندیشکده‌های خارجی قرار دارد و کارشناسان همچنان ابعاد مختلف شیوع این ویروس را تحلیل و بررسی می‌کنند. علاوه بر این تحرکات ترکیه در سوریه، برخورد اروپا در برابر ارعاب اردوغان، حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص البشیر، ابتکارات دفاعی جدید اروپا از نگاه واشنگتن و توجه دادن به زینب سلیمانی، دختر سردار شهید قاسم سلیمانی به عنوان یک الگو از برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در روزهای گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

بروکینگز

بحران کرونا برای کشورها چه معنایی دارد: شیوع ویروس جدید کرونا که بیماری کووید-19 را باعث می‌شود چالشی مهم برای سلامت عمومی، اقتصاد بین‌المللی، بازارهای نفت و سیاست‌های ملی در بسیاری از کشورها است. کارشناسان سیاست خارجی بروکینگز آثار و پیامدهای آن را بررسی کردند.

دانش، قدرت است: درس‌هایی که باید از شیوع کرونا در ایتالیا گرفت: در سال 1957 فرانسیس بیکن جمله‌ای نوشت که مشهور شد: دانش قدرت است. این شعار امروز در ایتالیا که با شیوع کووید-19 روبرو است، صدق می‌کند. دانش قدرت است، اما دولت‌ها در زمان اضطرار، دو رویکرد را در قبال دانش و قدرت دنبال می‌کنند.

دیپلماسی ماسک: ویروس کرونا چطور خصومت‌ها میان چین و ژاپن را زیر و رو کرد: ظرف چند هفته بعد از شناسایی ویروس جدید کرونا در ماه ژانویه، ماسک‌های پزشکی به دلیل قدرت محافظتی مفروض‌شان به سرعت به یکی از پرتقاضا‌ترین کالاها تبدیل شد و در فروشگاه‌های آنلاین و قفسه‌های فروشگاه‌ها در سراسر جهان ناپدید شد. در حالی که شیوع این ویروس ادامه دارد، ذخایر تجهیزات پزشکی با کمبود عرضه در جهان روبرو شده است. چین به ویژه، نیاز شدیدی به ماسک داشته است. در حالی که بحران کرونا باعث شد بسیاری از بازیگران دولتی و غیر دولتی در جهت منافع خودشان حرکت کنند و توزیع ماسک و دیگر تجهیزات پزشکی را نوعی بازی راهبردی در نظر بگیرند، دیگران تلاش کردند تجهیزات را به آن‌هایی که نیاز داشتند برسانند و به «دیپلماسی ماسک» وارد شوند. در عوض تبادل ماسک یک معنای جدید حسن نیت را پیدا کرد. شاید این حسن نیت در هیچ جایی به اندازه اهدای ماسک میان ژاپن و چین قابل توجه و غافلگیرکننده نبوده باشد.

سایه کووید- 19 بر دوران آبه در ژاپن : ژاپن دولتی در خط مقدم بحران سلامت جهانی ناشی از ظهور یک بیماری ویروسی به شدت عفونی قرار دارد که از چین آغاز شد و به سرعت به همسایگانش و فراتر از آن‌ها شیوع پیدا کرد. بحران کرونا آماده است ضربه شدیدی را به اقتصاد ژاپن وارد کند، پرسش‌های مهمی درباره توانایی دولت برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر مطرح کرده و پویایی سیاسی داخلی و نیز تقویم دیپلماتیک ژاپن را تغییر داده است. کووید-19 احتمالاً سایه‌ای بزرگ بر روزهای باقی مانده از دوران آبه خواهد انداخت.

ایتالیا و کرونا: تست استرس برای اروپا: ایتالیا با حدود 7000 مبتلا به کرونا ویروس و 366 کشته ناشی از این بیماری، کشوری اروپایی است که شدیدترین ضربه را از شیوع این بیماری خورده است. اگرچه ممکن است انتظار برود در زمان استرس و تردید، روایات ملی‌گرایانه رونق پیدا کند اما ایتالیایی‌ها در واقع بدبینی به اروپا و احساسات ضدجهانی سازی را کنار گذاشتند و در عوض به روی همکاری بین‌المللی آغوش گشودند. آثار بلند مدت این رویداد تا حدودی به این امر بستگی خواهد داشت که اتحادیه اروپا قادر به مدیریت مؤثر و یکپارچه این بحران باشد یا خیر.

 

بلفر

اخلاق، جنگ و سیاست خارجی: آیا اخلاق در سیاست خارجی آمریکا اهمیت دارد؟ نگاه متعارف این است که اخلاق مهم نیست و فقط امنیت ملی مهم است و رهبران آمریکایی باید در مواجهه با جهان بی‌رحم و بی‌اخلاق واقع‌گرا باشند؛ اما جوزف نای، استاد دانشگاه هاروارد در سخنرانی در مرکز روابط بین‌الملل دانشگاه برکلی خلاف این را گفت و استدلال کرد که اخلاق مهم است.

آمریکا آمادگی اتفاق قریب الوقوع را ندارد: حتی با وجود پاسخ قاطع دولت به ویروس جدید کرونا، بسیاری از مردم در معرض خطر قرار دارند و آمریکا اصلاً برای این رویداد آمادگی ندارد.

 

فارین پالسی این فوکوس

باخت اردوغان در قمار سوریه : اردوغان بعد از شکستی دوباره در سوریه، در خارج از کشورش بیش از پیش منزوی شد و در داخل نیز تحت نظارت بیشتر قرار گرفت.

 

بگین سادات

زینب سلیمانی: زن انتقام جوی مسلمان: جهاد در برابر آمریکا و غرب بعد از ترور قاسم سلیمانی چهره‌ای زنانه‌تر پیدا کرد: دختر سلیمانی که وعده انتقام داده است.

 

چتم هاوس

دیوان بین‌المللی دادگستری: صلح و عدالت: دیوان بین‌المللی دادگستری معتقد است که با حکمش درباره اتهامات مربوط به قساوت‌ها در دارفور، عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان را به حاشیه می‌کشد. او در ماه نوامبر تصمیم گرفت در نشست اسلامی استانبول شرکت نکند و پیش از آن برنامه‌های دیدار از کشورهای آفریقایی را لغو کرد؛ اما سیاست عدالت‌طلبی در چنین مواردی که تلاش‌ها برای صلح در حال انجام است عمیقاً مناقشه آمیز است.

هوور

مبارزه با رکود ناشی از کرونا بسیار دشوار خواهد بود: بازارهای جهانی بی‌ثبات هستند. اختلال در زنجیره تأمین در حال افزایش است. سرمایه‌گذاران به‌سوی اوراق ایمن می‌گریزند. بیماری همه‌گیر کرونا یک بحران سلامت عمومی است که در مسیر تبدیل شدن به یک بحران اقتصادی نیز قرار دارد.

 

بروگل

هزینه کرونا در راستای زنجیره‌های مختل شده ارزش جهانی: اثرات شیوع کرونا در چین، تولید را در کشورهای اروپایی تهدید می‌کند. تولید اروپا با زنجیره ارزش جهانی که کالا و خدمات از طریق آن مبادله می‌شود به خوبی ادغام شده است. اروپا از مزایای تجارت آزاد و جهانی بهر می‌برد اما در عین حال در برابر تحولاتی که در خارج از مرزهایش آغاز می‌شود آسیب‌پذیر است. ما به میزان در معرض خطر بودن اروپا نگاهی انداخته‌ایم.

 

کارنگی

ابتکارات دفاعی جدید اروپا از نگاه واشنگتن: آمریکا به لحاظ سنتی درباره شکل‌گیری یک هویت خودمختار دفاعی اروپایی که جدای از ناتو باشد ملاحظات بسیار و نظرات ضدونقیضی دارد.

 

میدل ایست فوروم

اروپا نباید قربانی ارعاب اردوغان شود: رجب طیب اردوغان بارها اروپا را تهدید کرده است که میلیون‌ها پناهنده را روانه اروپا می‌کند. ظاهراً ترکیه تمایل دارد پیشرفت بیشتری را در گفتگوها برای کسب عضویت دائم در اتحادیه اروپا به دست آورد. در حال حاضر این گفت‌وگوها متوقف‌شده است.

 

شورای روابط خارجی اروپا

سوءنیت؛ پوپولیسم و کرونا: ویروس کرونا دیر یا زود خواهد رفت. در حال حاضر این ویروس انعطاف اروپا را نه تنها در برابر بیماری‌های همه‌گیر بلکه در برابر اطلاعات غلط به بوته آزمایش خواهد گذاشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *