جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

ابهامات و امکان انحراف مسیر صلح در افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگرچه جنگ در افغانستان بی‌پایان نیست، اما به نظر می‌رسد حصول صلح در این کشور بی‌انتها است.

جیمز دوبینز در مطلبی که اندیشکده رند آن را منتشر ساخت، نوشت: آمریکا ابتدا در سال 2010 شروع به مذاکره با طالبان کرد. 10 سال مذاکرات و گفتگوهای متناوب منجر به اولین گام موقت به سمت حصول صلح در افغانستان شده است.

توافق بین آمریکا و طالبان شامل خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و برقراری مذاکره بین طالبان و دولت افغانستان است. طالبان همچنین قول داده است که مانع از فعالیت جنبش‌های تروریستی همچون القاعده و داعش در مناطق تحت کنترل این گروه (طالبان) شود. توافق بین طالبان و آمریکا منوط به کاهش خشونت نیز هست.

در 10 سال گذشته، گفتگوها با امتناع آمریکا برای مذاکره به‌واسطه عدم حضور دولت افغانستان در این گفتگوها و مخالفت طالبان با مشارکت دولت افغانستان در مذاکرات یادشده متوقف شده بود.

علیرغم توافق آمریکا و طالبان، مسیر صلح در افغانستان ممکن است منحرف شود. آتش‌بس محدود نمی‌تواند همیشگی باشد. بعلاوه، مبادله زندانیان بین دولت افغانستان و گروه طالبان ممکن است به‌طور کامل اجرا نشود.

در حال حاضر دولت افغانستان به دو گروه (اشرف غنی و عبدالله عبدالله) تقسیم شده است. ازاین‌رو، دولت افغانستان ممکن است مایل به مذاکره با طالبان نباشد یا اینکه این گروه از تعامل با دولت افغانستان پرهیز نماید.

حتی اگر این موانع برداشته شود، ماه‌ها طول خواهد کشید تا مذاکرات بین طرف‌های مختلف در افغانستان آغاز شود. حتی اگر مذاکرات بین طرفین آغاز شود سپس با موضوعات و مسائل دشوارتری مواجه خواهند شد. چگونه دولت افغانستان (جمهوری اسلامی) و امارت اسلامی (طالبان) در کنار هم و مشترکاً بر افغانستان حکمرانی خواهند کرد؟ چگونه نیروهای مسلح آن‌ها با یکدیگر در ارتش و پلیس ملی ترکیب و ادغام خواهند شد؟

اول اینکه، این وظایف اولیه مستلزم ابتکار و انعطافی بیشتر از آن چیزی خواهد بود که تاکنون طرفین نشان داده‌اند. دوم اینکه پیشبرد وظایف دشوار یادشده مستلزم منابع کافی و توانایی سازمانی خواهد بود.

در حال حاضر نیروهای امنیتی افغانستان شامل 300 هزار نفر سرباز و پلیس است. گروه طالبان احتمالاً 150 هزار جنگجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت دارد. هیچ‌یک از طرفین قبول نخواهد کرد که نیروهای خود را خلع سلاح کند. بعلاوه، شرایط امنیتی افغانستان اجازه چنین خلع سلاح بزرگی را نمی‌دهد. ممکن است برخی از اعضا و عناصر ناراضی طالبان حل‌وفصل سیاسی را قبول نکنند و برخی جنگجوهای طالبان ممکن است از این گروه جدا شده و به داعش یا دیگر گروه‌های افراطی ملحق شوند. این عناصر نهایت تلاش خود را بکار خواهند گرفت تا حل‌وفصل سیاسی را متوقف سازند.

اندیشکده رند در گزارش‌های قبلی خود هشدار داد که در افغانستان در سال 2002 و در عراق در سال 2003، مقامات آمریکایی به‌طور فاحش چالش‌های امنیتی پساجنگ که دولت‌های این کشورها با آن مواجه شدند و اندازه نیروهای امنیتی ملی که این دولت‌ها نیاز داشتند را دست‌کم گرفتند. آمریکایی‌ها باید از این قبیل اشتباهات در حل‌وفصل سیاسی با طالبان درس بگیرند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *