جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

خودسوزی شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه ترامپ

تهران- ایرنا- جفری مدری رئیس پلیس نیویورک روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه منهتن جایی که قرار است محاکمه کیفری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در آن برگزار شود، خودسوزی کرده است.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

آثار مختلف شیوع جهانی کرونا از نگاه اندیشکده‌ها

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در هفته گذشته اندیشکده‌های خارجی هم تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا در جهان قرار داشتند و تعداد زیادی از این اندیشکده‌ها به تحلیل آثار مختلف شیوع جهانی این ویروس ازجمله آثار اقتصادی ناشی از آن پرداختند. درعین‌حال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مرزهای حاکمیت در اینترنت، خروج آمریکا از افغانستان و رویارویی تجاری آمریکا و چین از برجسته‌ترین موضوعاتی بودند که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کرد.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

چتم هاوس

چگونگی مبارزه با فروپاشی اقتصادی ناشی از کرونا: وزیران دارایی و بانک‌های مرکزی در کاهش تهدیدات کووید-19 برای اقتصاد جهانی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

آیا انگلیس می‌تواند میان شفافیت و کنترل توازن برقرار کند؟: انگلیس باید به‌جای تعهد به تجارت آزاد در پی این باشد که به مدلی برای تغییر جهانی‌سازی پایدار تبدیل شود.

حاکمیت در اینترنت و آثارش: دولت‌های مختلف در جهت تعریف جدی‌تری از حاکمیت در زمینه اینترنت حرکت کرده‌اند و برخی تلاش می‌کنند مرزهایی را در فضای سایبر قرار دهند و نیز مرزهای فیزیکی خود را در فضای سایبر افزایش دهند.

امنیت سایبری و تسلیحات هسته‌ای: امنیت سایبری بخش مهم زیرساخت راهبردی بین‌المللی و سیستم‌های تسلیحاتی است.

بگین سادات

یک اتحاد ضد آمریکایی شکننده: روسیه چین را به سرقت فن‌آوری متهم می‌کند: رابطه میان روسیه و چین مبتنی بر منافع راهبردی مشترک کوتاه‌مدت است اما اختلافات آن‌ها زیر این سطح قرار دارد. این اختلافات گاهی در برابر چشم‌ها ظاهر می‌شود، مانند زمانی که روسیه چین را به سرقت فن‌آوری متهم کرد.

بروکینگز

پاسخ مالی به شیوع کرونا چطور باید باشد؟: آیا در مراحل اولیه یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در آمریکا قرار داریم که پای آن به اقتصاد کشیده می‌شود و باعث رکود خواهد شد یا شاهد یک اورژانس پزشکی محدود برای بخشی از جمعیت هستیم که تأثیری محدود بر کل جمعیت و اقتصاد دارد؟

شورای روابط خارجی آمریکا

آیا چین در تجارت عادلانه رفتار می‌کند؟: «ساخت چین»، احتمالاً این عبارت را روی لباس، اسباب‌بازی یا دیگر محصولاتی که هر روز استفاده می‌کنید، دیده‌اید. دسترسی محصولات چین به همه کشورها در دهه‌های اخیر نظام تجارت جهانی را مختل کرده است.

چطور افغانستان را ترک نکنیم؟: توافق میان آمریکا و طالبان به‌احتمال خیلی زیاد با شکست روبرو خواهد شد. آمریکا به یک برنامه دوم نیاز دارد.

پترسون

طراحی پاسخ سیاسی آمریکا به کرونا: بیماری ناشی از ابتلا ویروس کرونا (کووید-19) به‌احتمال بسیار زیاد رکود اقتصادی در آمریکا و جهان را رقم خواهد زد.

بروگل

آیا اتحادیه اروپا یک ابرقدرت است؟: درحالی‌که چین و آمریکا برای برتری در جهان با هم مبارزه می‌کنند، به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا در سایه باقی‌مانده است. اما اگر اتحادیه اروپا بدون اینکه کسی متوجه شود، اقتصاد جهانی را شکل دهد، چطور می‌شود؟ آیا قدرت نرم می‌تواند برای شکل دادن به مقررات در سراسر جهان کافی باشد؟

بلفر

ورای تجارت: رویارویی میان آمریکا و چین: آیا چین و آمریکا در مسیری گام برمی‌دارند که آلمان و انگلیس در آغاز قرن گذشته در آن قدم گذاشتند؟ این احتمال ازنظر بسیاری غیرقابل‌تصور است اما باید در خاطر داشته باشیم که وقتی می‌گوییم چیزی غیرقابل‌تصور است، ادعایی است که به ممکن بودن چیزی در جهان ربطی ندارد بلکه به دلیل تصورات ذهنی محدود ما است.

کارنگی

فن‌آوری چطور به آمادگی جهان برای اپیدمی بعدی کمک می‌کند: پاسخ جهانی به ویروس کرونا یک بستر آزمایشی مهم را برای فن‌آوری‌های جدید به‌منظور شناسایی، تشخیص و درمان بیماری‌های عفونی فراهم می‌کند؛ اما برای رسیدن به این پیشرفت‌ها، سرمایه‌گذاری جامع‌تر در بهداشت عمومی ضرورت دارد.

شرم اروپا و ناتو برای سوریه و ترکیه: درحالی‌که مصائب در ادلب ادامه دارد، به‌جای آن‌که اروپا به یک بازیگر جدی در عرصه سیاست خارجی تبدیل شود، ترکیه و جنگ در سوریه در حال تضعیف اعتبار ناتو و اتحادیه اروپا هستند.

نسخه ایتالیا برای نجات اقتصادش در برابر کرونا: درحالی‌که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یافت نگرانی‌ها درباره اثرات اقتصادی آن برای ایتالیا نیز بالا گرفت؛ اما این امر تا حد زیادی به این بستگی خواهد داشت که وضعیت فعلی تا چه مدت ادامه یابد، عاملی که هیچ‌کسی نمی‌تواند آن را پیش‌بینی کند. پس چه چیزی در معرض خطر است؟ و چه دولت ایتالیا چه نوع راهبردی را در مواجهه با این وضعیت اتخاذ کرده است؟

شورای روابط خارجی اروپا

اقدام متوازن کننده اروپا در مصر: ایتالیا و اتحادیه اروپا نباید فرض کنند که پویشی هماهنگ برای آزادی پاتریک جورج زکی محکوم‌به شکست است.

کیتو

پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا؟: امید اندکی وجود دارد که ممکن است آمریکا به‌زودی بتواند از طولانی‌ترین جنگ خود خارج شود. چه موانعی در این مسیر قرار دارد؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *