أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

شمارش معکوس فروپاشی پیمان استارت جدید

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سال‌های اخیر سال‌های دشواری برای کنترل تسلیحات بوده و طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها را تحت تأثیر قرار داده‌اند: پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد (INF) که یک عنصر اساسی رقابت راهبردی بود، از هم فروپاشید؛ معاهده آسمان‌های باز در معرض خطر است؛ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حال از بین رفتن است؛ اجلاس بازنگری پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای با شکست روبرو شد و هیچ تضمینی وجود ندارد که اجلاس 2020 با موفقیت روبرو شود. اگر نشست پنجاه‌سالگی این پیمان با شکست روبرو شود، این معاهده، ضربه‌ای جدی خواهد خورد.

الکساندر یرماکوف، تحلیلگر نظامی در مقاله‌ای که اندیشکده شورای روسیه منتشر کرد، نوشت: ممکن است مسائل هسته‌ای ایران و کره، رویارویی قدرت‌های هسته‌ای و حامیان «ان.پی.تی پست‌مدرن» یعنی پیمان پوپولیستی منع تسلیحات هسته‌ای (TPNW) و نیز تنزل کنترل تسلیحات در محور آمریکا-روسیه باعث فروپاشی ان پی تی شوند.

عنصر مشترک تمامی این توافقاتی که در زمینه‌های مختلف در حال فروپاشی هستند، موضع مخرب آمریکا در رابطه با حفظ این معاهدات است. شاید مقصر دانستن آمریکا مانند اتهام دیگری با انگیزه ایدئولوژیک علیه «آنگلوساکسون‌ها» که آن‌ها را به ارتکاب تمامی گناهان مرگبار متهم می‌کند، به نظر برسد؛ اما این که گفته شود آمریکا با اراده آزاد خودش در حال خروج از معاهدات متعددی است، ضدآمریکایی نیست. به‌علاوه با گفتن این موضوع با مقامات آمریکایی و خود دونالد ترامپ هم صدا می‌شویم که خروج از «توافقات بد» را یکی از شعارهای ریاست جمهوری خود قرار داده است و توافقات بد آن توافقاتی هستند که توسط خود ترامپ منعقد نشده‌اند. ترامپ در اولین تماس تلفنی خود با ولادیمیر پوتین، استارت جدید را ازجمله «توافقات بد» خواند و به‌صراحت گفت که این یکی از چند توافق بدی است که دولت اوباما درباره‌اش مذاکره کرده و این توافق به نفع روسیه است.

در ژوئن 2019 اندیشکده شورای روسیه مقاله‌ای را با عنوان «پایان کنترل تسلیحات هسته‌ای: مراقب 15 مارس نباشید» منتشر کرد و از خوانندگان خواست به آینده‌ای نگاه کنند که در آن دیگر استارت جدید وجود ندارد. اکنون بار دیگر تأکید می‌کنم که روسیه می‌تواند از این وقفه برای تکمیل تجهیز نیروهای هسته‌ای راهبردی خود (بدون این که در نمایش تسلیحات جدیدش شفاف باشد) استفاده کند و با آمادگی برای کنار گذاشتن موشک‌های قدیمی به معاهده جدید نزدیک شود. امروز وجهه روسیه از تمایل این کشور برای تمدید معاهده‌ای بهره می‌برد که برای کل دنیا اهمیت دارد. حتی با وجودی که روسیه به گناهانی مرگبار متهم است، سازوکار شفاف‌سازی فعلی امکان وارد کردن اتهامات ناپایبندی به استارت جدید و فراهم کردن حمایت رسانه‌ای از مخالفان معاهده را ندارد.

درهرصورت، وقفه بلند مدت در کنترل زرادخانه هسته‌ای، چشم‌انداز یک رقابت تسلیحاتی به درازا کشیده شده‌ که ناگزیر چین را نیز شامل خواهد شد و همچنین تنزل کلی رژیم جهانی منع اشاعه همگی خطراتی مهم هستند (چین تا کنون به وضوح خودش را محدود کرده است، این کشور می‌توانست نیروهای هسته‌ای راهبردی بسیار بیشتری داشته باشد اما ترجیح داده است منتظر کاهش زرادخانه‌های آمریکا و روسیه بماند تا زمانی که ابعادشان به ابعاد تسلیحات چین نزدیک‌تر شود).

این دوره ممکن است در سال آینده آغاز شود. شاید 365 روز به‌اندازه ساعت آخرالزمانی که بولتن دانشمندان اتمی آن را 100 ثانیه مانده به نیمه‌شب تعیین کرده است، تهدیدآمیز به نظر نرسد اما این 365 روز بی‌وقفه خواهد گذشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *