جدیدترین مطالب

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

روایت خبرگزاری روسی از سخنان جلالی درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

تهران-ایرنا- تاس خبرگزاری روسی به نقل از کاظم جلالی سفیر تهران در مسکو گفت: عملیات تلافی جویانه علیه رژیم صهیونیستی کامل شده است، اما ایران در صورت هرگونه حمله ای به اسرائیل و همدستان غربی اش با ابزار و قدرت بیشتری پاسخ می دهد.

دستان خالی غرب برای دلداری بی‌بی

لندن – ایرنا – کشورهای غربی درحالی برای دلداری سران رژیم اسرائیل درپی عملیات کوبنده وعده صادق، به تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران متوسل شده‌اند که اولا چوب خط تحریم‌های تسلیحاتیِ غرب علیه ایران پرشده و اهرمی برای فشار بیشتر باقی نمانده و در ثانی توان نظامی ایران هرگز تابع و در بند محدودیت‌های غیرقانونی وضع شده از سوی طرف‌های غربی نبوده است.

سیاستمدار اسپانیایی وضع تحریم علیه ایران را ریاکارانه خواند

تهران- ایرنا- «یونه بلارا» رهبر حزب پودموس اسپانیا از «ریاکاری» اتحادیه اروپا در وضع تحریم علیه ایران و چشم‌پوشی از جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و این اتحادیه را به همدستی در کشتار فلسطینی‌ها متهم کرد.

Loading

توافق آمریکا – طالبان و مشکلات آن

شورای آنلاین راهبردی – رصد: توافق آمریکا – طالبان فقط یک گام است و افغانستانی‌ها خودشان باید درباره روند برقراری صلح در کشورشان تصمیم بگیرند.

جیمز بی. کانینگام در مطلبی که شورای آتلانتیک آن را منتشر ساخت، نوشت: علیرغم اینکه آمریکا و طالبان بار دیگر به آرامی و به کُندی به سمت انجام توافق حرکت می‌کنند، لازم است در این خصوص محتاط و واقع‌گرا باشیم. اگرچه جزئیات توافق بین طالبان و آمریکا در حال انتشار است، اما وضعیت همچنان مبهم است.

چنین به نظر می‌رسد که زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا و دولت ترامپ برخی از نواقص اصلی توافق با طالبان را برطرف کرده‌اند. نسخه فعلی توافق مذکور شامل کاهش نیروهای آمریکا در افغانستان است و مابه‌ازای این امر، کاهش عمده خشونت توسط طالبان خواهد بود. بعلاوه، توافق یادشده گفتگوهای جامع بین گروه‌های افغانی را نیز شامل می‌شود.

بر اساس نظرات کسانی که در جریان جزئیات مربوط به توافق بین آمریکا و طالبان قرار گرفته‌اند، هرگونه کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان مشروط است، بدین معنا که سطح کاهش نیروهای آمریکایی منوط به وضعیت و شرایط افغانستان است نه بر اساس جدول زمانی.

شرایط مد نظر توافق یادشده، ظاهراً شامل پیشرفت در مذاکرات و گفتگوها بین گروه‌های مختلف افغانستانی، برقراری آتش‌بس و نظارت بر آن و اجرای تعهدات طالبان مبنی بر قطع هرگونه ارتباط با القاعده است.

تائید نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و انتخاب مجدد اشرف غنی توسط کمیسیون مستقل انتخابات این کشور، اهمیت نقش محوری دولت افغانستان و مردم این کشور را در این زمان حساس و مهم نشان می‌دهد. این مردم افغانستان از تمامی اقشار و طرف‌ها هستند که باید مسیری در روند راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری در کشورشان بیابند.

درحالی‌که دکتر عبدالله عبدالله و دیگر محافل در افغانستان نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور معترض هستند، نهادهای افغانستانی و روند قانون اساسی در خصوص نتایج انتخابات به نتیجه رسیده‌ و نتایج یادشده را تائید کرده‌اند. چنانچه توافق آمریکا – طالبان سرانجام مسیر را برای مذاکرات صلح هموار سازد، در آن صورت این وظیفه عبدل غنی خواهد بود که بر انتقادهای رقبایش فائق آید و اجماع سیاسی در میان طبقات سیاسی افغانستان و مردم این کشور در مسیر پیش‌رو ایجاد نماید.

در آغاز مذاکرات بین آمریکا و طالبان، زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا اعتقاد داشت که وظیفه وی انجام مذاکرات برای توافقی است که به صلح منجر شود نه توافق برای خروج نیروهای آمریکا از افغانستان.

اگرچه جزئیات و بخش‌های مختلف توافق طالبان – آمریکا مهم خواهد بود، اما نباید مسیر بسیار دشوار توافق یادشده برای حل‌وفصل سیاسی را دست‌کم گرفت.

طالبان بیان داشته است که هدف آن‌ها تشکیل مجدد امارت اسلامی است که اغلب افغانستانی‌ها آن را رد می‌کنند. بعلاوه، گروه طالبان ادعا کرده است که آمریکایی‌ها شکست خورده‌اند. اگرچه برخی از رهبران طالبان عمل‌گرا هستند، اما پیشبرد مذاکرات در زمینه آینده افغانستان باید مطابق با شرایطی باشد که اغلب افغانستانی‌ها آن شرایط را قبول داشته باشند، لذا باید برای طالبان روشن ساخت که با هراس افکنی نمی‌توانند بر افغانستان مسلط شوند.

 

با نبود چنین روشن‌سازی برای طالبان، آن‌ها انگیزه کمی برای مصالحه‌ای خواهند داشت که مطابق با مقتضیات و واقعیات امروز افغانستان باشد. این امر، شرط اصلی برای حصول راه‌حل سیاسی جهت پایان بخشیدن به درگیری در این کشور است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *