جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: ایران در پی گسترش جنگ نیست/ اسرائیل اقدامی کند پاسخ می‌گیرد

در تماس تلفنی خانم نالدی پاندرو وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان (در نیویورک)، آخرین تحولات روابط دوجانبه و اوضاع منطقه غرب آسیا بویژه پس از پاسخ مشروع جمهوری اسلامی ایران به حمله نظامی اخیر رژیم صهیونیستی به سفارت کشورمان در دمشق، مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

چاقوکشی در استرالیا؛ مسلمانان و مهاجران قربانی استانداردهای دوگانه تحقیقات پلیس

تهران- ایرنا- دو حادثه حمله با چاقو در استرالیا در طی دو روز، تنش‌های اجتماعی را در این کشور به همراه داشته و مسلمانان یا مهاجران را بیش از دیگران تحت فشار استاندارهای دوگانه پلیس در تحقیقات اولیه برای شناسایی عامل و انگیزه حمله، قرار داده است.

تقدیر امیرعبداللهیان از آفریقای جنوبی به دلیل شکایت از رژیم صهیونیستی به لاهه

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آفریقای جنوبی گفت: ایران در پی گسترش جنگ نیست، اما اگر رژیم اسرائیل مجددا اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، شدیدا و قویا پاسخ خواهد داد.

Loading

راهبرد آینده اروپا برای مواجهه با چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در مارس 2019، کمیسیون اروپا با انتشار کتاب سفید (گزارش رسمی) خود، چین را یک رقیب سیستمی و اقتصادی خواند. َ انتشار این گزارش بیانگر تغییر اساسی در این واقعیت است که چالش‌های چین به‌ویژه در حوزه اقتصادی تا چه میزان برای کشورهای اروپایی اهمیت دارد. همچنین، این گزارش بیانگر تغییرات در حال وقوع در پایتخت‌های کشورهای اروپایی است.

جولیان اسمیت و توری تاسیگ در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده بروکینگز آن را منتشر کرد؛ نوشتند: درست هنگامی‌که اتحادیه اروپا کتاب سفید خود در مورد چین را منتشر می‌کرد، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اظهار کرد که اروپا باید چین را یک رقیب و یک شریک قلمداد کند. همچنین، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور آمریکا به چین هشدار داد که «دوره ساده‌لوحی اروپا گذشته است». بااین‌حال، از زمان انتشار این گزارش، نه اتحادیه اروپا و نه رهبران اروپایی به‌صورت فردی، برای رفع آسیب‌پذیری‌های موجود در روابط اروپا با چین، دفاع از ارزش‌های دموکراتیک اروپا و حقوق بشر و یا تقویت عزم اروپا در برابر فشارهای سیاسی و اقتصادی چین، گامی جدی برنداشته‌اند.

تصمیم کشورهای اروپایی درباره ممنوعیت یا عدم ممنوعیت شرکت فن‌آوری چینی هواوی در مناقصات ارتباطات 5 جی به خاطر نگرانی‌های امنیتی به حالت تعلیق درآمده و همچنان نامعلوم است. از سوی دیگر، یونان، پرتغال و مجارستان فشارهای سیاسی چین را به دلیل وعده‌های سرمایه‌گذاری این کشور عمدتاً نادیده گرفته‌اند. در سال گذشته نیز، ایتالیا علیرغم انتقاد بروکسل، آلمان و فرانسه، اولین عضو گروه هفت بود که به طرح جاده و کمربند چین پیوست.

بی‌ثباتی داخلی در اروپا، فقدان یک راهبرد برای مقابله با نقش فزاینده چین در اروپا را پیچیده‌تر کرده است. اگر اروپا می‌خواهد اراده خود را بازیافته و در قبال چین یک سیاست سخت ارائه کند، چنین کاری باید از سوی بروکسل دنبال شود. اگرچه ماه‌های اخیر صرف فرایند سیاسی پیچیده و طولانی برای تعیین رهبری اتحادیه اروپا شده، اما کمیسیون جدید در نهایت در دسامبر 2019 شروع به کار کرده است.

اورسولا فن در لاین، رئیس جدید کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا را به توجه بیشتر به مقوله ژئوپلیتیک دعوت کرده است. وی فعالیت‌ها برای تقویت قوانین رقابتی اتحادیه اروپا برای مقابله با فعالیت‌های ناعادلانه شرکت‌های دولتی را رهبری کرده و درصدد انتصاب یک «مدیر اجرایی تجاری» برای موارد ضد-دامپینگ است که به شرکت‌های اروپایی آسیب می‌زند. جوزف بورل، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز از پاسخ سخت کشورهای عضو به نقض حقوق بشر دولت چین در سین کیانگ این کشور حمایت می‌کند. اتحادیه اروپا چارچوبی برای مکانیسم غربالگری سرمایه‌گذاری در سراسر اروپا تنظیم کرده است تا شرکت‌های خارجی (ازجمله چینی) بر شرکت‌های اروپایی مزیتی نداشته باشند.

 

اتحادیه اروپا در میان رقابت فزاینده بین چین و آمریکا

دستور کار بلندپروازانه فن در لاین شایسته تقدیر است، زیرا سال 2020 برای سیاست اتحادیه اروپا سالی حساس بوده و این اتحادیه در بین رقابت فزاینده بین چین و آمریکا قرار گرفته است. ازاین‌رو، فن در لاین باید به بررسی تعامل چین در اروپا به‌ویژه فعالیت‌های مرتبط با نفوذ سیاسی آن بپردازد.

علاوه بر بررسی اقدامات چین در اروپا، فن در لاین و تیم وی باید از دیگر دموکراسی‌های جهان درس عبرت بگیرند. تجربه تایوان، استرالیا و ژاپن در خصوص مداخلات خارجی و ضداطلاعاتی، درس‌های زیادی برای پاسخ به نفوذ سیاسی خزنده چین در اختیار می‌گذارد.

درست همان‌طور که اروپا در قبال روسیه یا آمریکا نتوانسته است دیدگاه واحدی اتخاذ کند، در خصوص چین نیز هرگز روی یک دیدگاه واحد به توافق نخواهد رسید. با این حال، اگر فن در لاین حداقل بتواند آگاهی اروپا از فعالیت‌های چین در اروپا را افزایش دهد، در این صورت به هدف مهم تقویت اراده مشترک اتحادیه اروپا علیه چین نائل خواهد آمد. نیل به این هدف مستلزم انجام سه اقدام است: نخست آنکه، فن در لاین باید تصمیم هلند به ممنوعیت خرید شرکت‌های تجهیزات نیمه‌رسانای حساس این کشور توسط چین را عملی کند. دوم آنکه، وی باید قوانین رقابتی اروپا را تقویت کند. اتحادیه اروپا باید با وضع قوانین سخت اطمینان حاصل کند که همه شرکت‌ها (ازجمله شرکت‌های چینی) پیرو قوانینی یکسان با شرکت‌های اروپایی هستند. سوم آنکه، فن در لاین باید مکانیسم غربالگری سرمایه‌گذاری در سطح اتحادیه اروپا و در سطح ملی را تقویت کند. اتحادیه اروپا باید این سازوکار را ارتقاء داده و راه‌های گریز را ببندد. برای انجام این کار، اتحادیه اروپا باید از نقاط ضعف و قوت مکانیسم غربالگری آمریکا و کمیته سرمایه‌گذاری‌های خارجی آمریکا استفاده کند.

بروکسل برای ارائه یک راهبرد منسجم و قوی در قبال چین، بسیاری از مؤلفه‌ها را در اختیار دارد. به نظر می‌رسد که رهبری جدید اتحادیه اروپا برای مقابله با این مشکلات متعهد بوده و اراده فعلی این اتحادیه نیز از بنیان مستحکمی برخوردار است که صرفاً باید تقویت و اجرا شود. تنها قطعه گم‌شده‌ی بروکسل، عزم شرکا است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *