جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از اقتصاد آسیب‌پذیر چین تا افول نظم جهانی در عصر ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دیدگاه‌های آمریکایی درباره چین و غرب، بررسی امکان احیای نفوذ غرب برجهان، افول نظم جهانی در عصر دونالد ترامپ، ظهور پوپولیسم در سیاست‌های آمریکایی و اروپایی، نیاز اروپا به راهبرد در قبال چین، تشریح سیاست جدید واشنگتن در طرفداری از آنکارا ، اقتصاد قدرتمند اما آسیب‌پذیر چین از برجسته‌ترین موضوعاتی بودند که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب توجه می‌کرد.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

کارنگی

تغییرشکل ناتمام اروپا: دیدگاه‌های رقیب درباره این که اتحادیه اروپا به چه چیزی باید تبدیل شود، غرب را تضعیف یا تقویت خواهد کرد.

دیدگاه‌های آمریکایی درباره چین و غرب: اروپایی‌ها باید دور غرب را خط بکشند و نگران چین، روسیه و رژیم‌های غیرلیبرال باشند.

آیا غرب می‌تواند نفوذش را احیاء کند؟ : بررسی موضوع افول غرب در کنفرانس امنیتی مونیخ 2020 بازتابی از بحران رویاروی غرب و زوال نظم چندجانبه تحت رهبری غرب است که بعد از سال 1945 بر جهان حاکم شد. اما آیا می‌توان آن را احیا کرد؟

صدای جدید آلمان در مونیخ: متحد نگه‌داشتن اروپا، محکم نگه‌داشتن رابطه ترانس‌آتلانتیک و حفظ ارزش‌های غرب تا حد زیادی به آلمان بستگی دارد.

 

بروگل

اروپا به یک دارپای جدید نیاز دارد: آلمان به یک احیای صنعتی از نوعی که در اواخر قرن 19 تجربه کرد نیاز دارد اما این تنها در صورتی ممکن می‌شود که از شرکت‌های آلمانی به لحاظ فنی حمایت شود. برنامه موفق دولت آمریکا در آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی (دارپا) می‌تواند یک الگو برای این امر باشد.

 

رند

دلایل نظامی برای تمدید توافق استارت جدید: این مقاله به تشریح راه‌هایی می‌پردازد که در آن توافق استارت جدید 2010 (که در سال 2021 ملغی می‌شود) می‌تواند از اهداف نظامی آمریکا حمایت ‌کند. همچنین بحث کنونی درباره این که آیا این توافق باید برای پنج سال دیگر تمدید شود یا خیر را بررسی می‌کند.

 

بروکینگز

ظهور پوپولیسم در سیاست‌های آمریکایی و اروپایی: دو پژوهشگر بروکینگز که اخیرا در نیوهمپشایر و آیووا بوده‌اند تا سیاست آمریکا را از نزدیک بررسی کنند دیدگاه‌های خود را درباره آنچه مشاهده کرده‌اند بیان می‌کنند و به مقایسه سیاست آمریکا و اروپا در راستای پوپولیسم، ملی گرایی و استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌پردازند.

نیاز اروپا به راهبرد در قبال چین: تحرک اروپا برای تدوین رویکردی روشن در قبال چین متوقف شده است. در مارس 2019 کمیسیون اروپایی گزارشی را منتشر و چین را رقیبی سیستمی و اقتصادی خواند.

 

شورای روابط خارجی آمریکا

چرا ویروس کرونا باید شیوه تفکر ما درباره چین را تغییر دهد؟: کرونا بزرگ‌ترین چالش حزب کمونیست چین از زمان اعتراضات تیانانمن در سال 1989 تا کنون بوده است.

تحلیل نظم جهانی در عصر دونالد ترامپ: آیا جهان همچنان می‌تواند در مهم‌ترین چالش‌های جهانی امروز کنار هم بماند؟ نظم اقتصادی شکست خورده، سیاست خارجی نامنسجم ترامپ و تضعیف اعتماد باعث می‌شود دلایل زیادی برای خوشبینی در این باره وجود نداشته باشد.

در زیمبابوه پساموگابه تغییر چندانی رخ نداده است: رابرت موگابه بعد از 35 سال با کودتایی نظامی در نوامبر 2017 از قدرت کنار زده شد. جانشین او وعده داد از قواعد استبدادی دوران موگابه و سوء مدیریت اقتصادی آن فاصله بگیرد و «زیمبابوه‌ای جدید» روی کار بیاید. اما حالا بعد از دو سال چه اندازه به وعده هایش عمل کرده است؟

 

میدل ایست فوروم

تشریح سیاست جدید واشنگتن در طرفداری از آنکارا: آمریکا امیدوار است ترکیه را به سوی اقدام شدیدتر در برابر سوریه و روسیه در استان ادلب سوق دهد.

 

فارین پالسی این فوکس

اقتصاد قدرتمند اما آسیب‌پذیر چین: رشد اقتصادی سریع چین فقر را کاهش داده و رفاه به بار آورده اما در عین حال نابرابری شدید، فاجعه محیط زیستی و حباب‌های مالی خطرناکی را نیز رقم زده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *