جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

پسا برگزیت و تقویت روابط نظامی و دفاعی هند – انگلیس

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در طول دو دهه گذشته، وزیر دفاع هند دیداری از انگلیس نداشته است، اما روابط نظامی دوجانبه بین آن‌ها چندوجهی است. برای بهره‌برداری از فرصت‌های صنعتی و فنّاورانه جدید و اولویت‌های دفاعی نوظهور، این روابط باید دوباره بررسی و تقویت؛ و شراکت راهبردی واقعی پسا برگزیت تضمین شود.

راهول چائودهوری در یادداشتی که وب‌سایت مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک آن را منتشر کرد، نوشت: این امر مستلزم گفتگوهای دفاعی جدی؛ تمرینات نظامی مشترک و توجه هرچه بیشتر به فرصت‌های خرید تسلیحات، انتقال فن‌آوری و تولید است. این موارد باید در دیدار راجنات سینگ، وزیر دفاع هند از انگلیس در سال 2020 مورد تأکید قرار گیرد.

 

تمرینات نظامی و گفتگوهای دفاعی

نیروهای مسلح هند و انگلیس از روابط تاریخی و پیوندهای نظامی برخوردار بوده، رویکردهای مشابهی داشته و به‌خوبی با هم تمرین می‌کنند. از سال 2005 هر دو سال یک‌بار تمرینات مشترک ارتش با ارتش در سطح گردان برگزار می‌شود که دور بعدی آن فوریه 2020 در انگلیس برگزار خواهد شد. تمرینات سالانه مشترک نیروی دریایی نیز از سال 2004 برگزار شده و شامل ناوشکن/ ناوچه در تمرینات کشتی با کشتی بوده است. تمرینات هوایی مشترک نیز از سال 2006 در جریان بوده و از جنگنده‌های مدرن استفاده شده است.

از سال 1995، سالانه یک نشست گروه مشاوره دفاعی دوجانبه بین مقامات ارشد وزارت دفاع برگزار شده است. نوامبر 2015 یک توافق همکاری دفاعی و امنیتی بین‌المللی حاصل شد و آوریل 2017 وزیر دفاع انگلیس از هند دیدار کرد که انتظار می‌رفت اولین گام گفتگوهای راهبردی سالانه باشد.

با این حال، اقدامات بیشتری مورد نیاز است. موضوعاتی نظیر همگرایی راهبردی و خطر فزاینده پیش روی منافع متقابل نظیر آزادی کشتی‌رانی و نظم قانون محور، باید در گفتگوهای دفاعی در سطح بالا موردبحث و بررسی قرار گیرد. تمرینات مشترک نیروی هوایی باید به‌طور منظم برگزار شود درحالی‌که در 16 سال گذشته تنها چهار بار انجام شده است. این تمرینات، بعد از توقف چهارونیم ساله، در فوریه 2020 برگزار خواهد شد. تمرینات مشترک نیروی دریایی باید گسترش یابد و استقرار ناو هواپیمابر انگلیسی «اچ ام اس ملکه الیزابت 2» و گروه تهاجمی آن در اقیانوس هند در سال 2021 چنین فرصتی را فراهم خواهد کرد.

 

خرید تسلیحات و پیوندهای نظامی

درعین‌حال که هند دومین واردکننده بزرگ تسلیحات است، اما خرید تسلیحات از انگلیس از سال 2008 عمدتاً به 123 جت آموزشی پیشرفته هاوک محدود بوده است که از شرکت BAE خریداری کرده است. روسیه، اسرائیل و آمریکا و فرانسه شرکای مورد اعتماد دهلی‌نو بشمار می‌روند. این امر تا حدودی از قوانین فروش سلاح به هند سرچشمه می‌گیرد.

عمده خرید تسلیحاتی هند به‌صورت معاملات بین دولتی و از طریق مذاکرات بین دولت‌ها صورت می‌گیرد. انگلیس تابه‌حال چارچوبی برای فروش تسلیحات به هند از طریق معاملات بین دولتی تدارک ندیده و به معاملات تجاری تکیه کرده است. بااین‌حال، دولت انگلیس به‌سختی تلاش می‌کند تا در فروش تسلیحات انگلیس به هند تحول ایجاد کرده و قوانین جدید ارسال تسلیحات به هند را نهایی کند. انتظار می‌رود که این چارچوب جدید در چند ماه آتی اجرایی شود.

در همین راستا، دولت انگلیس برای تقویت پیوندهای ارتش با ارتش با مقامات هند گفتگو کرده است که انتظار می‌رود به‌زودی رسمیت پیدا کند. علاوه بر این، یک افسر رابط انگلیسی به‌زودی به مرکز اطلاعاتی تازه تأسیس هند در اقیانوس هند اعزام خواهد شد.

 

انتقال فن‌آوری و تولید تسلیحات

دولت هند به دنبال فن‌آوری پیشرفته و تولید بومی است. به همین خاطر، دولت این کشور به تأسیس دو کریدور صنعتی دفاعی و بازبینی در فرایند خرید دفاعی مبادرت کرده است تا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت دفاعی را تشویق کند.

آینده روابط نظامی هند و انگلیس در گرو انتقال فن‌آوری دفاعی از طریق طرح‌های دوجانبه و توجه هرچه بیشتر به همکاری‌های صنعتی دفاعی است. شرکت‌های دفاعی انگلیس نیز می‌توانند از ظرفیت صنعتی هند برای کاهش هزینه‌های تولید و مزایای رقابتی در بازارهای صادراتی بهره گیرند. در این خصوص، باید بر همکاری‌های متقابل در زمینه توسعه ناو هواپیمابر، پیشرانه الکتریکی یکپارچه و هواپیماهای جنگنده نسل ششم تأکید کرد.

مذاکرات دوجانبه آوریل 2019 در مورد تجهیزات امنیتی و دفاعی به تقویت یادداشت تفاهم همکاری تجهیزات دفاعی سال 2007 برای شناسایی نیازهای امنیتی و دفاعی دو طرف و همکاری در مسائل دفاعی بلندمدت منجر شده است. برای کاهش نگرانی‌های انگلیس در انتقال فن‌آوری حساس دفاعی به هند، یک مقررات رسمی در خصوص تولیدات دفاعی و ارتباطات امن برای به اشتراک‌گذاری مفاد محرمانه، ضرورت خواهد داشت.

شرکت‌های دفاعی انگلیسی به دنبال تسهیل هرچه بیشتر تجارت با هند هستند. تأسیس گروه صنعتی دفاعی و هوافضا توسط شورای تجاری هند- انگلیس در نوامبر 2019 ابتکاری امیدوارکننده است. دومین نشست صنعت دفاعی هم 5 تا 8 فوریه 2020 در حاشیه نمایشگاه صنعت دفاعی هند در لاکنو برگزار شد که در آن، حدود 20 شرکت دفاعی انگلیس شرکت داشتند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *