جدیدترین مطالب

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

دفاع مشروع ایران هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست

آیت الله صالحی مدرس رئیس شورای سراسری علمای شیعه افغانستان گفت: دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی اُبهت و هیمنه پوشالی اسرائیل شرارت‌ پیشه و کودک‌کش را شکست.

Loading

أحدث المقالات

مداخله آمریکا در خاورمیانه؛ دغدغه جدید رای دهندگان آمریکایی برای انتخابات ۲۰۲۴

تهران-ایرنا- تارنمای «یواس‌ای تودی» با ارائه تحلیلی از افزایش نگرانی آمریکایی‌ها در مورد چگونگی واکنش دولت جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، ‌به درگیری ها در خاورمیانه خبر داده و تاکید کرد: رای دهندگان آمریکایی تحولات خاورمیانه و سیاست خارجی کشورشان را در انتخابات ۲۰۲۴ مد نظر قرار می دهند.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیسی/ تنش‌های منطقه ریشه در اقدامات غیرمسئولانه اسرائیل دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تاکید بر تنش‌زدایی در خاورمیانه گفت: اقدامات بی پروای رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله حمله آن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق منجر به تشدید اوضاع شده است.

Loading
در جستجوي آزادی عمل در قبال آمريكا:

تأکید مکرون بر بازدارندگی هسته‌ای فرانسه و همکاری و همبستگی اروپایی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رئیس جمهور فرانسه روز 18 بهمن، یک هفته پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا که موجب شده فرانسه تنها قدرت اتمی این بلوک شناخته شود، سخنرانی‌ای درباره بازدارندگی هسته‌ای ایراد کرد که مدت‌ها بود انتظارش می‌رفت.

تارا وارما در تفسیری که اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی منتشر کرد، نوشت: این سخنرانی، سنتی است که همه روسای جمهوری پنجم فرانسه آن را ایراد می‌کنند و به عنوان نقطه عطفی در دوران ریاست جمهوری‌شان محسوب می‌شود.

اتخاذ موضع هواداری از اتحادیه اروپا از سوی امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری 2017، بزرگ‌ترین عامل نامعلوم در سخنرانی او درباره بازدارندگی محسوب می‌شد. در واقع، با وجود اینکه او همواره خود را هوادار اتحادیه اروپا معرفی می‌کرد، اما متحدان اروپایی فرانسه و شرکای این کشور اغلب در خصوص پیشنهادهای او به ویژه در پی مصاحبه‌اش با اکونومیست در نوامبر 2019 که خواستار بازنگری راهبردی در ناتو شد، دچار سوءتفاهم شده‌اند.

سخنرانی بازدارندگی رئیس جمهور فرانسه به اروپایی‌ها امکان حرکتی جسورانه می‌دهد؛ او پیشنهاد گفتگویی راهبردی را در خصوص نقش فرانسه در بازدارندگی امنیتی اروپایی به کسانی می‌دهد که تمایل به چنین گفتگویی داشته باشند و در همین حال، امکان همکاری مشترک را با نیروهای هسته‌ای فرانسه مطرح کرده است.

علاوه بر این، او در این سخنرانی تصریح می‌کند که نیروی تهاجمی ارتش فرانسه همچنان ملی است، اما این کشور به مسئولیت‌های خود در ارتقای فرهنگ راهبردی اروپایی جهت بقا در جهانی که دچار اختلالات فزاینده است، پایبند خواهد ماند. این پیشنهاد تغییر اندکی نسبت به ابتکارات اخیر دارد که در آن مکرون دست خود را به سوی اروپایی‌ها دراز کرده بود.

مکرون در سخنرانی خود ابتدا دیدگاه خود را درباره موضوع دفاع و بازدارندگی شرح داد. این سخنان تکمیل کننده سخنرانی بود که اوت گذشته در جمع سفیران این کشور داشت و در آن خواستار آن شده بود تا روسیه به بخشی از معماری امنیتی اروپایی تبدیل شود.

تشخیص و پیش‌بینی او همچنان مثل گذشته است؛ یعنی گفت جهان دچار اختلال است، توازن قدرت سیاسی و فناوری اروپا در معرض تهدید قرار دارد، نظم لیبرال بین‌المللی ضعیف شده است و دیگر هنجارهای جهانی را شکل نمی‌دهد. از این رو اروپایی‌ها باید برای رسیدگی به چالش‌های جمعی با هم همکاری کنند.

مکرون بر این باور است که مبارزه با تروریسم همچنان اولویت شماره یک فرانسه است، اما پاریس نمی‌تواند صرفا بر این تهدید متمرکز شود، چرا که جهانی‌شدن «بر حاکمیت و امنیت ملی» فرانسه اثرگذار است. جهان شاهد طیفی از تغییرات اساسی و پیچیده در حوزه‌های راهبردی، حقوق، سیاسی و فناورانه است. مکرون تاکید کرد که با توجه به اثرگذاری شدید رقابت آمریکا – چین بر روابط بین‌المللی و رشد فزاینده امکان تشدید تنش‌های نظامی در بخش‌های مختلف جهان «امنیت اروپایی به چیزی بیش از اتکا به روابط فراآتلانتیکی نیازمند است». در این قالب، بحران بین‌المللی در زمینه چندجانبه‌گرایی بر نظام حکمرانی فرانسه و به طور گسترده‌تر بر اروپا اثرگذار و ممکن است اروپا به رقابت تسلیحاتی در زمینه تسلیحات متعارف یا حتی تسلیحات هسته‌ای کشیده شود.

بخش جالب سخنرانی مکرون به نسل پنجم اینترنت و توسعه و کارکرد زیرساخت‌های حیاتی برمی‌گشت. او در این زمینه قائل به وجود فرصت و همچنین تهدید بود، به طوری که از یک سو این فناوری را منبع ابتکارات و در همین حال مخاطراتی دانست که عامل تشدید رقابت قدرت‌های بزرگ و تسهیل «خودکامگی دیجیتال» خواهد بود.

مکرون در همین حال تصریح کرد که ناتو و دفاع اروپایی دو ستون امنیت اروپایی هستند و در این زمینه تقریبا مشابه آنچه در کنفرانس سفیران گفته بود، صحبت کرد.

به نظر می‌رسد مکرون گلایه‌هایی برخی اروپایی‌ها را در خصوص آن سخنرانی و مصاحبه‌اش با اکونومیست شنیده بود. سخنرانی وی درباره بازدارندگی حول موضوع «آزادی عمل» برای کشورهای اروپایی در خصوص تقویت حاکمیت ملی خودشان می‌گشت. این عبارت نه فقط شامل اقدام نظامی، بلکه همچنین «حاکمیت ملی اقتصادی و دیجیتال» می‌شد که می‌تواند به اروپایی‌ها کمک کند تا از زیرساخت‌های حیاتی خود حفاظت کنند و چارچوب‌های مقرراتی لازم را فراهم آورند.

وی همچنان باور دارد که اروپایی‌ها باید بتوانند از خودشان در صورت لزوم حفاظت کنند. رئیس جمهور فرانسه همچنین از روسیه خواست تا به بازیگری سازنده در امنیت اروپایی تبدیل شود و تصریح کرد که درخواستش برای بهبود روابط با این کشور در اوت گذشته، صرفا با هدف بهبود امنیت در اروپا مطرح شده است. او در همین قالب از اروپایی‌ها خواست تا دستور کاری برای کنترل تسلیحات ارائه دهند.

مکرون از این سخنرانی برای یادآوری به اروپایی‌ها استفاده کرد تا بگوید تصمیم‌گیری مستقل فرانسه در استفاده از بازدارندگی هسته‌ای کاملا منطبق با «همبستگی تزلزل‌ناپذیر با شرکای اروپایی» فرانسه است. او تاکید کرد که نیروهای هسته‌ای فرانسه نقش عمده‌ای در اروپا ایفا می‌کند و در نتیجه «بعد اروپایی منحصربه‌فردی» دارد.‌ای

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *