أحدث المقالات

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

ترور سردار سلیمانی: تضعیف نظم جهانی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگر سه سال گذشته را در نظر بگیریم ترامپ کاری جز ایجاد مانع بر سر اجرای عدالت، فریبکاری، دروغ‌گویی، انتشار بیانیه‌های انحرافی، ارعاب، رشوه‌دهی و ترور رهبران کشورهای دیگر نکرده و همه این امور را صرفاً برای انتخاب مجدد انجام داده است.

آلون بن مایر در مطلبی که موسسه امور بین‌المللی استرالیا آن را منتشر ساخت، نوشت: دستور بی‌پروایانه ترامپ برای ترور سردار سلیمانی نشانه رویکرد دیکتاتورمآبانه وی برای رهبری آمریکا است. این اقدام همچنین سابقه خطرناکی در حوزه ترورهای سیاسی ایجاد می‌کند.

ترور سردار سلیمانی این مسئله را مطرح می‌کند که چنانچه رهبران جهان یکدیگر را حذف کنند، چه نوع نظم جهانی برای ما باقی خواهد ماند. نتیجه چنین اقدامی چیزی جز هرج‌ومرج جهانی نخواهد بود و ایده نظم بین‌المللی را که بر رفتارهای کشورهای مستقل نسبت به یکدیگر حاکم است، نابود خواهد کرد.

این امر همچنین نادیده گرفتن اصول تشکیل‌دهنده سازمان ملل متحد است و شرایط را به‌شدت برای جامعه بین‌المللی جهت همکاری برای رفع مشکلات دوجانبه و چندجانبه و نیز ایمن‌تر ساختن جهان دشوار ساخته است.

دولت ترامپ هیچ اطلاعاتی از خطرهای قریب‌الوقوع از ناحیه سردار سلیمانی ارائه نکرد و با این اقدام، امنیت ملی ما را صرفاً برای دستور کار سیاسی خود به خطر انداخته است. در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار داریم و با محاکمه و استیضاح در سنا به اتهام سوءاستفاده از قدرت مواجه شده است.

شرایط بدتر در قضیه ترور سردار سلیمانی این است که این ترور در یک موقعیت زمانی خاص و به دستور ترامپ انجام گرفت. ترامپ با این ترور قصد داشت توجه افکار عمومی را از آسیب‌های سیاسی مبتلابه دولتش منحرف سازد.

افتضاح و رسوایی اکراین که فاجعه‌ای برای وی و مشاوران سیاسی عالی‌رتبه‌اش ایجاد کرد، در مقایسه با ترور سردار سلیمانی ناچیز است، چراکه اقدام اخیرالذکر ما را در آستانه جنگ قرار داده است؛ جنگی که جنگ عراق در مقابل آن مثل بازی بچه‌ها بود. جنگ با ایران موجب مرگ هزاران آمریکایی همراه با هزینه‌های مالی نجومی خواهد شد. مضافاً اینکه خاورمیانه را در درگیری خشن، گسترده و بی‌پایان فرو خواهد برد که هیچ‌یک از متحدان و دوستان آمریکا در این منطقه از آن بی‌نصیب نخواهند شد.

ترامپ مثل دیکتاتورها عمل کرد و تک‌تک اعضای حزب جمهوری‌خواه کنگره که وفاداری بیشتری به ترامپ تا به کشور ما (آمریکا) دارند با وی در این اقدام خیانتکارانه همدست هستند. سناتورها به‌عنوان قضات در روند استیضاح ترامپ، فرصت دارند تا وی را به‌واسطه سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی در برابر کنگره محکوم کنند.

اینک باید جلوی ترامپ را بگیریم، چراکه وی بسیار خطرناک و بی‌پروا است و نمی‌توان امنیت ملی و رفاه اجتماعی کشورمان را به فردی بی‌پروا و خطرناک سپرد. سناتورهایی که وی را تبرئه کنند، خیانت‌کار خواهند بود و خود را در آزمون ماه نوامبر 2020، (انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) قرار خواهند داد.

تحت هر شرایطی، ترامپ کاخ سفید را به‌عنوان رئیس‌جمهور استیضاح‌شده ترک خواهد کرد که جهان را ناامن‌تر ساخته است. ما و متحدانمان بهای اقدامات ترامپ را خواهیم پرداخت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *