جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading
شبکه اتاق فکر اروپا درباره چین (ETNC) بررسی کرد:

راهبرد اروپا در مواجهه با رقابت چین – آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: حرکت در مسیر تنش های فزاینده میان چین و آمریکا، حرکت در یک میدان مین راهبردی است. آیا اروپا با چالش مواجه شده است؟

ماریو استبان و همکاران وی در گزارشی که وب سایت اندیشکده موسسه فرانسوی روابط بین الملل ( ایفری) آن را منتشر کرد، نوشتند: شبکه اتاق فکر اروپا درباره چین، که موسسه فرانسوی روابط بین الملل (Ifri) از اعضای بنیانگذار آن است، جلسات و تحقیقات اخیر خود را به تجزیه و تحلیل درباره چگونگی واکنش اتحادیه اروپا به رقابت فزاینده ژئوپلیتیکی میان واشنگتن و پکن اختصاص داده است. در این گزارش، علاوه بر چشم انداز اتحادیه اروپا، به بررسی اقدامات 18 کشور اروپایی برای ایجاد تعادل در روابط خود با آمریکا (شریک اقتصادی و راهبردی دیرینه) و همچنین با چین (دومین بازار مهم اتحادیه اروپا و یک ابرقدرت اقتصادی بالقوه) پرداخته شده است.

تجزیه و تحلیل های گوناگون این گزارش نشان می دهد که چطور یک جانبه گرایی آمریکا و مقاومت چین موجب شده است که اتحادیه اروپا در چشم انداز راهبردی خود بازنگری کند. علیرغم اختلافات جاری میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هر یک از کشورهای بررسی شده در این گزارش مواضع تقریبا مشابهی داشتند. همه این کشورها، آمریکا را مهمترین متحد خود قلمداد می کنند، هر کدام تا حدی به ارتش آمریکا وابسته هستند، اما در عین حال، همه آنها می خواهند که تعامل اقتصادی خود با چین را – هرچند با هوشیاری بیشتر در مورد ابعاد راهبردی مربوطه و با ابزار دفاعی جدید نظیر مکانیسم غربالگری سرمایه گذاری در اروپا – حفظ کرده و حتی ارتقا دهند.

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن شاهد مشکلات خود در روابط با واشنگتن و پکن و همچنین در رقابت بین این دو شریک اتحادیه اروپا هستند، اما این اتحادیه ظاهرا برای بهبود رفاه اروپا نیازمند ارتباط با هر دوی آنهاست. هدف مشترک اروپا این است که با انجام اقدام متعادل کننده، از یک نظام دوقطبی اجتناب کند که در آن، اعضای اتحادیه اروپا در همه سیاست های مربوطه مجبور به انتخاب یک طرف خواهند بود. این امر در عدم تمایل بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صدور ممنوعیت کلی دسترسی شرکت های چینی به بازار 5 جی آنها مشهود است.

در این زمینه، گروهی از کشورها به رهبری فرانسه، آلمان و اسپانیا برای ارتقای استقلال راهبردی و اقتصادی اتحادیه اروپا، ازجمله ارتقای ظرفیت توسعه فن آوری های حیاتی و عدم وابستگی به چین و همزمان، مدیریت و کاهش وابستگی به آمریکا، با بروکسل همکاری می کنند.

در این گزارش، جان سیمن، عضو پژوهشی موسسه فرانسوی روابط بین الملل در امور مطالعات آسیا، به بررسی مورد فرانسه پرداخته است. تنش فزاینده بین آمریکا و چین در حالی است که روابط فرانسه با هر یک از آنها در حال تغییر است. روابط فرانسه با آمریکا در پرتو یک جانبه گرایی دونالد ترامپ پیچیده تر و پرتنش تر شده و همزمان روابط فرانسه با چین بخاطر بلندپروازی های چین در صحنه جهانی، محتاط تر شده است. هم واشنگتن و هم پکن همچنان شریک کلیدی پاریس بشمار می روند، هرچند که این شراکت در موضوعات متفاوتی است. در حال حاضر فرانسه پیوندی ناگسستنی با آمریکا دارد، اما پاریس با تمام توان تلاش می کند تا از انتخاب راهبردی بین چین و آمریکا اجتناب کرده و روابط سازنده خود با هر دو کشور را حفظ کند، با این امید که نظم چند جانبه قانون محور را نجات داده و تحکیم بخشد. فرانسه به دنبال آن است تا با استقلال و انسجام هرچه بیشتر اروپا در مواجهه با بلاتکلیفی فزاینده، موقعیت خود را تقویت کند.

این رویکرد فرانسه درباره سایر کشورهای اروپا نیز صادق است. در واقع، اگرچه ایده استقلال استراتژیک برای تعیین چگونگی رابطه همزمان با آمریکا و چین هنوز به صورت واضح و مشخص تعریف نشده است، اما انگیزه پیروی از این ایده در میان کشورهای اروپایی در حال افزایش است، چرا که آنها دیگر نمی خواهند در روابط با آمریکا و چین دست به انتخاب یکی از طرفین بزنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *