أحدث المقالات

رهبر چچن با این عکس به جنگ شایعات رفت

رمضان قدیروف به گزارشی مناقشه برانگیز مبنی بر اینکه در حال مرگ است و کرملین به دنبال جایگزینی برای اوست، واکنش نشان داده و تصویری از خود درحالیکه دارد ورزش می‌کند، منتشر کرد.

ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله

ورود حزب‌الله به مرحله حملات ترکیبی و پیشرفته و به ویژه عملیات مهمی که دیروز در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی در ترور یکی از رزمندگان مقاومت لبنان انجام داد، حامل پیام‌هایی هشدارآمیز برای دشمن اشغالگر و ترجمه عملی تهدیدات شخص سید حسن نصرالله است.

شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضاپیمای سرنشین‌دار چین

تهران– ایرنا- آژانس فضایی سرنشین‌دار چین (CMSA) امروز چهارشنبه اعلام کرد: فضاپیمای سرنشین‌دار «شنژو-۱۸» قرار است ساعت ۲۰:۵۹ پنجشنبه (به وقت پکن) از مرکز پرتاب ماهواره «جیوکوان» در شمال غربی این کشور به فضا پرتاب شود.

Loading

ترور سردار سلیمانی به دستور ترامپ/ نقض قانون اساسی عراق و توافق راهبردی با آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: خسارات ناشی از ترور سردار قاسم سلیمانی و وقایع بعدازآن برگشت‌ناپذیر است اما ممکن است هنوز فرصتی برای نجات روابط دیپلماتیک آمریکا با عراق وجود داشته باشد.

عباس کاظم، عضو ارشد شورای آتلانتیک در مقاله‌ای که بر روی وب‌سایت این موسسه منتشر شد، نوشت: همان‌طور که رأی مجلس عراق به خروج نیروهای آمریکایی نشان می‌دهد، ترور سردار قاسم سلیمانی و نیز ابومهندس المهدی، معاون فرمانده حشد الشعبی، با قرار دادن عراق در بحبوحه افزایش بی‌سابقه تنش میان آمریکا و ایران، روابط آمریکا و عراق را با مشکل روبرو کرد.

رأی مجلس عراق هم به لحاظ نمادین و هم به لحاظ ماهیت بسیار قابل توجه است. عراق همان‌طور که درگذشته نشان داده است، استقلال حاکمیتش را به منافع ملی ترجیح می‌دهد. مجلس عراق اقدامی کرد که به حضور نظامی آمریکا در عراق که هدف از آن آموزش عراقی‌ها و مبارزه با تروریسم بوده است، پایان می‌دهد زیرا از این حضور برای اهدافی دیگر نظیر حمله به سلیمانی استفاده شد که نقض قانون اساسی عراق و توافق راهبردی آمریکا و عراق بود. اگرچه روند انحلال شراکت نظامی رسمی با آمریکا تا یک سال طول می‌کشد اما با توجه به شرایط موجود، این روند خیلی سریع‌تر انجام خواهد شد.

رأی مجلس عراق تأکید کرد که اگر عراقی‌ها نگران و مجبور به انتخاب میان ایران و آمریکا باشند، انتخاب ایران را ایمن‌تر خواهند دانست. این نتیجه برای منافع امنیتی آمریکا مخرب است و هرگونه فرصت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آمریکا در عراق را از بین می‌برد.

خسارات ناشی از وقایع اخیر بازگشت‌ناپذیر است اما ممکن است هنوز فرصت باشد که روابط دیپلماتیک عادی با عراق حفظ شود و از قطع کامل روابط دو کشور جلوگیری کرد. بعدازآن همه خون و ثروتی که آمریکا در عراق سرمایه‌گذاری کرده، تیرگی روابطش با عراق باعث تأسف شدید است و آمریکا باید برای جبران آن تلاش کند.

رهبران عراقی سال‌ها امیدوار بودند که از تبدیل‌شدن کشورشان به عرصه مناقشه میان آمریکا و ایران جلوگیری کنند و تلاش خواهند کرد آثار ترور سلیمانی را که بعد از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 مهم‌ترین حادثه در عراق بوده است، کاهش دهند. دولت عراق در جایگاهی نیست که موافق یا مخالف جدال آمریکا و ایران اقدامی انجام دهد.

روابط آمریکا و عراق در پی ترور سردار سلیمانی در پایین‌ترین سطح خود قرارگرفته و ما شاهد تأثیرات آن در حالی خواهیم بود که عراق به ایران نزدیک‌تر می‌شود. آمریکا اکنون باید تلاشی سخت را برای احیای روابط با عراق آغاز کند تا شراکت ضد تروریسم را حفظ کند و مانع از آن شود که ایران بیش از گذشته دامنه نفوذش را در عراق گسترش دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *