جدیدترین مطالب

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد آخرین گزارشی که درباره نبودن غذا و گرسنگی در غزه دریافت کرده مانند یک کیفرخواست وحشتناک از شرایط مردم این منطقه است.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

واشنگتن و تل‌آویو جایگزین‌های حمله زمینی به رفح را بررسی می‌کنند

دولت بایدن «به‌زودی» با مقامات رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار خواهد کرد تا در مورد گزینه‌های جایگزین برای حمله زمینی برنامه‌ریزی شده نظامی به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که حدود ۱.۵ میلیون نفر پس از فرار از جنگ در مناطق شمالی در آن پناه گرفته‌اند، گفت‌وگو کند.

Loading
رصد هفتگی اندیشکده‌ها

از مخالفت دموکرات‌ها با ترامپ تا حکمرانی جهان در سال 2100

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مخالفت دموکرات‌ها با ترامپ درباره ایران، مشکلات سیاست خارجی آمریکا، سال پیش روی زیمبابوه، ژئوپلیتیک‌های جزایر اقیانوس هند در سال 2019، چرایی وام دادن بانک جهانی به چین، ارزیابی استفاده و تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر سیاست خارجی آمریکا، بازگشت ترامپ به سیاست اوباما در قبال ارز چین از برجسته‌ترین موضوعاتی بودند که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کرد.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بلفر

دروغگویی: مشکل ترامپ با حقیقت درباره ترور سلیمانی: ترور سردار قاسم سلیمانی در عراق حقوق بین‌الملل را نقض کرد مگر درصورتی‌که به‌وضوح اقدام برای دفاع از خود در برابر تهدیدی قریب‌الوقوع بوده باشد. انتقام کافی نیست. دولت ترامپ ادعا کرده است که تهدیدی قریب‌الوقوع در راه بوده است اما برای گواه این ادعا عمدتاً به اقدامات ایران درگذشته اشاره دارد.

مخالفت دموکرات‌ها با ترامپ درباره ایران: هر شش کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سه‌شنبه‌شب مناظره کردند در یک مورد با هم توافق داشتند: ترامپ توافقی را دور انداخت که کارآمد بود و حالا با سرعتی بی‌پروا به سمت جنگ با ایران حرکت می‌کند.

تاثیر تحریم‌های آمریکا بر اتحاد ایران – عراق: در بحبوحه خشم از ترور قاسم سلیمانی، آمریکا اخیراً تهدید کرده است که در صورت اصرار دولت بغداد به خروج سربازان آمریکایی از این کشور، عراق را تحریم خواهد کرد. بررسی تأثیر این تحریم‌ها امری مهم است.

چرا سیاست خارجی آمریکا این اندازه بد است: موضوع فقط ترامپ نیست. واشنگتن چندین دهه است که یک راهبرد منسجم ندارد.

شورای روابط خارجی آمریکا

آیا سلیمانی تهدید قریب الوقوع بود؟: دولت ترامپ اشتباه می‌کند که دلایل حقوقی مبهم و متغیری را برای ترور یک ژنرال ایرانی ارائه می‌کند.

سال پیش روی زیمبابوه: سخت اما نه بدون امید: سال پیش روی زیمبابوه سال دشواری به نظر می‌رسد. اکثریت مردم این کشور هم چنان در رنج خواهند بود و رهبرانش همچنان به مقصر دانستن دیگران برای قصوراتشان ادامه خواهند داد.

فارین پالسی این فوکوس

10 ضربه ناشی از حمله ترامپ به ایران برای آمریکایی‌ها و منطقه : اشتباهات ترامپ ما را در مسیر یک جنگ فاجعه‌بار قرار داده است که موانع دروغ تمامی راه‌های خروج از آن را می‌بندد.

کارنگی

مشاجره اروپایی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران به چه معناست؟: وزیران امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان به‌طور رسمی ایران را به نقض مفاد توافق هسته‌ای 2015 متهم کرده‌اند، گامی که می‌تواند به تحریم منجر شود. آیا اروپایی‌ها برای رها کردن این توافق آماده می‌شوند؟

ترس و درس در ناآرامی‌های عربی: درحالی‌که دهمین سالروز اولین شورش بهار عربی نزدیک می‌شود، ناآرامی‌های گسترده و پایدار مردمی در سودان، الجزایر، عراق و لبنان نشان داده است که جهان عرب با مسئله دموکراسی فاصله زیادی دارد.

آیا ناتو باید از خاورمیانه دور بماند: جمعی از کارشناسان به پرسش جودی دمپسی درباره چالش‌های سیاست خارجی و امنیتی که به نقش اروپا در جهان شکل می‌دهند، پاسخ می‌دهند.

ژئوپلیتیک‌های جزایر اقیانوس هند در سال 2019: درحالی‌که قدرت‌های سنتی در اقیانوس هند همچنان به همکاری با یکدیگر برای حفظ توازن قدرت در سراسر این حوزه دریایی ادامه می‌دهند، اغلب نقش جزایر این اقیانوس در شکل‌دهی به یک معماری امنیتی جدید نادیده گرفته می‌شود.

آیا اروپا می‌تواند کاتالیزوری برای نوآوری دموکراتیک باشد؟: بهبود دموکراسی در اتحادیه اروپا در صدر دستور کار اتحادیه در کنفرانس آتی آینده اروپا است. آیا واقعاً  اصلاحات رادیکال برای بهبود دموکراسی اروپا بر روی میز قرار دارد.

چرا بانک جهانی هنوز به چین وام می‌دهد؟: قرض گرفتن از بانک جهانی نه‌تنها برای چین معنای اقتصادی دارد بلکه به نفع بانک جهانی هم هست.

آِیا پوتین خودش را رئیس جمهور مادام العمر کرده است؟: پیشنهاد غیرمنتظره پوتین برای تغییر قانون اساسی روسیه به استعفای دولت روسیه منجر شد. او قصد دارد چه‌کار کند و آیا موفق خواهد شد؟

بروکینگز

آیا بازدارندگی با ایران احیا شده است؟: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بعد از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نظامی ایران، این حمله را با این ادعا توجیه کرد: راهبرد کلی بازدارندگی بوده است. درواقع تاریخ بر این مبنا که آیا این اقدام به حملات بیشتر ایران و آمریکا منجر شد یا این‌که ایران را متقاعد کرد، درباره این ترور قضاوت خواهد کرد.

آیا توافق تجاری جدید میان آمریکا و چین به این جنگ تجاری پایان خواهد داد؟:  آمریکا و چین اخیراً چیزی را امضا کردند که «فاز اول» یک توافق تجاری نامیده می‌شود، که برخی تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای چینی را درازای وعده چین به افزایش خرید کالاها و خدمات آمریکایی لغو کرد.

تحریم‌های اقتصادی: ارزیابی استفاده از تحریم و تاثیرات آن بر سیاست خارجی آمریکا: طی حدود به دو دهه بعد از حملات یازده سپتامبر آمریکا استفاده از تحریم‌های اقتصادی را برای پاسخ دادن به طیفی از اهداف امنیت ملی و سیاست خارجی افزایش داده است.

تایوان در برابر چین مقاومت می‌کند: پیروزی تسای اینگ ون به‌عنوان رئیس‌جمهور در انتخابات تایوان باعث دلسردی شدید پکن شد.

بحران آمریکا – ایران فرونشست اما دیگر هیچ چیز مانند قبل نخواهد شد: روابط ایران و آمریکا هرگز به حالت عادی بازنخواهد گشت و این بحران در بلندمدت پیامدهایی مهم برای ثبات منطقه‌ای خواهد داشت.

اصلاح اقتصادهای عربی در زمان بی اعتمادی: شهروندان در سراسر جهان عرب در الجزایر، مصر، اردن، کویت، لبنان و عراق، یک‌بار دیگر به خیابان‌ها ریخته‌اند.

کشوری که در سال 2030 در هوش مصنوعی پیش رو باشد، تا 2100 بر جهان حکمرانی خواهد کرد: دو سال قبل پوتین به روس‌ها هشدار داد کشوری که در فن‌آوری‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند پیشرو باشد برجهان مسلط خواهد شد. او حق داشت نگران باشد.

چرا پنتاگون گزینه ترور سلیمانی را به ترامپ داد: اعزام نیروی نظامی برای توسل به‌زور ازجمله تصمیمات مهمی است که یک رئیس‌جمهور می‌تواند اتخاذ کند. ممکن است حتی با دقیق‌ترین برنامه‌ریزی هم موضوعات از کنترل خارج شود. از قلم انداختن چنین گام‌هایی نشان‌دهنده بی‌توجهی به جان و منافع آمریکایی‌ها است؛ و شواهدی قاطع وجود دارد که ترامپ در هفته‌های گذشته بدون در نظر گرفتن چنین ملاحظاتی چرخه تشدید تنش را در رابطه با یک دشمن آمریکا به حرکت درآورد.

موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون

انگلیس به دنبال توافق «فاز اول» در رابطه با برگزیت است: بعد از دو سال تهدید و جنجال، ترامپ و چین به «فاز اول» یک توافق تجاری دست یافتند که شامل برخی پیروزی‌های کوچک است و موضوعات دشوار را به آینده دورتر موکول می‌کند. ممکن است بوریس جانسون در آماده‌سازی برای مذاکرات تجاری درباره رابطه اقتصادی با اتحادیه اروپا به دنبال توافقی ابتدایی باشد که گزینه‌های دشوار را به آینده موکول می‌کند.

بازگشت ترامپ به سیاست اوباما در قبال ارز چین: فاز اول توافق اقتصادی و تجاری آمریکا و چین تلویحاً سیاست پیشین دولت ترامپ در قبال نرخ ارز چین را رد می‌کند.

ثبات همچنان برای چین اهمیت دارد: 2019 سالی چالشی برای چین بود که ویژگی آن کاهش سریع رشد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *