أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

انتشار طرح صلح نمایشی آمریکا برای حمایت از نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – رصد: علیرغم اینکه اسرائیل در بحبوحه کارزار انتخاباتی دیگری قرار گرفته است، دولت ترامپ بار دیگر به فکر انتشار طرح صلح خاورمیانه خویش است. اگرچه هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است اما در مورد انتشار این طرح در هفته های پیش رو، بحثی جدی در کاخ سفید صورت گرفته است.

رابرت دانین در یادداشتی که اندیشکده بلفر آن را منتشر کرد؛ نوشت: برخی در دولت ترامپ بر این عقیده اند که اکنون آخرین فرصت انتشار این طرح است، اما در مورد واکنش ها به این طرح در طول انتخابات بحث برانگیز (سومین انتخابات اسرائیل در کمتر از یک سال) نگرانی هایی وجود دارد.

دو هفته قبل از انتخابات آوریل 2019، ترامپ نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت کرد تا در اعلامیه وی برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان شرکت کند. طی این انتخابات، رئیس جمهور آمریکا در موقعیت های متعدد نتانیاهو را آشکارا ستوده و در پوسترهای تبلیغاتی نتانیاهو در رسانه های اجتماعی عکسی با وی به اشتراک گذاشت. همچنین، سه روز قبل از انتخابات سپتامبر، ترامپ و نتانیاهو تلفنی با هم صحبت کرده و در مورد پیمان دفاعی متقابل آمریکا – اسرائیل مذاکره کردند.

البته کاخ سفید همواره تاکید می کرد که ترامپ در سیاست اسرائیل از هیچ موضعی طرفداری نکرده بلکه صرفا به اجرای سیاست هایی پرداخته است که به زعم وی برای آمریکا مناسب است. با این حال، هنگامی که نتانیاهو چند روز قبل از انتخابات سپتامبر اشکار اعلام کرد که وی از «حمایت» ترامپ برخوردار است، هیچ کس در کاخ سفید به خودش زحمت نداد تا افکار عمومی را روشن سازد.

بر اساس این سوابق، برخی اندیشمندان اسرائیلی احتمال می دهند که بحث اخیر در مورد انتشار طرح صلح صرفا تلاش دیگری از طرف ترامپ برای کمک سیاسی به نتانیاهو در انتخاباتی است که قرار است در 2 مارس برگزار شود.

نتانیاهو با سه اتهام فساد، ازجمله رشوه، روبرو است و هر روزی از کارزار انتخاباتی که امور دیپلماتیک و امنیت به جای اتهام فساد وی سر خط روزنامه ها باشد، برای وی روز خوبی خواهد بود. به همین خاطر نتانیاهو اکنون دوست دارد طرح صلح آمریکا منتشر شده و بر گفتمان اسرائیل حاکم شود.

محتوای این طرح هنوز معلوم نیست، اما انتظار می رود که بیش از طرح های صلح قبلی آمریکا به دیدگاه های اسرائیل نزدیک باشد – نتانیاهو هم احتمالا آن را دستاورد شخصی خود قلمداد خواهد کرد. دولت ترامپ اصرار می کند که زمان بندی انتشار این طرح هیچ ربطی به سیاست اسرائیل ندارد و جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ (که به همراه دیگران طی سه سال گذشته روی این طرح کار کرده است) این طرح را فدای نتانیاهو نخواهد کرد. کوشنر تلاش می کند تا ارتباط انتشار این طرح با نبرد سیاسی در اسرائیل را کمرنگ نشان دهد، اما وی اقدامات و اظهارات ترامپ را در کنترل خود ندارد.

دولت ترامپ دلیل انتشار این طرح را چنین عنوان می کند که دوره ریاست جمهوری ترامپ رو به پایان است و آمریکا در آستانه ورود به چرخه کامل انتخابات ریاست جمهوری است. بنابراین، اگر ترامپ در دوره بعدی پیروز نشود، این طرح دیگر هرگز منتشر نخواهد شد. همچنین، نگرانی دولت آمریکا این است که بر اساس آخرین نظرسنجی ها احتمال تغییر نتیجه در انتخابات بعدی اسرائیل ناچیز است و انتظار تا پس از انتخابات 2 مارس بیهوده است؛ زیرا بن بست سیاسی احتمالا ادامه خواهد داشت.

برخی در دولت ترامپ معتقدند که حوادث اخیر منطقه خاورمیانه و تشدید تنش ها بین ایران و جهان اسلام سنی، دلیل دیگری برای انتشار این طرح است.

دن شاپیرو، سفیر آمریکا در اسرائیل در دولت اوباما، می گوید: «همه می دانند که این طرح واقعا به پیشبرد صلح کمک نخواهد کرد بلکه احتمالا تلاشی برای کمک به نتانیاهوست. به نظر نمی رسد که منطقه برای طرح صلح آمادگی داشته باشد و جامعه بین المللی برای حمایت از این طرح آماده نیست.

دولت اوباما طرح صلح خاص خود را داشت که عمدتا توسط جان کری، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، بر اساس مذاکرات بین اسرائیل و تشکیلات فلسطین در سال 2014 تدوین شده بود. با این حال، کری طرح صلح خود را هرگز منتشر نکرد؛ زیرا دولت وقت آمریکا در بهار 2014 به این نتیجه رسید که چشم اندازی برای توافق صلح وجود ندارد.

شاپیرو همچنین اظهار داشت که طرح صلح تنها هنگامی باید منتشر شود که به احتمال انجام صلح بیفزاید و دلایل سیاسی (چه در آمریکا و چه در اسرائیل) پشت آن نباشد. وی می افزاید «من می دانم که انتشار این طرح چه دستاوردی برای کوشنر خواهد داشت، اما نمی دانم که برای ترامپ چه سودی دارد».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *