جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

هرج و مرج در فرودگاه دبی/ کنسلی ۱۴۰۰ پرواز در ۵ روز

هرج و مرج در فرودگاه دبی ادامه دارد. فرودگاه بین المللی دبی ۳ روز پس از سیل، همچنان با هرج و مرج ناشی از کنسلی پروازها روبه‌رو است و تلاش برای پاکسازی و بازگشایی باندهای فرودگاه ادامه دارد.

نخست‌وزیر مصر: هدف ما رسیدن به صادرات سالانه به ارزش ۱۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ است

«مصطفی مدبولی»، نخست وزیر مصر اعلام کرد که دولت با شوراهای صادرات موافقت کرد که نرخ رشد صادرات را ۱۵ درصد افزایش دهد تا به هدفی که سالانه ۱۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده ایم، محقق شود.

ببینید | عصبانیت شدید مجری شبکه اینترنشنال از آتش زدن پرچم آمریکا در ایالات متحده

مجری اینترنشنال گفت: وحشتناک است که مردم آمریکا، پرچم خودشان را آتش می‌زنند و شعار “مرگ‌برآمریکا” می‌دهند و از آن طرف پرچم محور مقاومت را روی دستانشان بالا می‌برند! این، آدم را نگران می‌کند! منبع: بیسیمچی مدیا

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.
Loading

پشت پرده اعتراضات شیلی

حقیقت این است که شیلی کشوری نابرابر است؛ حتی با وجودی که از سال 1989 تاکنون نرخ فقر را از 40 درصد به 16 درصد کاهش داده است.

دکتر کریستوفر ساباتینی، متخصص مسائل آمریکای لاتین در اندیشکده چتم هاوس و استاد دانشگاه کلمبیا در گفت‎وگویی که وب‌سایت چتم هاوس آن را منتشر کرد، در خصوص چرایی کشیده شدن مردم به خیابان‎های شیلی صحبت کرد و گفت: دلایل متعددی برای اعتراضات وجود دارد که مهم‌ترین آن افزایش بهای بلیت مترو است اما این امر واقعا نمی‌تواند تنش‎ های مهم در این کشور را توضیح دهد. یکی از تنش ‎ها در شیلی این است که در این کشور با وجود کاهش فقر، هنوز هم تحرک اجتماعی یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود و احتمال این‌که یک نفر بتواند از طبقه متوسط به طبقه بالاتر برود پایین است. مسئله دوم نبود تغییر سیاسی است. در چهار دوره اخیر ریاست جمهوری در این کشور دو نفر رئیس‌جمهور بوده ‎اند. رهبری سیاسی تجدید نشده و این امر خود فقدان تحرک اجتماعی را تقویت می‎کند.

مردم شیلی ضرورتاً تغییر الگوی اقتصادی را نمی‎‎خواهند آن‌ها تحرک اجتماعی بیشتر را خواستارند که کاری دشواری است. آن‌ها اصلاحات سیاسی را هم می‎خواهند. پینه ‏را بازنویسی قانون اساسی را پیشنهاد داده که به‌جز برخی تغییرات در خصوص نظام انتخاباتی و کاهش قدرت نظامی بیشتر آن دست نخورده باقی می‎ماند؛ اما آیا تغییر قانون اساسی به خواسته‎ های مردم پاسخ می‏دهد؟ این قانون سندی است که قواعدی را برای تخصیص قدرت و اجرای آن ترسیم می‎کند اما اجتماع شیلی را تغییر چندانی نخواهد داد.

مجموعه اصلاحات اجتماعی که دولت اواخر اکتبر اعلام کرد اصلاحاتی هستند که شاید به برخی مسائل مربوط به ناکافی بودن مستمری بازنشستگی یا فقدان شرایط برابر تحصیلی پاسخ بدهد اما برای این‌که تأثیری ایجاد کنند، به زمان نیاز است. مسئله دیگر این است که اصلاحات اقتصادی به مسائل مربوط به قدرت پاسخ نمی‎دهد.

خشونت پلیس علیه معترضان و کشته شدن مردم هم از بسیاری جهات به‌نوعی الهام‌بخش مردم بوده است و اعتراضات را سرپا نگه‌داشته است.

در دهه‌های 60 و 70 میلادی ساموئل هانتینگتون در نظم سیاسی در اجتماعات در حال تغییر استدلال کرد که نهادهای سیاسی درحالی‌که اقتصادها رشد می‎کنند، اغلب می‌کوشند خواسته ‎ها را محدود و هدایت کنند. فکر می‎کنم در حال حاضر شاهد چنین چیزی هستیم. این تهییج سیاسی بر سر مطالبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، وضعیتی ناشناخته است که من نمی‎دانم به کدام سو خواهد رفت اما فکر می‎کنم شاهد تغییر در قانون اساسی باشیم. ما شاهد جداسازی نظام حزبی هستیم که فکر می‏کنم ادامه خواهد داشت. امیدوارم این به رهبری جدیدی منجر شود که بتواند به تغییر در شیلی کمک کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *