جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

آیا حذف زبان فارسی در افغانستان ممکن است؟

رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان گفته است که در دوره دوم حاکمیت طالبان «فارسی‌زدایی» عملا به گونه نظام‌مند صورت می‌گیرد.

شویگو:ارتش روسیه از ابتدای امسال، کنترل 547 کیلومترمربع از قلمرو مناطق جدید را به دست گرفته

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفت: از ابتدای سال جاری، ارتش روسیه 547 کیلومتر مربع از قلمرو مناطق جدید کشور را تحت کنترل خود درآورده است. در دو هفته گذشته شهرک های نووباخموتوفکا، سمیونوکا و بردیچی در جمهوری خلق دونتسک آزاد شدند.

عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟

منابع آگاه اعلام کردند دولت جو بایدن و عربستان درحال بررسی‌های نهایی درباره توافقی درخصوص ضمانت‌های امنیتی آمریکا به عربستان و کمک به این کشور در زمینه هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی هستند.

Loading

چالش‌های مذاکرات آمریکا – طالبان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مذاکرات بین آمریکا و طالبان اگر به‌درستی انجام گیرد، به‌طور بالقوه می‌تواند موجب صلح پایدار در افغانستان شود. اما با نگاهی به آغاز مذاکرات در 17 سال پیش، دو طرف باید موانع بسیاری را از پیش رو بردارند.

دکتر آلون بن میر در یادداشتی که موسسه امور بین‌الملل استرالیا (AIIA) آن را منتشر کرد؛ نوشت: طولانی‌ترین مناقشه در تاریخ آمریکا احتمالاً پس از توافق اصولی بین آمریکا و طالبان در دوبی، به پایان خواهد رسید. اهمیت این مذاکرات ازآن‌روست که در این مذاکرات طرفین برای اولین بار رو- در- رو گفتگو کرده، مذاکرات آشکار بوده، و در مورد دو خواسته مهم دو طرف؛ توافق اصولی به دست آمده است؛ به‌طوری‌که طالبان در ازای خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از افغانستان، پذیرفته‌اند که از حملات گروه‌های شبه‌نظامی نظیر القاعده از خاک افغانستان علیه آمریکا و متحدان آن جلوگیری کنند.

صرف‌نظر از اهمیت این توافق، موانع زیادی را باید قبل از دست‌یابی به توافق نهایی دائمی از پیش رو برداشت. هر دو طرف باید در مورد برخی از ابعاد ضروری توافق مصالحه کنند که دیگر بازیگران، به‌ویژه دولت فعلی افغانستان، در آن سهیم هستند.

علاوه بر این، با توجه به بی‌اعتمادی موجود بین دو طرف و خسارت سنگین این جنگ 17 ساله، دست‌یابی به توافق پایدار مستلزم گام‌های متوالی است. همچنین، طرفین نیازمند یک فرایند مذاکره هستند که در آن، هر دو طرف به ایجاد اعتماد متقابل و کاهش موانع روان‌شناختی (که در مذاکرات قبلی مانع از دست‌یابی به توافق شده است) کاملاً پایبند باشند.

چهارچوب توافق: طرفین به این تفاهم رسیده‌اند که توافق در مورد همه مسائل مورد مناقشه، پیش‌شرط دست‌یابی به توافق جامع است. اگرچه ضرورت این مسئله واضح است، اما ربط دادن یک موضوع در حال تعلیق به موضوعات دیگر اشتباه است و به‌جای آن باید موضوعات موردتوافق را اساس و «اندوخته» در نظر گرفت و آن را با توافقات متوالی گسترش داد. در این صورت، اگر در مورد یک موضوع مورد مناقشه یک اختلاف جدی بروز کند و مذاکرات پایان یابد، ازسرگیری مذاکرات مستلزم شروع از نقطه صفر نخواهد بود. همچنین، در این حالت، طرفین با دست‌یابی به برخی منافع در فرایند مذاکرات، انگیزه خود را حفظ خواهد کرد.

ترتیب بندی: بسیار مهم است که فرایند موردتوافق از یک نظم متوالی برخوردار باشد که طرفین در برابر گام‌های معین طرف دیگر، گام‌های معین متقابلی بردارند. این فرایند باید با درخواست از طالبان برای اعلام آتش‌بس در ازای خروج 15-10 درصد از نیروهای آمریکا آغاز شود. متعاقب آن، یک مذاکرات منافع-محور بین طالبان و دولت مرکزی [افغانستان] انجام شود تا یک‌راه حل سیاسی پایدار، در قبال خروج بخش دیگری از نیروهای آمریکا، حاصل شود. این ترتیب و توالی «این در برابر آن» در بسیاری از موضوعات مورد مذاکره آینده، باعث تقویت مذاکرات شده و نتایج مطلوب را تضمین خواهد کرد.

امنیت: برای اطمینان از حفظ امنیت در سراسر افغانستان طی فرایند خروج نیروهای آمریکا و پس‌ازآن، باید یک توافق امنیتی بلند- مدت برقرار شود. نیروهای نظامی فعلی افغانستان و طالبان باید در این زمینه همکاری کنند که البته دست‌یابی به آن ساده نخواهد بود. بااین‌حال، این همکاری محور امنیت و ثبات آینده افغانستان محسوب شده و باید در هر نوع توافقی لحاظ شود.

از سوی دیگر، طرفین باید در مورد همکاری کامل با یک سیستم نظارتی به توافق برسند که در آن، ازجمله بازرسان بین‌المللی اطمینان حاصل کنند که افغانستان به‌عنوان یک پایگاه تروریستی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. شایان‌ذکر است که طالبان و نیروهای افغانستان هنوز یکدیگر را دشمن قسم‌خورده خود قلمداد می‌کنند و دست‌یابی به همکاری مداوم بین آن‌ها مستلزم آشتی مجدد و گذشت زمان است.

مشارکت روسای قبایل: موفقیت هر نوع توافقی در بلندمدت نیازمند حمایت کامل روسای قبایل خواهد بود، زیرا آن‌ها در قبایل خود و در میان طالبان از نفوذ زیادی برخوردار هستند.

آشتی بین دولت افغانستان و طالبان: در حال حاضر، طالبان از تعامل مستقیم با دولت مرکزی امتناع می‌کنند. اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، تأکید می‌کند که توافق نهایی باید حافظ حقوق و ارزش‌های افغانستان، ازجمله وحدت و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی باشد. همچنین، نقش جامعه مدنی، حقوق گروه‌های قومی و حقوق زنان باید حفظ شود. دست‌یابی به این نوع راه‌حل سیاسی با توجه به تاریخ تلخ جنگ دشوار است اما از آنجائی که طالبان دیگر به دنبال انحصار قدرت یا خلافت اسلامی نیستند، دست‌یابی به توافق در کل امکان‌پذیر است.

نقش پاکستان: پاکستان در جنگ افغانستان نقش مستقیم و غیرمستقیم داشته و در ثبات و امنیت این کشور همسایه سهم بسزایی دارد. سال‌هاست که پاکستان پناهگاه جنگجویان طالبان است. پاکستان با آگاهی از خروج دیر یا زود نیروهای آمریکا از افغانستان، می‌خواهد که امنیت خودش تضعیف نشود و روابط خود را با آمریکا برای بهره‌مندی مالی تقویت کند و از نفوذ هند در افغانستان جلوگیری نماید. مسلماً پاکستان می‌خواهد که موضع منطقه‌ای خود را تحکیم بخشیده و از مداخله ایران در امور داخلی افغانستان جلوگیری کند.

دست‌یابی به صلح پایدار در افغانستان هنوز موانع زیادی دارد؛ اما برای پیشگیری از این موانع بالقوه، دولت ترامپ باید به مذاکرات جاری وقت بیشتری دهد تا برخی موضوعات وقت-گیر و پیچیده، حل‌وفصل شده و برای آینده افغانستان یک دیدگاه سیاسی مشترک حاصل شود.

از قضا، در پی حملات یازده سپتامبر، دولت بوش از دولت وقت طالبان خواست تا جلوی حمله افراط‌گرایان خشونت‌طلب، نظیر القاعده، علیه آمریکا را بگیرند، اما طالبان نپذیرفت. توافق امروز دقیقاً بر همان اصول استوار بوده و پذیرش آن اجتناب‌ناپذیر است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *