جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

تأثیر پیروزی بوریس جانسون بر برگزیت و اسکاتلند

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، استقلال اسکاتلند از نظر فنی و اقتصادی دشوارتر خواهد شد.

پایگاه اینترنتی اندیشکده چتم هاوس در گفتگو با توماس رینز به بررسی تأثیر پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات انگلیس بر مذاکرات برگزیت و جایگاه آینده اسکاتلند در بریتانیا پرداخته است:

پرسش: نتایج انتخابات انگلیس چه تأثیری بر برگزیت و مذاکرات تجاری آینده این کشور با اتحادیه اروپا دارد؟

مهم این است که برگزیت حتماً اتفاق خواهد افتاد. از زمان رفراندوم [خروج انگلیس از اتحادیه اروپا]، انگلیس سه سال و نیم در بلاتکلیفی بوده و هنوز هم هر نوع نتیجه‌ای ممکن است. اکنون می‌دانیم که برگزیت از 31 ژانویه غیرقابل‌بازگشت خواهد بود. این موضوع خیلی مهم است، زیرا تأثیر روان‌شناختی زیادی بر سیاست‌ها، هم در داخل انگلیس و هم در اتحادیه اروپا خواهد داشت. اتحادیه اروپا با طرفی مذاکره می‌کرد که درباره مسیر خود شک و تردید داشت و شاید برخی هنوز به بازگشت از این مسیر امیدوار باشند، اما این مسیر دیگر کاملاً روشن است.

اولین خواسته صاحبان کسب‌وکارها و تجار این است که توافق خروج را نهایی کنند. پس‌ازآن، اجرای اهداف مربوط به توافق در سال پیش رو باید مدنظر قرار گیرد. اگرچه مذاکره، تصویب و اجرای روابط جدید قبل از پایان مهلت خروج در دسامبر 2020، یک جدول زمانی بلندپروازانه است.

 

پرسش: تا پایان سال بعد چه سناریوهایی مطرح است؟

سه احتمال وجود دارد. نخست، این جدول زمانی کارآمد نباشد و به [خروج] «بدون توافق تجاری» منجر شود. دوم، مذاکرات بتواند تا پایان سال 2020 موفقیت‌آمیز باشد، به‌طوری‌که سطح بلندپروازی‌ها درراه حل موردتوافق نسبتاً کم بوده و شامل جزئیات نباشد. به‌طوری‌که بحث و بررسی و توافق در مورد فرایند [خروج] را به معنای تمدید مهلت خروج تلقی نکرده، بلکه چیزی مانند توافق موقتی یا دوره اجرایی جدید بنامند. در این شرایط، ما تا پایان دوره گذار، به یک توافق اساسی دست‌یافته‌ایم و برای موضوعات مختلف حل‌نشده نیز زمانی مضاعف خواهیم داشت. سوم، بوریس جانسون به وعده انتخاباتی خود یعنی عدم تمدید مهلت خروج، عمل نکند. وی می‌خواهد طرفداران خروج بدون توافق را عقب براند و در حال حاضر به این اندیشه سیاسی رسیده که تعدیل موضع خویش بهتر از خروج «بدون توافق» است.

هیچ گزینه‌ای ایده آل نیست. اولی دارای بیشترین آسیب اقتصادی است. دومی به معنای موضع برابر و حتی برتر اتحادیه اروپا برای تحمیل شرایط است و سومی، مستلزم عدول از وعده انتخاباتی است.

 

پرسش: اکنون پایان مهلت خروج چقدر اهمیت دارد؟

با در نظر گرفتن اکثریتی که جانسون به دست آورده و با توجه به اینکه مرحله اول برگزیت و بحث‌های مربوط به خروج انجام‌شده است، این موضوع فرصتی سیاسی در اختیار جانسون قرار داده است. خوشبختانه، ماهیت این توافق بیشتر موردتوجه قرار خواهد گرفت و پیامدهای جدایی در مقایسه با ماندن در اتحادیه اروپا، موردبحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

من فکر می‌کنم اگر نخست‌وزیر انگلیس بخواهد یک تاریخ تعیین کند و بر اساس آن وعده‌های سیاسی داخلی بدهد، این موضوع عملاً باعث تضعیف موضع انگلیس در مذاکرات می‌شود. منافع انگلیس با انعطاف‌پذیری بیشتر تأمین می‌شود نه با تیک‌تاک ساعت.

 

پرسش: حزب ملی اسکاتلند، 48 کرسی از 59 کرسی اسکاتلند را از آن خودکرده است. برگزیت چه تأثیری بر بحث‌ها در انگلیس در مورد آینده اسکاتلند خواهد داشت؟

به نظر من برگزیت برای طرفداران استقلال اسکاتلند یک دوراهی است. ازیک‌طرف، برگزیت ازنظر سیاسی موجب تقویت ایده استقلال اسکاتلند می‌شود. تفاوت بین اولویت‌های سیاسی در اسکاتلند و دیگر حوزه‌های بریتانیا، به‌ویژه انگلیس، این امر را کاملاً نشان می‌دهد. از سوی دیگر، پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، استقلال اسکاتلند ازنظر فنی و اقتصادی دشوارتر خواهد شد. بسیاری از مشکلات مربوط به روابط ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند، در مورد اسکاتلند نیز صدق می‌کند. بحث‌های مربوط به ارز، چالش‌های ناشی از تجارت یا قوانین مرزی بین انگلیس و اسکاتلند، به‌ویژه در برگزیت سخت (خروج بدون توافق)، مشکل‌تر خواهد شد.

فکر می‌کنم در صورت درخواست دومین رفراندوم استقلال، جانسون در ابتدا صرفاً از برگزاری آن خودداری خواهد کرد و همانند ترزا می، خواهد گفت که «الآن وقتش نیست». بدین ترتیب، جانسون تلاش خواهد کرد تا از زیر فشار خارج شود تا اینکه حزب ملی اسکاتلند را با چالش‌های طرفداری جدایی از انگلیس در خارج از اتحادیه اروپا مواجه سازد. انتخابات مجلس اسکاتلند در سال 2021 نیز تأثیرگذار خواهد بود.

درنهایت، اگر مردم اسکاتلند همچنان به حزب ملی اسکاتلند رأی بدهند، حفظ موضع [انگلیس] ازنظر دموکراسی غیرممکن و خودداری از تصویب رفراندوم استقلال تنها باعث تشدید نارضایتی خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *