جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

Loading

هنجارهای لازم برای ایجاد ثبات در فضای سایبر

شورای راهبردی آنلاین - رصد: هنجارها به‌تنهایی نمی‌تواند تضمین‌کننده امنیت در فضای سایبر باشد، اما این هنجارها همراه با اصول و اقدامات اعتماد ساز می‌توانند آغازی در مسیر برقراری ثبات در فضای سایبر باشند.

جوزف اس. نای در مطلبی که مرکز بلفر آن را منتشر ساخت، نوشت: درزمانی کمتر از یک نسل، اینترنت به بستری حیاتی برای تعاملات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تبدیل‌شده و مزایای بی‌شماری را فراهم ساخته است. البته به‌موازات وابستگی متقابل، آسیب‌پذیری و درگیری نیز به همراه دارد. همچنین حملات دولت‌ها و بازیگران غیردولتی افزایش‌یافته و ثبات فضای سایبر را تهدید کرده است.

در مجمع صلح پاریس، کمیسیون جهانی برای فضای سایبر گزارشی درباره چگونگی ارائه چارچوبی جامع برای ثبات در فضای سایبر منتشر ساخت. کمیسیون جهانی برای ثبات فضای سایبر توسط دولت هلند در سال 2017، تشکیل شد.

درخواست‌های متعددی برای وضع مقررات و هنجارهایی جهت مدیریت فقدان امنیت بین‌المللی وجود داشته است که ناشی از فناوری اطلاعات است. این درخواست‌ها با پیشنهادهای روسیه در سازمان ملل متحد دو دهه پیش آغاز شد که خواهان یک معاهده الزام‌آور در این خصوص بود. با توجه به ماهیت سلاح سایبری و نوسانات فناوری، چنین معاهده‌ای قابل راستی‌آزمایی نبوده و به‌سرعت منسوخ خواهد شد.

در عوض، سازمان ملل متحد گروه کارشناسان دولتی تأسیس کرد که مجموعه‌ای از هنجارهای غیر الزام‌آور در سال‌های 2013 و 2015 تنظیم کرد. گروه یادشده نتوانست گزارشی در سال 2017، ارائه کند، اما کار این گروه با عضویت بیشتر کشورها ادامه دارد و یک گروه کاری بازفرجام با مشارکت 80 کشور در سپتامبر 2019، به گروه کارشناسان دولتی پیوست. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گروه کاری تأسیس کرد که گزارشی درباره بحث و بررسی گسترده در سازمان ملل در سال 2020 ارائه کند.

کمیسیون جهانی ثبات فضای سایبر تعریفی از ثبات ارائه کرده و آن را وضعیتی برشمرد که در چنین وضعیتی افراد و نهادها به‌طور معقول و منطقی به توانایی خود در استفاده از خدمات سایبری ایمن و با امنیت مطمئن باشند.

معاهده بین‌المللی الزام‌آور به‌عنوان گام بعدی زودهنگام است. هنجارهای رفتار معقول و مورد انتظار یک زمینه حد وسطی بین معاهدات متصلب و بی‌اقدامی و انفعال فراهم می‌سازد. هنجارها می‌توانند در کنار مقررات وجود داشته باشند، ضمن اینکه در مواجهه با تغییرات فناوری سریع پویاتر هستند.

کمیسیون جهانی برای ثبات فضای سایبر هشت هنجار برای ثبات در فضای سایبر به شرح زیر ارائه کرده است:

1- عدم‌مداخله در اینترنت عمومی. درحالی‌که دولت‌ها ممکن است در خصوص محتوای آنلاین اینترنت اختلاف‌نظر داشته باشند، اما اتفاق‌نظر دارند که نباید در ویژگی اصلی همچون سامانه نام دامنه مداخله کنند که بدون آن اتصال میان شبکه‌ها صورت نخواهد گرفت که اینترنت را تشکیل می‌دهند.

2- بازیگران دولتی و غیردولتی نباید از عملیات سایبری با هدف ایجاد اختلال در زیرساخت حیاتی برای انتخابات، همه‌پرسی یا مراجعه به آرای عمومی حمایت کنند.

3- بازیگران دولتی و غیردولتی نباید در کالاها و خدمات در مرحله تولید دستکاری کنند و انجام چنین کاری به‌شدت به ثبات فضای سایبر آسیب می‌زند.

4- بازیگران دولتی و غیردولتی نباید از منابع عمومی برای استفاده به‌عنوان نرم‌افزارهای مخرب استفاده کنند.

5- دولت‌ها باید چارچوب‌های رویه‌ای شفاف برای ارزیابی ایجاد کنند که چه زمانی به افکار عمومی آسیب‌پذیری‌ها یا نواقص در سامانه‌های اطلاعات را اعلام کنند. این قبیل نواقص پایه و اساس سلاح سایبری است. انباشت این آسیب‌پذیری‌ها با هدف بهره‌گیری احتمالی در آینده برای همگان خطر دارد.

6- تولیدکنندگان کالا و ارائه‌کنندگان خدمات که فعالیت آن‌ها به ثبات در فضای سایبر وابسته است باید بر امنیت تأکید کنند، گام‌های معقول برای حصول اطمینان بردارند که انبارهای آن‌ها بدون آسیب‌پذیری است، نواقص را در صورت مشاهده رفع کنند و نسبت به روندها شفاف باشند. همه بازیگران وظیفه‌دارند آسیب‌پذیری‌ها را به اشتراک بگذارند و به کاهش فعالیت سایبری بد کمک کنند.

7- دولت‌ها باید اقدامات مناسب، ازجمله وضع قانون و مقررات به عمل‌آورند تا سلامت اولیه سایبر تضمین شود.

8- بازیگران غیردولتی نباید دست به عملیات سایبری تهاجمی بزنند و بازیگران دولتی باید مانع از این قبیل فعالیت‌ها شوند یا به این قبیل فعالیت‌ها در صورت بروز واکنش نشان دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *