جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از توافق جامع صلح افغانستان تا ثبت اولین اختراع به نام هوش مصنوعی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کودتاهای کرملین و انقلاب‎های دموکراتیک، روابط تجاری تایوان و آسیای جنوبی تحت سیاست جدید جنوب، بنیادهای فرهنگی دموکراسی‎های مدرن، ترسیم توافق صلح جامع برای افغانستان، اشتباه غرب درباره نیات روسیه در اوکراین، بازاندیشی درباره اروپای جهانی، ارزیابی نقش چین در آسیای شرقی، تبدیل‌شدن بحران پناهندگی ونزوئلا به بزرگ‎ترین بحران تاریخ معاصر، راهنمای صلح شکننده در سودان جنوبی و آمادگی برای ثبت اولین اختراع توسط هوش مصنوعی از برجسته‌ترین موضوعاتی است که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

رند

بنیادهای فرهنگی دموکراسی‎های مدرن: این مقاله مشخص می‎کند که کدام ارزش‌های فرهنگی با تغییرات در دموکراسی کشورها در قرن بیستم هماهنگی نزدیکی دارند و بررسی می‎کند که آیا تغییرات در دموکراسی مقدم بر تغییرات در ارزش‎های فرهنگی است یا مؤخر بر آن.

ترسیم یک توافق صلح جامع برای افغانستان: نویسندگان این گزارش تصویری با جزئیات را از یک توافق جامع صلح برای افغانستان ترسیم کردند. این گزارش شامل گزینه‌ها و تحلیلی از مصالحه‎های واقع‎گرایانه است که در قالب متن کامل یک توافق صلح ارائه‌شده است.

روابط تجاری تایوان و آسیای جنوبی تحت سیاست جدید جنوب: این مقاله به ارزیابی جایگاه جهانی تایوان به‌عنوان یک اقتصاد می‎پردازد تا مزایای رقابت جهانی آن مشخص شود و سپس روابط اقتصادی این کشور با آسیای جنوبی را ارزیابی می‎کند.

بگین سادات

سیاست خارجی روسیه: روایات تحلیلی از سیاست خارجی روسیه در نخستین روزهای سال‌های 2000 نتایجی افراطی و ضدونقیض را به دست می‎دهند. برخی تحلیلگران هشدار می‎دهند که روسیه به دلیل مشکلات اقتصاد داخلی در مسیر انحطاط قرار دارد درحالی‌که برخی دیگر مدعی‎اند این کشور به یک بازیگر ژئوپلیتیک مهم مثل آمریکا، چین یا اتحادیه اروپا تبدیل شده است. سیاست خارجی مسکو را باید با چشم‌اندازی متوازن نگاه کرد و آن را در بافت تاریخی خودش بررسی کرد.

تبدیل کودتاهای کرملین به انقلاب‎های دموکراتیک: انقلابی که 30 سال قبل در جمهوری چک رخ داد فقط کار واتسلاف هاول و پیروان منشور 77 او نبود. جرقه این رویداد را یک کودتای کا.گ.ب به رهبری میخائیل گورباچف زد. همچنین یک کودتای کرملین به تحریک برای تغییر انقلابی در آلمان کمک کرد. سال‎های اواخر دهه 1980 شاهد نزاع‏های بی‎سابقه قدرت میان نخبگان شوروی و کمیته اجرایی حزب کمونیست بود.

کارنگی

بعد از انتخابات انگلیس، چه بر سر مذاکرات برگزیت می‎آید؟: انگلیس یک دولت جدید دارد. این برای مذاکرات برگزیت میان انگلیس و اتحادیه اروپا چه معنایی دارد؟ بعدازاین چه اتفاقی می‏افتد؟

ترامپ نه طرفدار اسرائیل بلکه طرفدار ترامپ است: اگرچه سیاست‎های ترامپ در اسرائیل محبوب بوده‎اند اما پیشینه ترامپ نشان می‎دهد او بسیار کمتر ازآنچه به نظر می‎رسد طرفدار اسرائیل بوده است.

زندگی و تقدیر یوری لوژکوف، تجسم سرمایه‏داری دولتی مسکو: اگرچه یوری لوژکوف شهردار سابق مسکو درواقع اولین مقام عالی‎رتبه‎ای بود که بازگشت کریمه را خواستار شد اما او بیشتر به دلیل کلاه و رویکرد تجاری‎اش برای مدیریت سرمایه معروف است.

اشتباه غرب درباره نیات روسیه در اوکراین: مسکو هرگز خواستار الحاق نبود بلکه فقط به دنبال برگ چانه‎زنی بود. درک این موضوع کلید حل این بحران یک‌بار و برای همیشه است.

آیا این آغاز یک پایان برای نتانیاهو است؟: درحالی‌که رأی‌دهندگان اسرائیلی با دورنمای یک انتخابات سوم در کمتر از یک سال روبرو هستند، آیا نخست‎وزیر موذی آن‌ها می‌تواند به قدرت بچسبد؟

راهنمایی مختصر برای صلح شکننده در سودان جنوبی: خصومت میان دو رهبر قدرتمند سودان جنوبی دو سال بعد از شکل‌گیری این کشور به خشونت کشیده شده است. در ششمین سالگرد خصومت‎ها، یک توافق صلح تغییریافته بهترین فرصت این کشور برای احیای نظم به نظر می‎رسد.

آیا اروپا می‏تواند در برابر چین مقاومت کند: تعدادی از کارشناسان به پرسش جودی دمپسی درباره چالش‎های سیاست خارجی و امنیتی که به نقش اروپا در جهان شکل می‏دهد، پاسخ دادند.

چرا انتخابات ریاست جمهوری بحران سیاسی الجزایر را حل نخواهد کرد: یک رئیس‌جمهور جدید به معنای پایان رژیم قدیمی نیست بلکه به معنای تداوم دخالت نظامی در سیاست خواهد بود.

باز اندیشی درباره اروپای جهانی: اتحادیه اروپا برای آن‌که خود را به‌عنوان یک بازیگر ژئوپلیتیک واقعی اثبات کند باید دیدگاهی منعطف‎تر و ظریف‎تر داشته باشد. آنچه نیاز دارد یک ذهنیت انرژی گرفته از اتحادیه‎ای است که دچار انکار نیست بلکه مصمم به اقدام است.

بروکینگز

پیروزی بوریس جانسون برای انگلیس و برگزیت چه معنایی دارد؟: با پیروزی قطعی حزب محافظه‌کار در انتخابات 12 دسامبر، بریتانیا آماده تصویب معامله نخست‌وزیر بوریس جانسون و ترک اتحادیه اروپا در سال 2020 است. آماندا اسلوت، نتایج انتخابات و معنای آن برای بریتانیا ازجمله ایرلند شمالی و اسکاتلند را بررسی می‎کند.

نگاهی دقیق‎تر به معنای استیضاح رئیس جمهور در سیاست خارجی: استیضاح یک رئیس‌جمهور باید رویدادی نادر و موقر باشد. این امر در کنار دیگر موارد، بر آن‌هایی که در زمینه سیاست امنیت ملی رئیس‌جمهور کار می‎کنند، تأثیرات فراوانی می‏گذارد. من (بروس ریدل) در دولت کلینتون از نزدیک و مستقیم شاهد آن بودم و چیزی که در آن زمان مشاهده کردم نشان می‏دهد که امکان دارد حالا با لحظه‏ای بسیار خطرناک در کشورمان روبرو شویم.

ارزیابی نقش چین در آسیای شرقی: در نشستی در موسسه بروکینگز با حضور معاون وزیر امور خارجه آمریکا موضوع جاه‎طلبی‎ها و تاکتیک‎های متفاوت چین در آسیای شرقی بررسی شد.

آماده شدن برای توسعه اقتصادی استعدادمحور: توسعه اقتصادی استعدادمحور آینده تلاش‎های توسعه اقتصادی است. سازمان‎های توسعه اقتصادی چطور باید به آن پاسخ بدهند.

بحران پناهندگی ونزوئلا به بزرگ‎ترین بحران تاریخ معاصر تبدیل می‌شود: مقیاس بحران پناهندگان ونزوئلا در حال پیشی گرفتن از بحران پناهندگان سوری است.

آیا چین کمکی برای ایجاد نظم اقتصادی جهانی است یا عامل تضعیف آن؟ چین با انتقادات بسیاری از کسانی روبرو است که اقداماتش را برای نظم اقتصادی جهان دشمن می‎دانند. درعین‌حال جهانی‌سازی به رها کردن 800 میلیون چینی از فقر کمک کرده است. درباره رویکرد پکن در قبال آن نظم چه اطلاعاتی می‎توانیم جمع کنیم؟

فارین پالسی این فوکوس

برگزیت استقلالِ حاکمیت نمی‏آورد، احزاب شدیدا راست‌گرا هم همینطور: راست جدید همه‌جا در سراسر جهان بر سکوی «استقلال حاکمیت» مبارزه می‎کند درحالی‌که کشورها را بیشتر از همیشه در معرض دستورات بازارهای جهانی قرار می‎دهد.

امریکن اینترپرایز

 به گمان آمریکا ارائه ایده‏های قدیمی در بسته جدید می‎تواند مانع چین شود: دولت دونالد ترامپ در تقریباً سه سالی که روی کار آمده سروصدای زیادی درباره رقابت ژئوپلیتیک با چین به راه انداخته اما اغلب تلاش کرده به شکلی منسجم آنچه را آمریکا درصدد دست یافتن به آن است ترسیم کند. این‌که وزارت امور خارجه شروع به بیان ‎ واضح‎تر آنچه آمریکا در هند و اقیانوسیه با آن مخالف و موافق است کرده، باعث دلگرمی است.

آیا برای ثبت اولین اختراع توسط هوش مصنوعی آمادگی داریم؟: متصدیان ثبت اختراع و دیگران در جهان مالکیت معنوی زمان و پول قابل‌توجهی را برای حفاظت از نوآوری در حوزه هوش مصنوعی اختصاص داده‏اند. اما وقتی یک هوش مصنوعی بخواهد خودش چیزی را به ثبت برساند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا چنین رویدادی ممکن خواهد شد؟ اگر این‌طور باشد نام چه کسی به‌عنوان مخترع ثبت خواهد شد؟ و چه کسی مالک حقوق این اختراع خواهد بود؟

رسانه اجتماعی باعث تنوع ایده‎ها نمی‎شود: باوجود اظهارات مارک زوکربرگ، مدیر فیسبوک با این مضمون که مأموریت شرکتش را به «نزدیک‎تر کردن جهان به هم» تغییر می‎دهد اما داده‏های نظرسنجی اخیر امریکن اینترپرایز کاملاً روشن می‎سازد که رسانه اجتماعی آن‌طور که بسیاری از طرفداران اینترنت مانند زوکربرگ ادعا می‏کنند، در ارتقای تنوع واقعی ایده‏ها تأثیری دگرگون‌کننده ندارد.

هوور

رشد اقتصادی پاسخ است: درحالی‌که نابرابری، مشکلی که به استناد داده‌ها واقعی است اما درباره‎اش مبالغه شده، در مرکز بحث‎های عمومی قرار دارد، مسئله مهم که باید به آن توجه داشت این است که برای آن‌هایی که پشت سر مانده‏اند، استانداردهای زندگی با سرعت کافی بهبود نمی‎یابد. آیا این واقعیتی است که عامل بخش عمده تنش‏ها در سراسر اقتصادهای پیشرفته است؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *