جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

شهادت ۱۴ فلسطینی در حملات صهیونیست‌ها به رفح

در صد و شصت و پنجمین روز تجاوز اشغالگران صهیونیست علیه غزه، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی در شهر رفح انجام داد و خانه‌ای در این منطقه را هدف قرار داد که منجر به شهادت چندین فلسطینی شد.

Loading

پیامدهای حمله خلبان سعودی بر روابط آمریکا – سعودی

۱۳۹۸/۰۹/۱۹ | خبر تاپ, رصد, سیاسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: شاید حادثه حمله خلبان سعودی در پایگاه پنساکولا رابطه متزلزل آمریکا با عربستان را دچار تزلزل بیشتری کند و سوالات زیادی از جمله این سوال مطرح می‌شود که شراکت نزدیک آمریکا با عربستان تا چه اندازه در راستای منافع آمریکا است.

تامارا کافمن ویتز، از اعضای ارشد موسسه بروکینگز در مرکز سیاست خاورمیانه در تحلیلی که روی سایت این اندیشکده منتشر شد، نوشت: شاید این حادثه رابطه متزلزل آمریکا با عربستان را دچار تزلزل بیشتری کند. هر دو طرف تلاش‌های زیادی برای غلبه بر آثار مخرب حادثه 11 سپتامبر بر استنباط آمریکایی‌ها از عربستان انجام دادند، اما این حمله دوباره همه آن مسائل و احساسات را زنده خواهد کرد.

در سال‌های اخیر هزینه‌های مخرب جنگ در یمن، ربودن و تغییر اعضای سلطنتی یا دیگر بازرگانان در ریتزکارلتون ریاض، قتل خاشقچی و شکنجه و محاکمه فعالان زن همگی اعتماد میان ریاض و واشنگتن را به ویژه در کنگره، اما نه محدود به آن، خدشه‌دار کرده است. مقامات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه و سیا از قصور عربستان در به عهده گرفتن مسئولیت یا گرفتن درس از این حوادث خشمگین هستند.

عربستان در هفته‌های اخیر سیاستش را در دو حوزه تغییر داده است و به نظر می‌رسد برای پاسخ به فشار دولت ترامپ تلاش می‌کند: اولا تعامل پرانرژی برای حمایت از پایان جنگ یمن از طریق مذاکره و ثانیا گشودن کانالی کوچک به روی قطر با دادن اجازه سفر مستقیم تیم سعودی به دوحه برای شرکت در مسابقات فوتبال جام خلیج فارس. این تغییرات گرچه مهم و خوشایند واشنگتن است، اما همچنان مسائل مهمی که اعتماد امریکا را از بین می‌برد، بی‌پاسخ می‌گذارد.

و حالا در مواجهه با این چالش، حمله وحشتناک فلوریدا به آمریکایی‌ها یادآوری می‌کند که عربستان همچنان در یک ایدئولوژی مذهبی-سیاسی ریشه دارد که در وجود نسل‌های جوان سعودی درهم تنیده به شکلی که خشونتی افراطی را رقم می‌زند که هم عربستان و هم آمریکا را هدف می‌گیرد.

حادثه پنساکولا اشخاصی را هم در دولت و هم در بخش خصوصی، به چالش می‌کشد که به دنبال کنار زدن نگرانی‌ها درباره مسیر عربستان بودند و نیز پرسش‌هایی را در کنگره مطرح می‌کند که چرا آمریکا باید خلبانان سعودی را آموزش دهد تا غیرنظامیان را در یمن بمباران کنند و برای مقامات منتخب، به ویژه آنهایی که برای پیروزی در انتخابات 2020 فلوریدا برایشان ایالتی مهم است، این سوال مطرح می‌شود که شراکت نزدیک آمریکا با عربستان تا چه اندازه در راستای منافع آمریکا قرار دارد.

دنیل بایمن یکی دیگر از اعضای ارشد بورکینگز نیز در این باره نوشت: سوالات زیادی درباره این حادثه مطرح است و درباره آن اطلاعات چندانی نداریم. هنوز مشخص نیست که آیا یک حمله تروریستی بوده یا خیر. برای درک آن باید بررسی شود که آیا ضارب انگیزه سیاسی داشته یا خیر. این چهارمین حادثه‌ای است که در سال جاری در پایگاه‌های نظامی آمریکا رخ داده و هیچکدام از موارد قبلی به تروریسم مرتبط نبود.

باید فورا از عربستان درخواست اطلاعات شود. شاید برای درک انگیزه تروریستی ضارب لازم باشد با آنهایی که او را می‌شناختند، مصاحبه شود و نیز پست‌های او در شبکه‌های اجتماعی و هر داده‌ای که به درک ماجرا کمک کند، بررسی شود. اگر انگیزه تروریستی بوده باید بررسی کرد که ارتباطاتی با شبکه‌ای گسترده و کسانی که به او در آموزش و انجام این حمله کمک کرده باشند، وجود داشته است یا خیر.

سربازان خارجی که برای آموزش به آمریکا سفر می‌کنند باید به دقت گزینش شوند و در عین حال آمریکایی‌ها باید از ارزش این برنامه‌ها برای امنیت ملی مطلع شوند. آموزش نیروهای نظامی خارجی شکل مهمی از قدرت نرم آمریکا و راهی برای پیشبرد اهداف امنیتی آمریکا است.

جای تعجبی ندارد که دولت تلاشی گسترده برای پشتیبانی از آن انجام می‌دهد. افسرانی که در آمریکا آموزش می‌بینند در کودتاها، نقض حقوق بشر و اقداماتی علیه ارزش‌هایی که آموزش نظامی می‌کوشد به آن‌ها منتقل کند، شرکت داشته‌اند.

در هر حال افسران خارجی که در آمریکا بوده‌اند، آمریکا را بهتر درک می‌کنند و معمولا استنباط‌های مثبتی درباره این کشور و درباره سربازان و آنهایی که در مدت اقامت در آمریکا با آنها کار کرده‌اند، دارند. این امر می‌تواند وقتی که آنها ترفیع می‌گیرند و افسرانی عالی‌رتبه می‌شوند سودمند باشد. به علاوه آمریکا از طریق آموزش، متحدانش را بیشتر به دفاع از خود یا همکاری با نیروهای آمریکایی قادر می‌سازد که در هر دو مورد می تواند به حفظ جان آمریکایی‌ها و منافع آمریکا کمک کند.

دونالد ترامپ از عربستان در برابر انتقادات از این کشور در خصوص حمله یمن و قتل جمال خاشقچی حمایت کرده و احتمالا باز هم این کار را ادامه خواهد داد.  با این حال عربستان فشارها را حس می‌کند. این وسوسه کننده است که از ارتباط سعودی با حادثه پنساکولا برای افزایش فشار بر این کشور استفاده شود، اما این کار باید فقط وقتی انجام شود که یک ارتباط دولتی روشن با این حادثه پیدا شود، یا از ارائه اطلاعات ضروری به آمریکا خودداری شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *