جدیدترین مطالب

–    معادلات پیچیده اسرا

-    معادلات پیچیده اسرا

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس به رغم ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را بر خلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهارنظر جدید فرمانده خود می تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. چرا که بسیاری از تحلیلگران و ناظران معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفع آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی بی را به هم خواهد ریخت. چون آنگونه یک چهره کلیدی حماس گفته است این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بت را در اختیار دارد.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به گسترش اعتراضات دانشجویان آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اعتراضات گسترده دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است .

رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام/ از رابطه با یک پورن استار تا خارج کردن اسناد طبقه شده

دونالد ترامپ در حالی وارد یک مسابقه جدید انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری با «جو بایدن» شده که این بار هم‌زمان درگیر بزرگترین پرونده‌های قضایی مرتبط با اتهام‌های متعدد است. برای نخستین‌بار در آمریکا، در کنار نام ترامپ در فهرست رئیسان جمهوری، موارد متعدد اتهام‌ها و پرونده‌های حقوقی_قضایی ثبت شده است.

کشف 140 گور دسته‌جمعی در غزه و افشای جنایات جدید صهیونیست‌ها

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه با اشاره به کشف بیش از 140 گور دسته‌جمعی در نوار غزه اعلام کرد که بسیاری از اجساد فلسطینی‌ها در این گورها تکه تکه هستند و باید یک کمیته تحقیقات بین‌المللی برای رسیدگی به این جنایت وحشتناک اسرائیل تشکیل شود.

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

با افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم طرفداران فلسطینی در دانشگاه‌های آمریکا را «یهودستیز» دانست و با «وحشتناک» خواندن این اعتراضات گفت که تظاهرات «باید متوقف شود.»

Loading

تبعات مداخله نظامیان در اقتصاد مصر

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ | اقتصادی, خبر تاپ, رصد

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نیروی نظامی مصر چندین دهه است که به عنوان راهی برای کاهش بودجه دفاعی رسمی، اجازه شرکت در فعالیت‌های اقتصادی را داشته؛ این کار به آنها اجازه می‌دهد برخی هزینه‌ها را به دیگر حوزه‌ها منتقل کنند تا در بودجه دفاعی ظاهر نشود.

یزید صایغ، از اعضای ارشد مرکز خاورمیانه کارنگی در بیروت در تحلیلی که بر روی وب‌سایت موسسه کارنگی منتشر شد، نوشت: اقتصاد نظامی در عین حال با دادن فرصت کسب درآمد بیشتر و مزایای حاشیه‌ای به مقامات عالی رتبه نظامی، راهی برای جبران دستمزد و مستمری پایین آنها است. حجم کلی این فعالیت اقتصادی تا سال 2011 و زمانی که حسنی مبارک، رئیس جمهور وقت مصر از قدرت کنار زده شد، نسبتا پایین بود.

از سال 2013 وقتی نیروی نظامی قدرت را به دست گرفت، اقتصاد نظامی تغییر شکل داد. به این دلیل که عبدالفتاح السیسی که در سال 2014 رئیس جمهور شد، برای به دست گرفتن نقش‌های مدیریتی مهم در اقتصاد مدنی بر نیروی نظامی تکیه کرده است. نیروی نظامی در اعطای قراردادها و مدیریت برنامه اسکان غیرنظامیان و زیرساخت عمومی که دولت در چهار یا پنج سال قبل بودجه‌اش را تامین می‌کرد، به شکلی موثر جایگزین دولت شده است.

با این حال دولت با اتکا بر نیروی نظامی برای جبران قصور آژانس‌های غیرنظامی در مدیریت اقتصاد، زیرساخت عمومی و بازارها، باعث ضعیف‌تر شدن و بیشتر به حاشیه راندن آن آژانس‌ها شد.

به علاوه این رویکرد مشکلات ساختاری واقعی اقتصاد مصر را نادیده گرفت. این مشکلات به بهره‌وری پایین، سرمایه‌گذاری پایین در تمامی بخش‌ها به جز انرژی و املاک و ارزش افزوده پایین به ویژه در بخش‌های وابسته به فن‌آوری مرتبط است.

فعالیت نیروی نظامی مصر در زیرساخت‌ها تا سال 2011 و برکناری مبارک برای چندین دهه نسبتا کم و محدود بود، اما از آن زمان به بعد تغییر بزرگی رخ داد و نیروی نظامی اکنون نزدیک به یک چهارم کل بودجه دولتی را صرف اسکان و زیرساخت‌های عمومی می‌کند که رقمی معادل 24 میلیارد دلار است که برای مصر رقم بزرگی محسوب می‌شود.  تا حدودی به همین دلیل است که دولت مصر اکنون به شدت بدهکار است.

تا 2013 هدف از فعالیت اقتصادی نیروی نظامی راضی نگه داشتن افسران عالی رتبه و وفادار نگه داشتن آنها به رئیس جمهور بود، اما محاسبات السیسی متفاوت است. او به دنبال تقویت دوباره مشروعیت سیاسی و رژیم خود در داخل است و می‌خواهد به غرب نشان دهد که مصر یعنی کسب و کار و تجارت.

او احساس می‌کند که برای این کار فقط می‌تواند به نیروی نظامی تکیه کند. السیسی درکی از اقتصاد ندارد، اما نیروی نظامی دستوراتش را هر چه که باشد، اطاعت می‌کند. بنابراین نیروی نظامی مقادیر هنگفتی از سرمایه را صرف پروژه‌های بی‌ثمر می‌کند و اغلب به روابط با بخش خصوصی صدمه می‌زند، زیرا مدیریت و درآمد این پروژه‌ها را در اختیار می‌گیرد.

پس نتایج سیاسی این کار هم منفی و هم مثبت، اما نتایج اقتصادی آن به شدت منفی است، زیرا مصر برای تامین بودجه این پروژه‌ها پول زیادی قرض می‌گیرد.

مشکل می‌توان گفت که چه کسی از مزایای اقتصاد نظامی بهره می‌برد، زیرا محاسبات نیروی نظامی مصر با هیچکس، نه در داخل و نه در خارج به اشتراک گذاشته نمی‌شود. چیزی که می‌دانیم این است که نیروی نظامی هیچ مالیاتی برای هیچ فعالیتی و هیچگونه عوارض گمرکی برای کالاهایی که وارد می‌کند به جز معدودی استثنائات پرداخت نمی‌کند.

می‌دانیم تمامی افسرانی که وظیفه‌ای به نمایندگی از آژانس‌های نظامی فعال اقتصادی دارند، مجوز و مزایای فوق العاده ای برای وظیفه شان دریافت می‌کنند و حالا تقسیم سود مطرح می‌شود یا تقسیم درآمد قبل از محاسبه سود، زیرا همیشه سودی در کار نیست؛ بخش خاصی از این‌ها میان افسران عالی رتبه توزیع می‌شود. ما تعداد دقیق را نمی‌دانیم، اما شواهد کافی داریم که سود به این شکل توزیع می‌شود. مهم‌تر این که هیچ درآمدی که وارد نیروی نظامی شود، به آژانس‌های غیرنظامی برنمی‌گردد و همگی به بودجه ارتش واریز می‌شود.

 

برای تغییر این وضعیت چه باید کرد؟

باید رئیس جمهوری در مصر به قدرت برسد که نیاز به برچیدن دست‌کم بخش‌هایی از اقتصاد نظامی را درک کند. برای این کار، او باید دقیقا مشخص کند که کدام بخش‌های اقتصادی را می‌توان برگرداند و در عین حال با کمترین مقاومت نیروی نظامی روبرو شد. او برای این کار به حمایت نیروی نظامی نیاز خواهد داشت.

در عین حال او باید روش‌های جبران خسارت نیروی نظامی برای سود و مزایایی را که از دست می‌دهد، مشخص کند. این احتمالا به پرداخت حقوق و مستمری مربوط می‌شود، زیرا آن‌ها عواملی هستند که در درجه اول باعث دخالت نیروی نظامی در اقتصاد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *