جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

پاپ برای نخستین‌بار مراسم پنج‌شنبه مقدس را تنها به زنان اختصاص داد

‌پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم پنج‌شنبه مقدس قبل از عید پاک، پای ۱۲ زن زندانی را در رُم شست و بوسید. این برای اولین‌بار بود که پاپ ۸۷ ساله، این مراسم سالانه را تنها به زنان اختصاص داد. در این مراسم سنتی، پاپ به طور معمول پای زندانیان را شسته، خشک می‌کند و در مواردی می‌بوسد. در سنت مسیحی، پنجشنبه مقدس یادآور روزی است که مسیح در شام آخر، پای شاگردان خود را شست که نمادی است از ضرورت «خادم بودن رهبر».

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

Loading

عربستان به دنبال صلح آبرومندانه با انصارالله؟

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ | خبر تاپ, رصد, سیاسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس از نزدیک به پنج سال جنگ فرسایشی در یمن، نشانه های پایان این جنگ ظاهر شده است. به نظر می رسد که پس از درخواست چند کشور اروپایی، از جمله آلمان، برای توقف صادرات سلاح به عربستان سعودی، تمایل بین المللی (از جمله آمریکا) برای صلح در یمن افزایش یافته است.

عمار الاشول در یادداشتی که پایگاه خبری – تحلیلی المانیتور آن را منتشر کرد؛ نوشت: از سوی دیگر، تسلیحات جنبش حوثی ها موجب دستیابی آنها به توانایی بازدارندگی شده است. حوثی ها مسئولیت بمباران شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی در ماه سپتامبر را بر عهده گرفته و ادعا کرده اند که پهپادهایی، از جمله پهپادهای آمریکایی را ساقط کرده اند.

ریاض نتوانسته است به اهداف مورد نظر خود، نظیر سرنگونی حوثی ها و اعاده دولت مشروع، دست یابد. جنگ یمن به خاطر طولانی شدن آن و پیامدهای وخامت آمیز اوضاع انسانی در  این کشور، باری سنگین بر دوش متحدان سعودی در واشنگتن، به ویژه در آستانه انتخابات آمریکا، بوده است. همه این ها بسیاری را به این فکر انداخته است که شروع گفتگوها بهتر از تداوم جنگ به یک راه حل می رسد.

در ماه سپتامبر، واشنگتن از گفتگو با حوثی ها خبر داد. دیوید شنکر، دستیار مسئول امور خاور نزدیک [در دولت آمریکا]، طی دیدار از عربستان سعودی در ماه سپتامبر گفت: «ما تا جای ممکن با حوثی ها گفتگو می کنیم تا یک راه حل مورد توافق متقابل برای جنگ در یمن پیدا کنیم». وی افزود «هدف ما پایان جنگ در یمن است».

این اقدام آمریکا بواسطه اظهارت یک مقام ناشناس سعودی خنثی و بی اثر گشت. این مقام سعودی 6 نوامبر اظهار داشت که «برای حمایت از صلح در یمن از سال 2016 یک کانال ارتباطی باز با حوثی ها وجود داشته است». وی افزود که «ما باب ارتباط خود با حوثی ها را نبسته ایم».

در 20 سپتامبر، حوثی ها از ارائه یک «طرح صلح» با ریاض خبر دادند و اکنون به نظر می رسد که آنها بیش از هر زمانی دیگری به یک راه حل نزدیک تر شده اند – بویژه که رقبای حوثی ها به توافق ریاض رضایت داده و این توافق همه نیروهای یمنی را تابع ائتلاف عربستان-امارات ساخته است. علاوه بر این، اعتراضات در کشورهای متحد حوثی ها در حال افزایش است، بطوریکه دولت های عراق و لبنان تحت فشار قرار گرفته اند. همه این ها احتمالا عواملی هستند که نشان می دهند حوثی ها و عربستان سعودی به طور یکسان به یک راه حل صلح آمیزی رسیده اند که هر دو طرف را راضی ساخته و البته فشار آمریکا نیز مزید بر علت شده است.

شاهزاده خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان، 11 نوامبر از عمان دیدار کرد. این دیدار رایزنی واشنگتن و ریاض در مورد حوثی ها در مسقط را تحت الشعاع قرار داد، بویژه که این شاهزاده به مدیریت پرونده یمن منصوب شده است.

نبیل خوری، نایب رئیس سابق سفارت آمریکا در صنعا، گفته است که «مذاکرات مستقیم آمریکا – عربستان با حوثی ها، بویژه در مسقط، کاملا امکانپذیر است، زیرا برخی از رهبران حوثی ها در آنجا هستند».

وی به [خبرگزاری] المانیتور گفت: «آمریکایی ها مذاکره مستقیم را ترجیح می دهند، بویژه که آمریکا قبلا در دوره جان کری، وزیر امور خارجه وقت، به برخی توافقات با حوثی ها دست یافته بود. از سوی دیگر، عربستان برای شروع مذاکرات با حوثی ها دلایل خاص خود را دارد و ترغیب و تشویق آمریکا در این باب مفید است».

نتایج هر نوع توافق احتمالی هنوز روشن نیست، اما عزم جدی برای توقف جنگ محتمل است، بطوریکه آرامش کلی بر جبهه های جنگ حاکم بوده و حوثی ها حملات موشکی و پهپادی علیه عربستان و امارات را متوقف کرده اند.

جمال عامر، عضو هیات نمایندگی حوثی ها در مذاکرات سوئد به المانیتور گفت «ما با آمریکایی ها گفتگو می کنیم و مذاکرات مستقیم یا غیر مستقیم به اهمیت مساله بستگی دارد».

وی اظهار کرد:«حمله به تاسیسات آرامکو مهمترین عاملی بود که ریاض را به مذاکره مستقیم با انصار الله (حوثی ها) کشاند. همچنین، ناامیدی ریاض از واکنش سرد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به این حمله نیز عامل دیگر بود». عامر افزود «سعودی ها دو کمیته نظامی و سیاسی دارند. کمیته نظامی از طریق تماس های ویدیویی با کمیته نظامی صنعا به بررسی آتش بس نظامی پرداخته و کمیته دیگر بیشتر از طریق واسطه ها، از جمله عمان، به مذاکره پرداخته است».

به نظر می رسد که ریاض می خواهد با حفظ آبرو از بن بست جنگ در یمن خارج شود. بنابراین عربستان، با حمایت آمریکا، پس از دست یابی به توافق ریاض بین متحدان خود، به دنبال توافق با حوثی هاست تا برای رسیدن به یک توافق جامع بین همه گروه های یمنی و نهایتا یک راه حل سیاسی، وجهه خود را بهبود ببخشد.

با این حال، ریاض نگران آن است که در صورت امضای یک توافق، حوثی ها به گسترش نفوذ خود در یمن، بویژه در نزدیکی مرز جنوبی عربستان بپردازند؛ چراکه عربستان حوثی ها را عامل نفوذی ایران در این منطقه قلمداد می کند. اگر حوثی ها بتوانند بر یمن، یا حداقل بر بخش شمالی این کشور، حکومت کنند، عربستان دست کم به دنبال روابط منصفانه و نسبتا خوب با آنها خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *