جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می‌کنیم.

مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه گفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از چارچوب حقوقی توافقنامه‌های بین‌المللی بود و به همین دلیل، مسکو آن را وتو کرد.

گسترش اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از غزه؛ درگیری پلیس با دانشجویان

نیویورک – ایرنا- اعتراض های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ اسرائیل به دانشگاههای هاروارد، تگزاس، براون و کالیفرنیای جنوبی رسیده و دانشگاههای تگزاس و کالیفرنیا صحنه درگیری پلیس با دانشجویان شده است.

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با مقامات سه کشور

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ روسیه با مقامات عالی شرکت‌کننده از چین، برزیل و آفریقای جنوبی به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی جنوب لبنان+فیلم

تهران-ایرنا-حزب الله لبنان بامداد پنجشنبه فیلمی از شلیک چندین موشک به چندین نقطه از مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی در جنوب لبنان را منتشر کرد.

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی مداخله جویانه به صدور حکم دادگاه بدوی برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

Loading

چالش‌های انتخاب نخست‌ وزیر جدید عراق

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ | خبر تاپ, رصد, سیاسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، از سال 2003 تا کنون در عراق بی سابقه بوده است. پیش از تعیین جانشین او، باید به پرسش های بسیاری پاسخ داد و همزمان انتظار می رود که ناآرامی ها نیز تداوم یابد.

عباس کدهیم در یادداشتی که اندیشکده شورای آتلانتیک آن را منتشر کرد؛ نوشت: اولین نگرانی درباره قانون اساسی است. اگرچه قانون اساسی عراق، درباره جایگزین نخست وزیر پس از برکناری به واسطه رای عدم اعتماد پارلمان، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید بحث کرده است، اما در مورد استعفای نخست وزیر چیزی نگفته است.

در صورت وقوع سناریوی فوق، بر اساس ماده 64 [قانون اساسی عراق]، نخست وزیر «مستعفی تلقی شده و دولت سرپرستی امور را برعهده خواهد داشت» تا نخست وزیر جدید تعیین شود. در صورتی که پارلمان نخست وزیر را برکنار کند، ماده 61 قانون اساسی به دولت اجازه می دهد تا کشور را به مدت حداکثر سی روز اداره کند تا دولت جدید تشکیل شود. اگر به هر دلیل دیگری، پست نخست وزیری خالی بماند، طبق ماده 81 رئیس جمهور تا تشکیل دولت جدید مسئولیت نخست وزیری را برعهده خواهد داشت و باید در مدت پانزده روز نخست وزیر جدید را تعیین کند.

بر این اساس، هنوز مشخص نیست کدام روش برای انتخاب جایگزین عبدالمهدی به کار گرفته خواهد شد و ممکن است این فرایند به صدور حکم دادگاه دیوان عالی [عراق] نیاز داشته باشد.

مساله دیگری که باید حل و فصل شود، احتمال نقض قانون اساسی همانند اکتبر 2018 است. در آن زمان، برهم صالح رئیس جمهور عراق بر اساس توافق پارلمان، عبدالمهدی را پیش از تعیین جناح اکثریت پارلمان، به نخست وزیری منصوب کرد. ماده 76 قانون اساسی به رئیس جمهور اجازه داده است نخست وزیر را از جناح اکثریت پارلمان معرفی کند. با این حال، حتی بعد از معرفی عبدالمهدی چنین جناحی مشخص نبود و این موضوع پارلمان و رئیس جمهور را در این زمان نامشخص و بحث برانگیز با سوالات زیادی مواجه کرد.

در حال حاضر اگر رئیس جمهور، بدون تعیین جناح اکثریت، به معرفی نخست وزیر بپردازد، وی در دادگاه به چالش کشیده خواهد شد. اگر وی عینا از قانون اساسی پیروی کند، تا زمان تعیین جناح اکثریت، فرصت خواهد داشت و در این مدت، همانطور که گفته شد، دولت به طور موقت اداره امور را سرپرستی خواهد کرد، اما اگر مسیر ماده 81 انتخاب شود، تنها 15 روز برای تعیین جناح اکثریت و معرفی نخست وزیر جدید فرصت خواهد بود.

علاوه بر پیچیدگی این شرایط، تهدید نفوذ خارجی نیز وجود دارد. دوره تشکیل دولت در عراق همواره مورد توجه قدرت های منطقه ای و دیگر قدرت های بین‌المللی بوده است تا روی بغداد تمرکز کرده و برای تغییر موازنه به نفع منافع خود (یا آنچه آن را منافع عراق تلقی می کنند) از همه قدرت خود بهره گیرند.

از سال 2003، مردم عراق پیوسته اولین نخست وزیر منتخب خود را از دست داده و به گزینه مورد توافق قدرت های خارجی رضایت داده‌اند. علیرغم مخالفت پرسروصدای معترضان با دخالت خارجی در امور عراق (هم در شعار و هم در عمل) واقع گرایانه نیست که انتظار داشته باشیم فرایند تشکیل دولت آینده بطور چشمگیری متفاوت باشد. در واقع، خطرات تشکیل دولت بعدی در مقایسه با دوره های قبل احتمالا بیشتر خواهد بود و بنابراین، تشکیل این دولت با کارزار فشار بی سابقه ای همراه خواهد بود.

تعیین دولت جدید با همه بلاتکلیفی های حاکم بر آن، تنها نیمی از تصویر وقایع عراق و عوامل موثر بر آینده نزدیک این کشور است. نصف دیگر (و مهمتر) آن به واکنش معترضانی مربوط است که نیروی تعیین کننده پشت این بحران محسوب می شود.

خواسته های معترضان عراقی (که بیانگر دیدگاه اکثریت قریب به اتفاق مردم این کشور است) صرفا سرنگونی دولت عراق و جایگزینی آن با مقاماتی از همان نخبگان سیاسی غیرقابل اعتماد نیست. شعارهای این معترضان («ما وطنمان را می خواهیم» و «ما برای مطالبه حقوق خود اعتراض کرده ایم») خواسته ای فراتر از تغییر مهره ها در نظام سیاسی است.

خواسته های آنها از ایجاد فرصت های اقتصادی و اشتغال گرفته تا تغییر اساسی نظام سیاسی و اصلاحات واقعی را شامل می شود؛ همچنانکه باید به حل و فصل مساله فساد و سیستم تقسیم قدرت سیاسی بپردازد که کنترل کشور را در انحصار چند حزب سیاسی ممتاز در آورده است.

همچنین، معترضان خواهان کشوری مستقل بدون نفوذ خارجی هستند. هر نوع دولتی که فاقد برنامه ای معتبر برای برآورده کردن این خواسته های وسیع بوده و عزم اجرای چنین برنامه ای را نداشته باشد، مورد تایید این معترضان نخواهد بود و موجب ثبات و امنیت، یعنی پیش نیازهای پیشرفت عراق، نخواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *