جدیدترین مطالب

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

Loading

أحدث المقالات

ترامپ: هر یهودی که به دموکرات‌ها رای دهد از اسرائیل و مذهبش متنفر است

 ترامپ در گفتگویی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات فزاینده دموکرات‌ها علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و نحوه مدیریت جنگ غزه همزمان با ادامه افزایش آمار کشته‌شدگان غیرنظامی گفت: «به نظر من درواقع آن‌ها از اسرائیل متنفرند و حزب دموکرات هم از اسرائیل نفرت دارد.» او افزود: «هر یهودی که به دموکرات‌ها رای دهد از مذهب خود متنفر است. آن‌ها از هرچیزی در رابطه با اسرائیل نفرت دارند و باید از خود شرمسار باشند، چون به این ترتیب اسرائیل نابود خواهد شد.» 

هوش مصنوعی خطر بشریت است؟

هوش مصنوعی به اختصار هوشی است که توسط ماشین ظهور پیدا می‌کند و در مقابل هوش طبیعی که توسط انسان و جانوران ظاهر می‌شود قرار می‌گیرد.

کرملین: رئیسی به پوتین، تلفنی تبریک گفت/ پیام متقابل نوروزی پوتین به ایرانیان

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با همتای روس خود، انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین به ریاست‌جمهوری روسیه را تبریک گفت.

کرملین: رئیسی به پوتین، تلفنی تبریک گفت

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با همتای روس خود، انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین به ریاست‌جمهوری روسیه را تبریک گفت.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از معضل لیبی برای ایتالیا تا ناآرامی‌های هنگ‌کنگ

شورای راهبردی آنلاین – رصد: راهبرد روسیه در خاورمیانه، امنیت اروپا در روابط آمریکا و اروپا، چالش چین برای اروپای دچار شکاف، اتحاد آمریکا با کره جنوبی و مسائل مربوط به آن، طولانی‌ترین جنگ آمریکا در افغانستان، گزینه‌های سیاسی آمریکا برای هنگ‌کنگ، بحران قریب‌الوقوع کم آبی در جهان، گزینه‌های فلسطینی‌ها بعد از مرگ روند صلح، معضل لیبی برای ایتالیا و حمایت اتحادیه اروپا از لبنان از برجسته‌ترین موضوعاتی است که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقمندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

شورای روابط خارجی اروپا

مزایای تجزیه سیاسی: پلورالیسم جدید اتحادیه اروپا بحث‌های علنی را سیاسی‌تر کرده است، زیرا احزاب و گروه‌ها در حفاظت از هویت متمایز خود محتاط تر شده‌اند.

حمایت اتحادیه اروپا از لبنان: اگر حالا حمایت نکند، چه‌وقت حمایت خواهد کرد؟: تمایل لبنانی‌ها به تغییر قرار نیست از بین برود. اتحادیه اروپا باید خودش را در بطن هموار سازی این گذار قرار دهد.

ایجاد یک کمیسیون اروپایی «ژئوپلیتیکی»: اورسولا فون در لاین، رئیس آتی کمیسیون اروپایی وعده تغییر شکل اتحادیه اروپا به یک نیروی «ژئوپلیتیک» قابل اتکا را داده است طوری که گویی او میراث‌ دار مجموعه کاملی از چالش‌ها نبوده است. او برای موفقیت در این کار باید هفت آزمون را در حوزه هایی از تغییرات اقلیمی گرفته تا امنیت سایبری و سیاست رقابتی پشت سر بگذارد.

معضل لیبی برای ایتالیا: خطرات تفکر کوتاه مدت: ایتالیا و اتحادیه اروپا با در اولویت قرار دادن دستاوردهای کوتاه مدت مهاجرت بی‌رویه و امنیت انرژی، به ایجاد شرایط متزلزل امنیتی و سیاسی در لیبی کمک کرده‌اند.

نامه سرگشاده: تقاضا برای بازگشت مدیریت شده جنگجویان خارجی داعش: تعدادی از اعضای شورای روابط خارجی اروپا از دولت‌های اروپایی خواستند فورا برنامه‌ای را برای استرداد مدیریت شده جنگجویان خارجی داعش در سوریه آغاز کند.

 

بروگل

ایجاد اشتغال، تجارت بین الملل و چین:  هدف از این پژوهش درک بهتر تحول ایجاد اشتغال در سراسر جهان است. ارزش افزوده تولید از سال 2000 به بعد رشدی سریع داشته و دست کم با رشد تولید ناخالص داخلی جهان حتی بعد از بحران مالی جهانی مطابقت داشته و این بازتاب افزایش تقاضا برای تولید به ویژه در کشورهای در حال توسعه است.

با مرگ روند صلح، فلسطینی‌ها چه گزینه ‌هایی برای ایجاد یک دولت دارند؟: تعدادی از کارشناسان مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا و مسائل امنیتی به این پرسش پاسخ می دهند.

 

بگین- سادات

پدیده «روسیه جهانی»: در حالی که روسیه مداخله ژئوپلیتیک خود را در سراسر جهان افزایش می‌دهد، مفهوم «روسیه جهانی» به تدریج در حال شکل گیری است. اگرچه روسیه ذاتا ضعیف است اما احتمال دارد مسکو در سال‌های 2020 به ابتکارات جهانی خود ادامه دهد. در پایان آن دهه یا در آغاز دهه بعد از آن احتمال دارد ماجراجویی روسیه در خارج از این کشور به تدریج رو به افول بگذارد.

 

فارین پالسی این فوکوس

کاپیتالیسم با مشخصه‌های چینی: تجربه چین از سوسیالیسم پر هرج و مرج بود و نتوانست گذار مطلوب به توسعه و رفاه را فراهم آورد. وقتی چین در اواخر دهه 70 میلادی سوسیالیسم را در هم شکست و با احتیاط وارد توسعه بازار محور شد، یکی از برابرترین اجتماعات روی زمین بود. همچنین بسیار فقیر بود و بیش از 30 درصد جمعیتش زیر خط فقر به سر می‌بردند.

 

چتم هاوس

بررسی بحران قریب الوقوع آب: یک چهارم انسان‌ها با بحران قریب الوقوع آب از جمله چشم انداز تمام شدن آب روبرو هستند، مساله‌ای ممکن است با توجه به این که 70 درصد سطح کره زمین را آب فراگرفته امری غیر قابل تصور به نظر برسد. با این حال سالانه 80 درصد منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی جهان مصرف می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 تقاضا برای آب در سطح جهان 55 درصد افزایش یابد. چرا جهان با بحران کمبود آب روبروست و چه چیزی باعث رشد تقاضای آب می‌شود؟

 

شورای روابط خارجی آمریکا

گزینه‌های سیاسی آمریکا برای هنگ‌کنگ: شش ماه بعد از تشدید خشونت پلیس و مقاومت معترضان، بحران در هنگ‌کنگ به اوج خود رسیده است. اکنون زمان آن است که واشنگتن از این موضوع اطمینان یابد که همه طرف‌ها می‌دانند آمریکا در کنار آنهایی قرار دارد که برای آزادی، دموکراسی، کرامت و حکومت قانون مبارزه می‌کنند.

 

بروکینگز

طولانی‌ترین جنگ آمریکا: وضعیت امور در افغانستان:  در پی فروپاشی گفت‌وگوهای صلح با طالبان در ماه سپتامبر، نیروی نظامی آمریکا حملات علیه طالبان در افغانستان را افزایش داد و جنگنده‌های متحدان با شدتی بی‌سابقه در طول این جنگ 18 ساله به بمباران و موشک‌باران پرداختند. با وجود اجماع گسترده درباره این که بن‌بست به درازا کشیده شده در افغانستان از طریق مذاکرات با طالبان حل خواهد شد، هنوز خطوط کلی یک توافق مشخص نیست. به علاوه با توجه به اشتیاق دونالد ترامپ به محقق کردن وعده انتخاباتی‌اش در خصوص خروج نیروی نظامی آمریکا از خاورمیانه و طولانی‌ترین جنگ آمریکا، سیاست آمریکا در قبال افغانستان در سال آخر دوره اول ریاست جمهوری ترامپ مشخص نیست و خطر گسترش خشونت و بی‌ثباتی همچنان بالا است.

چه اتفاقی برای اتحاد آمریکا با کره جنوبی در حال رخ دادن است؟: دولت ترامپ تلاش برای متقاعد کردن کره جنوبی به افزایش پرداخت هزینه پشتیبانی از 30 هزار سرباز آمریکایی در شبه جزیره کره را افزایش داده است. کره جنوبی در حال حاضر سالانه یک میلیارد دلار برای کمک به پشتیبانی از نیروی نظامی مستقر در قلمروی خود به آمریکا پرداخت می‌کند، این رقم در مقایسه با گذشته یک افزایش 10 درصدی داشته که سئول بعد از فشارهای دولت ترامپ با آن موافقت کرد.

 

کارنگی

چالش چین برای اروپای دچار شکاف: رهبر چین در استقبال از رئیس جمهور فرانسه تمایلش را برای برقراری روابط بلند مدت با مهم‌ترین کشورهای غربی از جمله کشورهایی در اروپا نشان داد که در بطن راهبرد جدید اتحادیه اروپا در قبال چین قرار دارند.

 

امریکن اینترپرایز

درباره امنیت اروپا چه باید گفت و چه نباید گفت: یکی از تناقضات در روابط آمریکا و اروپا این است که دولت‌های متوالی آمریکا به طور مستمر اروپایی‌ها را با دلایلی خوب به اقدامات بیشتر در حوزه دفاع و امنیت ترغیب کرده‌اند اما هر وقت اروپایی‌ها از ابتکارات خود در راستای آن هدف رونمایی کردند با انتقادات آمریکا و حامیان همکاری نزدیک ترانس‌آتلانتیک در حوزه های نظامی، سیاسی و اقتصادی روبرو شدند: آیا ساختارهای جدید اتحادیه اروپا کپی برداری از ساختارهای موجود در ناتو نخواهد بود و تعامل متقابل را به خطر نمی‌اندازد؟ و آیا اروپایی که در حوزه دفاعی خودمختار باشد در جهت منافع آمریکا قرار خواهد داشت؟

 

رند

راهبرد روسیه در خاورمیانه محدود است: ناآرامی در سوریه و بهارعربی به روسیه فرصت داد تا فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی خود را در سراسر خاورمیانه افزایش دهد اما قدرت راهبرد کوتاه مدت مسکو ممکن است در بلند مدت بی‌اثر شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *