جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

واکنش بن‌سلمان به پیروزی پوتین در انتخابات

کرملین اعلام کرد، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی پیروزی و انتخاب مجدد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در انتخابات را تبریک گفت.

وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری در پاکستان

مرکز علوم زمین‌شناسی آلمان (GFZ) اعلام کرد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در ساعات اولیه صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی مناطقی از پاکستان را لرزاند.

اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل به «توافق سیاسی» دست یافت

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا عصر دوشنبه اعلام کرد که پس از هفته‌ها اختلاف‌نظر، سرانجام اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل، به یک «توافق سیاسی» دست یافتند. این توافق در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه حاصل شد.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از بعید بودن صلح دو کره تا رقابت راهبردی چین و آمریکا در عرصه فناوری

شورای راهبردی آنلاین – رصد: روابط ترکیه با اتحادیه اروپا، ناتوانی اروپا در یکپارچگی اقدامات، رویکرد عربستان و امارات در یمن، بعید بودن صلح دو کره با بودن کیم جونگ اون بر مسند قدرت، خروج تسلیحات هسته‌ای آمریکا از ترکیه، بعید بودن بازگشت داعش، غیرقابل پیش‌بینی ترین انتخابات بریتانیا، رقابت راهبردی آمریکا و چین برای به دست گرفتن رهبری جهان در عرصه فن‌آوری، راه‌های اروپا برای پاسخ به اعتراضات لبنان و عراق، اهمیت حملات تروریستی در آفریقا و نفع راهبردی آمریکا در معاهده استارت جدید از برجسته‌ترین موضوعاتی است که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقمندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

کارنگی

چرا غرب و شرق اروپا نمی‌توانند به صورت واحد اقدام کنند؟: اتحادیه اروپا 15 سال بعد ازبزرگ‌تر شدن، همچنان مانند دو نیمه و نه یک واحد رفتار می‌کند. منبع واقعی تنش‌ها نا‌آشنایی با ماهیت تفاوت‌های شرق و غرب و نه خود این تفاوت‌ها است.

آیا روابط ترکیه با اتحادیه اروپا قابل ترمیم است؟: حمله ترکیه به شمال سوریه فشار بیشتری را به روابط سخت این کشور با اتحادیه اروپا وارد آورد.

آماده شدن برای جنگی ناموفق: توافق اخیر ریاض تلاشی از جانب سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای تعیین نواحی نفوذ آتی در یمن بود.

چرا مادامی که کیم جونگ اون بر مسند قدرت باشد دوکره به صلح نمی‌رسند:  با وجود همگرایی‌ ظاهری منافع سیاسی میان کیم، مون و ترامپ، بازسازی اساسی شبه جزیره کره فقط در صورتی ممکن می شود که کیم جونگ اون تصمیمی راهبردی برای نجات کره شمالی از طریق برچیدن دودمان کیم اتخاذ کند. با این حال مادامی که او در راس قدرت باشد هرگز چنین گزینه‌ای را انتخاب نخواهد کرد.

 

بروکینگز

چطور اتحاد آلمان می‌تواند سرمایه‌داری جهانی امروز را تغییر دهد؟: 30 سال قبل دیوار برلین فروریخت. از آن روزها در سال 1989 چنین تصاویری به ذهن متبادر می‌شود: مردم روی دیوار شادی می‌کنند. گمان می‌کنند از آن روز به بعد آزادی در سراسر جهان حکمرانی خواهد کرد. سرمایه‌داری جهانی بر مدل سوسیالیستی دولتی غلبه کرد و مردم از «پایان تاریخ» حرف زدند. اما امروز این سرخوشی جای خود را به حال‌وهوایی هوشیارانه‌تر داده، به ویژه به این دلیل که مشخص شد پیشگویی فرانسیس فوکویاما در بسیاری  از سطوح اشتباه بوده است.

زمان خروج تسلیحات هسته‌ای آمریکا از ترکیه فرا رسیده: روابط آمریکا و ترکیه به پایین ترین سطح رسیده است. در چند ماه گذشته یک سناتور جمهوریخواه آمریکایی تعلیق عضویت ترکیه در ناتو را پیشنهاد داد و وزیر امور خارجه آمریکا هم تلویحا از آمادگی  برای توسل به نیروی نظامی علیه این کشور حرف زد. در این شرایط تسلیحات هسته‌ای آمریکا در ترکیه جایی ندارند. زمان آن است که آنها را به خانه برگردانیم.

نگران بازگشت داعش هستید؟ به این دلایل بعید است: وقتی دونالد ترامپ نیروهای آمریکایی را از شمال سوریه خارج کرد و ترکیه قادر به حمله به این منطقه شد، بسیاری از ناظران خشمگین شدند که او با این کار نیروهای دموکراتیک سوریه را که متحد کلیدی در مبارزه با داعش بودند رها کرد و در این هرج و مرج برخی از زندانیان داعشی فرار کردند.

 

چتم هاوس

بازیگران مسلح ترکیبی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا: هدف این پروژه پژوهشی تطبیقی، بررسی توسعه بازیگران مسلح ترکیبی در عراق، لبنان و لیبی است. سیاستگذاران غربی از مدت‌ها قبل به دنبال آن بوده‌اند که میان بازیگران «دولتی» و «غیردولتی مسلح» تمایز قائل شوند. با این حال در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تعدادی از گروه‌های مسلح این دوگانگی را تداعی می‌کنند: آنها به دولت وابسته هستند و در برخی مواقع با آن همکاری می‌کنند در حالی که در دیگر مواقع با آن در رقابت هستند.

چرا انتخابات 2019 غیرقابل پیش‌بینی ترین انتخابات بریتانیا در تاریخ معاصر است: در تاریخ 12 دسامبر بریتانیا مهم‌ترین انتخابات این کشور در دوران بعد از جنگ جهانی دوم را برگزار خواهد کرد. نتیجه این انتخابات نه تنها بر سرنوشت برگزیت بلکه بر احتمال برگزاری دومین همه‌پرسی درباره عضویت اتحادیه اروپا، دومین همه‌پرسی استقلال در اسکاتلند، سیاست خارجی و امنیتی بریتانیا و در نهایت موقعیت این کشور در نظم بین المللی تاثیر خواهد داشت.

رقابت راهبردی آمریکا-چین: تلاش برای به عهده‌گرفتن رهبری جهان در عرصه فن‌آوری : مشاجره کنونی میان آمریکا و چین فراتر از تعرفه‌های تجاری و اقدامات تلافی‌جویانه است: محرک اصلی رقابت آنها برای برتری در عرصه فن‌آوری در جهان است. این گزارش ریسک‌های رقابت بزرگ‌تر راهبردی و نیز راه‌حل‌های بالقوه برای کاهش تاثیرات رویارویی اقتصادی آمریکا و چین را بررسی می‌کند.

 

شورای روابط خارجی اروپا

4 راه اروپا برای پاسخ به اعتراضات لبنان و عراق: اروپایی‌ها می‌توانند به مردم لبنان و عراق کمک کنند تا به اهداف‌شان در خصوص اصلاحات دست یابند. در اینجا چگونگی آن را توضیح می‌دهیم.

تاکتیک‌های منجمد عربستان برای مناقشه: عربستان سیاست خارجی جسورانه خود را به حالت تعلیق درآورده و به دنبال پیشگیری از تشدید تنش‌ها است.

 

شورای روابط خارجی آمریکا

چین چطور در انتخابات تایوان مداخله می‌کند؟: پکن در حال انتشار اطلاعات غلط برای نفوذ در انتخابات تایوان است که در ماه ژانویه برگزار خواهد شد اما این ضرورتا به معنای آن نیست که رئیس جمهور تسای اینگ‌ون رای نخواهد آورد.

چرا رهبران عربی به دنبال شراکت راهبردی با روسیه هستند؟: روسیه با مداخله در جنگ داخلی سوریه در سال 2015 برای اولین بار بعد از پایان جنگ سرد و به شیوه‌ای دیدنی دوباره به خاورمیانه وارد شد. اکنون آمریکا با خروج اخیرش از سوریه ظاهرا عرصه را برای نفوذ روسیه باز کرده است. در حالی که توجه زیادی به انگیزه‌های روسیه در منطقه شده است اما به انگیزه‌های رهبران عربی که به دنبال روابط نزدیک‌تر با روسیه هستند و ممکن است در آینده یک اتحاد راهبردی جدای از آمریکا را در نظر بگیرند توجه کمی شده است.

 

مرکز بگین سادات

چین در خاورمیانه: از ناظر تا بازیگر امنیتی: بحث زیادی هم در چین و هم خارج از چین در این باره وجود دارد که آیا منافع اقتصادی پکن در منطقه، این کشور را به ایفای نقش فعال تر امنیتی/نظامی در خاورمیانه وادار می‌کند یا خیر. در واقع گرایشات سیاسی و اقتصادی اخیر در منطقه نشانگر این است که یک تغییر در رویکرد چین در قبال خاورمیانه در راستای این خطوط آغاز شده است.

جنگ‌های تجاری ترامپ: یک نظم جهانی جدید؟: حمایت‌گرایی اقتصادی اعلام شده توسط دونالد ترامپ باعث شده است روابط بین‌المللی آمریکا با تعدادی از دشمنان و متحدان به قلمرویی ناشناخته وارد شود. جنگ‌های تجاری آشکار او با برخی کشورها باعث بروز انتقاداتی میان محافظه‌کاران و لیبرال‌ها در آمریکا شده است.

 

 امریکن اینترپرایز

چرا باید مراقب حملات تروریستی در آفریقا باشیم: شبه نظامیان احتمالا مرتبط با القاعده یا داعش روز چهارشنبه به کارگران معدن در بورکینافاسو حمله کردند و حدود 40 نفر را کشتند. شبه نظامیان داعش روز جمعه به یک پایگاه نظامی در مالی حمله کردند و حدود 50 نفر را کشتند. ممکن است به نظر برسد که انتظار وقوع این رویدادهای ناگوار در آفریقا و جایی بسیار دورتر از آمریکا وجود دارد اما این طور نیست. القاعده و داعش در غرب آفریقا به شکلی خطرناک در حال تقویت هستند. شاخه‌های محلی در حال بهبود توانایی‌ها و مهارت خود هستند و با ماموریت‌های محلی خود را برای عملیات‌های جهانی آماده می‌کنند.

نفع راهبردی آمریکا در معاهده استارت جدید: روابط آمریکا و روسیه همچنان رو به وخامت می‌رود، دولت ترامپ در حال بررسی این موضوع است که آیا معاهده جدید استارت را تمدید کند یا خیر.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *