جدیدترین مطالب

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

Loading

أحدث المقالات

کنعانی: ابزارسازی حقوق بشر واقعیت سیاست خارجی آمریکا است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقام‌های آمریکایی با فعال کردن پیشگیرانه ماشین تبلیغاتی خود درباره حقوق بشر در ایران، نمی‌توانند لکه ظلم و شراکت آمریکا در نسل‌کشی و کشتار جمعی مردم مظلوم فلسطین در غزه و کرانه باختری رود اردن را بزدایند.

ترکیه همچنان به دنبال بازپرداخت جنگنده‌های اف-۳۵ است

یکی از مقام‌های دفاعی ترکیه با بیان اینکه آنکارا به تلاش‌های خود برای بازپرداخت بودجه جنگنده‌های اف-۳۵ ادامه می‌دهد و در عین حال با متحدانش برای تهیه یوروفایترهای تایفون همکاری می‌کند، بر نسل پنجم جنگنده‌های «KAAN» نیز متمرکز است.

ترکیه همچنان به دنبال بازپرداخت جنگنده‌های اف-۳۵ است

یکی از مقام‌های دفاعی ترکیه با بیان اینکه آنکارا به تلاش‌های خود برای بازپرداخت بودجه جنگنده‌های اف-۳۵ ادامه می‌دهد و در عین حال با متحدانش برای تهیه یوروفایترهای تایفون همکاری می‌کند، بر نسل پنجم جنگنده‌های «KAAN» نیز متمرکز است.

Loading

چشم‌انداز و مشکلات پیش‌روی دولت آرژانتین

۱۳۹۸/۰۸/۲۱ | خبر تاپ, رصد, سیاسی

شوراي راهبردي آنلاين – رصد: در غروب 27 اکتبر بعد از پایان رای‌گیری در حوزه‌های رای‌گیری و شمارش آرا، آلبرتو فرناندز از حزب عدالت‌گرایی به عنوان رئیس جمهور منتخب آرژانتین اعلام شد. آلبرتو فرناندز 48 درصد آرا را به دست آورد و در مرحله اول پیروز انتخابات لقب گرفت. در آرژانتین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید 45 درصد آرا را برای پیروزی در انتخابات به دست آورند.

فردریکو فرواِس در یادداشتی که شورای آتلانتیک آن را منتشر ساخت، نوشت: آلبرتو فرناندز سیاستمداری حرفه‌ای است که قبلاً رئیس دفتر نستور کارلوس کرشنر، رئیس جمهور فقید آرژانتین و نیز رئیس دفتر کریستینا فرناندز کرشنر، همسر و جانشین نستور کارلوس کرشنر بود. وی در سال 2008، به واسطه اختلاف نظر با کریستینا فرناندز کرشنر از سمت خود کناره‌گیری کرد و به یکی از اصلی‌ترین منتقدین رئیس جمهور وقت تبدیل شد.

با توجه به اختلاف نظر بین آلبرتو فرناندز و کریستینا فرناندز کرشنر، رئیس جمهور سابق آرژانتین، شرکت مشترک طرفین در انتخابات ریاست جمهوری سال 2019 و تعیین کریستینا فرناندز کرشنر به عنوان نامزد معاون ریاست جمهوری غیرمنتظره بود. شاید به دلیل این توافق غیرمعمول، آلبرتور فرناندز توانست پیروز انتخابات شود. با اعلام کریستینا فرناندز کرشنر به عنوان نامزد معاون ریاست جمهوری، آلبرتور فرناندز توانست بر دیگر احزاب پیروز شود.

حامیان موریسیو ماکری، رئیس جمهور فعلی آرژانتین (2019-2015) امیدوار هستند که دولت جدید آلبرتو فرناندز دستورکار میانه و عملگرایانه‌ای را دنبال کند. با این حال تردیدی وجود ندارد که رئیس جمهور منتخب از سیاست‌های فعلی فاصله گرفته و این امر پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت. صرفنظر از اینکه رئیس جمهور جدید چقدر از مسیر برنامه‌ها و سیاست‌های سلف خود فاصله خواهد گرفت، مشخص است که دولت جدید آلبرتو فرناندز در شماری از موضوعات و مسائل کلیدی و مهم در حوزه سیاست خارجی تغییر ایجاد خواهد کرد.

 

صندوق بین‌المللی پول

سابقه روابط آرژانتین با صندوق بین‌المللی پول خوب نیست. این کشور بدهی خود به صندوق یادشده را در سال 2001 نکول کرده و ارتباطاتش را با این سازمان در سال 2006 تا 2015 قطع کرده بود.

وقتی آلبرتو فرناندز ریاست جمهوری آرژانتین را در 10 دسامبر 2019 به دست می‌گیرد، اقتصادی را به ارث خواهد برد که در رکود و بحران بدهی است و نرخ تورم و فقر روبه افزایش می‌باشد. رشد اقتصادی نومیدکننده همراه با اجرای ناقص اصلاحات اقتصادی بیانگر وضعیت نامطلوب اقتصاد آرژانتین می‌باشد. موریسیو ماکری، رئیس جمهور فعلی آرژانتین تلاش کرد تا به تدریج اقتصاد را آزاد کند، اما سرانجام انگیزه و حمایت سیاسی و عمومی لازم را برای کاهش بیشتر هزینه‌ها از دست داد و وضعیت بدهی این کشور به صندوق بین‌المللی پول به میزان 56 میلیارد دلار را بدتر ساخته‌است. این بدهی بزرگترین بدهی کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول در تاریخ سازمان یادشده است.

آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور منتخب و جدید آرژانتین قصد دارد از سیاست‌های ریاضتی صندوق بین‌المللی پول رهایی یابد و ابراز امیدواری کرده‌است که با بازسازماندهی بدهی کشور، بازپرداخت بدهی را طولانی نماید. البته به نظر می‌رسد تیم همراه وی در مبارزه انتخاباتی مخالف این مسیر هستند. چنانچه آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور جدید آرژانتین مایل به استمرار دریافت وام از نهادهای مالی باشد باید دلایل متقاعدکننده‌ای برای چشم‌انداز اقتصادی مثبت و چارچوب مستحکمی برای سیاست اقتصادی خود ارائه نماید. آیا رئیس جمهور جدید با وام‌دهندگان به آرژانتین توافق خواهد کرد یا خیر؟ این امر برای تعیین مسیر سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین حیاتی و تعیین کننده خواهد بود.

 

مناسبات با بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی (مرکوسور)

بعد از بیست سال بحث و بررسی، حامیان تجارت آزاد اعلام موافقتنامه تجارت آزاد بین بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور و اتحادیه اروپا را جشن گرفتند. مراودات تجاری بین این دو بلوک به میزان 85 میلیارد دلار در سال 2018، اعلام شده‌است. موافقتنامه یادشده که قبلاً از سوی هر دو طرف با آن مخالفت شده، اینک با موشکافی دولت جدید آلبرتو فرناندز مواجه خواهد شد. علیرغم اینکه رئیس جمهور جدید آرژانتین خود را حامی و موافق موافقتنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی اعلام داشته‌است، اما وی این موافقتنامه را زیر سوال برده و بازنگری آن را رد نکرده‌است.

چنانچه آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور جدید آرژانتین اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا را به تاخیر یا تعویق بیندازد، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل که بکرات هم از رؤسای جمهور سابق آرژانتین (کرشنرها) و هم از بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی انتقاد کرده‌است، تعلیق عضویت آرژانتین در مرکوسور را بررسی کرده یا حتی برزیل را از این اتحادیه خارج خواهد ساخت. لازم به ذکر است در سال 2018، مراودات اقتصادی و تجارت کالا و خدمات بین دو کشور آرژانتین و برزیل بالغ بر 26 میلیارد دلار بوده‌است.

 

ونزوئلا

با توجه بحران ونزوئلا، انتخاب آلبرتو فرناندز به عنوان رئیس جمهور جدید آرژانتین احتمالاً موجب کاهش حمایت این کشور از خوآن گیدو، رهبر مخالفان ونزوئلا خواهد شد. آلبرتو فرناندز با انتقاد از سیاست خارجی موریسیو ماکری مخالف مداخله در امور داخلی ونزوئلا است و اعلام کرده که مایل است ونزوئلا خودش مشکلش را حل و فصل کند.

رئیس جمهور جدید آرژانتین به واسطه ضدیت دونالد ترامپ با مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا تهدید به خروج از گروه لیما کرده‌است. وی علاقمند به اتخاذ موضع مشابه با مکزیک و اروگوئه در قبال تحولات ونزوئلا است که تاکنون از اتخاذ موضع سخت علیه مادورو، رئیس جمهور این کشور امتناع ورزیده‌است. وزارت امور خارجه آمریکا با رهبر آرژانتین تماس گرفته تا وی را برای تغییر موضع‌اش در قبال ونزوئلا ترغیب نموده تا فشار منطقه‌ای بر نیکلاس مادورو را افزایش دهد.

 

مناسبات با چین و روسیه

با توجه به اینکه آرژانتین در تلاش است تا بدهی‌هایش را به صندوق بین‌المللی پول پرداخت نماید، چین و روسیه بطور فزاینده به منابع جذاب برای سرمایه‌گذاری در آرژانتین و شرکای تجاری مناسب برای این کشور تبدیل شده‌اند. آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور منتخب آرژانتین قصد دارد وابستگی کشور متبوعش را به آمریکا کمتر کند و در جریان مبارزه انتخاباتی با مقامات چین و روسیه دیدار کرده‌است. دو کشور چین و روسیه برنامه‌هایی برای زیرساخت‌های بلندپروازانه و پروژه‌های انرژی، ازجمله ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در آرژانتین دارند. چین حضورش را در آرژانتین افزایش داده و قراردادی در سپتامبر 2019، برای گشودن بازار کشورش به روی کنجاله سویای آرژانتین منعقد کرده و این امر با استقبال آرژانتینی‌ها مواجه شده‌است.

 

نتیجه‌گیری

آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور جدید آرژانتین کار دشوار و خطیری در اداره کشور متبوعش برای دستیابی به رفاه عمومی در پیش دارد. معهذا، تنش‌های اجتماعی و بی‌ثباتی جاری در آمریکای لاتین و در سراسر جهان، آینده این کشور را بر سر دو راهی قرار داده‌است. اگرچه نتایج روی کار آمدن دولت جدید و رئیس جمهور منتخب نامعلوم است، اما با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آرژانتین و بازگشت عدالت‌گرایی (پریونیزم)[1] به آرژانتین موجب تغییر در برنامه‌های موریسیو ماکری، رئیس جمهور فعلی شده و نیز باعث همسویی این کشور با دولت‌های چپ‌گرای آمریکای لاتین خواهد شد.

[1] – عدالت‌گرایی (پریونیزم) جنبش سیاسی مبتنی‌بر ایدئولوژی سیاسی میراث خوآن دومینگو پرون، رئیس جمهور آرژانتین در سال‌های 1946 لغایت 1955 و از سال 1973 تا 1974 و همسرش اوا پرون می‌باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *