جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به حملات اسرائیل علیه سوریه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حملات هوایی شب گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی از استان حلب سوریه که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی و غیرنظامیان سوری شد را به شدت محکوم کرد.

پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

Loading
رصد انديشکده هاي خارجي

از مالکیت معنوی در چین تا جنگ‌های بی‌پایان ترامپ

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ | رصد

شوراي راهبردي آنلاين – رصد: بی‌ثباتی سیاسی آمریکا، روایت ناقص عمران خان از طالبان، حقوق مالکیت معنوی در چین، فرارسیدن زمان گفت‌وگو با ایران، نابودی دیپلماسی آمریکا، زندگی بیش از 100 میلیون جوان در فقر شدید، جنگ‌های بی‌پایان ترامپ، درسی که اروپا باید از پیروزی حزب قانون و عدالت در لهستان بگیرد، لزوم تغییر روابط ناتو با ترکیه و ریاست آلمان بر اتحادیه اروپا و باز هم تهاجم ترکیه به سوریه از برجسته‌ترین موضوعاتی است که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

هوور

بی ثباتی سیاسی: سیاست‌های آمریکا بیش از همیشه دچار اختلاف به نظر می‌رسد. آیا در یک مرحله بی‌سابقه‌ی تاریخی قرار داریم؟ آیا درس‌هایی هست که باید از دوره‌های پیشین سیاست‌های آمریکایی یاد گرفت؟

 

بروکینگز

آیا در اروپای مرکزی جریان برخلاف پوپولیسم راست گرا و ملی گرایی در حرکت است؟: انتخابات اخیر در مجارستان و لهستان دلیلی را برای امیدواری دموکرات‌ها در اروپای مرکزی فراهم کرد درحالی‌که احزاب ملی‌گرای راست حاکم در هر دو کشور از شکست‌هایی در انتخابات رنج بردند. در انتخابات شورای شهر مجارستان یک اپوزیسیون متحد توانست ویکتور اوربان نخست‌وزیر  این کشور را در بوداپست و یک سری پایتخت‌های اجرایی منطقه‌ای شکست دهد. در لهستان حزب قانون و عدالت حاکم کنترل را به مجموعه‌ای از احزاب اپوزیسیون واگذار کرد.

روایت ناقص عمران خان از طالبان: آمریکا از « طولانی‌ترین جنگ» خود خسته شده است: نه دولت ترامپ و نه افکار عمومی آمریکا هیچ‌کدام تمایلی ندارند در افغانستان باقی بمانند. ظاهراً پرسش این نیست که آیا آمریکا افغانستان را ترک می‌کند یا خیر (این نتیجه نهایی است) بلکه پرسش این است که چه زمان و چگونه این کار انجام می‌شود. گفت‌وگوهای صلح آمریکا با طالبان افغانستان (که در حال حاضر به تعویق افتاده اما احتمالا اندکی به ازسرگیری نزدیک می‌شود) بعد از 18 سال جنگ با این گروه به توضیحی روایی نیاز دارد که فراتر از خسته شدن از جنگ و ناتوانی برای پیروزی نظامی باشد.

چرا کره شمالی از مذاکرات سوئد بیرون رفت: شانزده ماه بعد از نشست سنگاپور میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، بالاخره مذاکره‌کنندگان هسته‌ای اوایل ماه جاری میلادی در استکهلم هشت ساعت با هم دیدار کردند. این گفت‌وگوها درست یک روز بعد در حالی که نماینده کره شمالی آمریکا را به دلیل قصور در رها کردن دیدگاه‌ها و رویکرد منسوخش مقصر اعلام کرد، فروپاشید.

آمریکا دیگر در سوریه اهمیتی ندارد: حمله نظامی ترکیه در شمال سوریه بحرانی انسانی را به راه انداخت که به شکل موثری توسط آمریکا و بعد از چراغ سبز ترامپ به ترکیه و خروج 1000 سرباز آمریکایی از آن منطقه ممکن شد.

 

کارنگی

سابقه چین در زمینه حقوق مالکیت معنوی بهتر و بهتر می شود: به‌راحتی می‌توان برای سرقت استفاده از حسن تعبیر «اکتساب» را نپذیرفت اما در واقعیت، تجارت، سرمایه‌گذاری خارجی، صدور مجوز، تقلید و بله، دزدی همگی باهم به پیشرفت فنی چین منجر شده است.

راه پیش رو در سوریه: آمریکا و اروپا برای محدود کردن مناقشه در سوریه بر روی تحریم ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کنند. غرب باید به‌جای تحریم، یک برنامه اقدام موردتوافق دو طرف را با ترکیه تدوین کند.

زمان آن است که اروپا در خاورمیانه راهبردی اقدام کند: حمله ترکیه به سوریه پیامدهایی شدید برای امنیت اروپا دارد. اما مشکل خیلی بزرگ‌تر از خود ترکیه است. اکنون زمان آن است که اتحادیه اروپا دوباره درصحنه خاورمیانه ظاهر شود و به شکلی راهبردی اقدام کند.

زمان گفت و گو با ایران فرارسیده است: زمان آن است که پشت فرمان دیپلماسی بنشینیم و قبل از آن‌که خیلی دیر شود به سمت ایران حرکت کنیم. شش سال قبل در ماه اکتبر در بحبوحه گفت‌وگوهای سری با ایران بودیم که به یک توافق هسته‌ای جامع منجر شد. آن زمان وقتی بود که دیپلماسی ریسک زیادی را تحمل کرد و وعده قابل‌توجهی داد. امروز، این وعده کمرنگ شده است و ریسک در حال تشدید است. پیامدهای تصمیم احمقانه دولت ترامپ برای ترک آن توافق در سال گذشته بدون داشتن هیچ‌گونه مدرکی دال بر ناپایبندی ایران قابل پیش‌بینی بود و پیش‌بینی شد. اکنون در مرحله بسیار خطرناکی قرار داریم. داستان این‌که چطور به اینجا رسیدیم داستان انتظارات غلط هر دو طرف است.

نابودی دیپلماسی آمریکا: در سه سال و نیم خدمت من (ویلیام برنز) به‌عنوان مسئول وزارت امور خارجه آمریکا هرگز شاهد حمله‌ای به دیپلماسی نبودم که به‌اندازه حمله‌ای که امروز در جریان است برای وزارت امور خارجه به‌عنوان یک‌نهاد و نیز برای نفوذ بین‌المللی ما آسیب‌رسان بوده باشد.

 

امریکن اینترپرایز

آیا یک رئیس جمهور دموکرات اقتصاد را آن طور که ترامپ پیش بینی می کند در هم می‌شکند؟: رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه توییت کرد: «اگر یکی از آن دلقک‌ها رئیس‌جمهور شود، اقتصاد ما مانند سال 1929 در هم خواهد شکست.» حالا این طنز را که یک رئیس‌جمهور حامی تولیدات داخلی به یادآوری یک آشوب اقتصادی می‌پردازد که احتمالا این سیاست حمایتی باعث وخیم‌تر شدن آن می‌شود را کنار بگذارید؛ اگر تحلیل اقتصادی ترامپ درست باشد آنگاه این خبر بدی برای … رئیس‌جمهور خواهد بود.

 

بروکینگز

بیش از 100 میلیون جوان همچنان در فقر شدید به سر می برند: درحالی‌که رهبران توسعه جهانی در نشست‌های سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول دورهم جمع می‌شوند، پیام‌هایی که در رابطه با نابرابری و تغییرات اقلیمی در صدر تیترهای اخبار جهان و رسانه‌های اجتماعی قرارگرفته‌اند تا حد زیادی توسط جنبش جهانی جوانان دامن زده می‌شوند. در سال‌های اخیر نگرانی‌ها و نگرش‌های جهانی جوانان در مرکز توجه قرار داشته است.

آیا اپوزیسیون ترکیه می تواند یک سیاست پایدار درباره کردها تدوین کند؟: از سال 2002 تاکنون قاعده سیاست‌های ترکیه روشن بوده است: ترکیه به‌طور دوره‌ای انتخابات برگزار می‌کند و حزب پیروز همچنان حزب عدالت و توسعه حاکم و رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان است. آخرین دور انتخابات محلی که در 31 مارس و 23 ژوئن برگزار شد استثنائی بر این قاعده بود. حزب عدالت و توسعه از شکست انتخاباتی سختی رنج برد و تقریباً در تمامی شهرهای بزرگ ازجمله در استانبول و آنکارا در برابر اپوزیسیون شکست خورد.

 

بروگل

هنر توافق برگزیت: دولت بریتانیا با اتحادیه اروپا به یک توافق رسید. این توافق همچنان باید به تصویب پارلمان های بریتانیا و اروپا و نیز شورای اروپایی برسد. اما آیا این برای بروکسل خبر خوبی است؟ وقتی همه این‌ها به پایان برسد بریتانیا چطور معاملات تجاری مطلوبی را به دست خواهد آورد. و با توجه به این‌که باید رابطه‌ای جدید میان بروکسل، لندن و جهان محقق شود آیا این آغاز یک پایان خواهد بود و یا پایان یک آغاز؟

 

فارین پالسی این فوکوس

فراموش نکنید: تسلیحات هسته‌ای هم تهدید موجودیتی هستند: در حال حاضر آگاهی روبه رشدی در این خصوص وجود دارد که تغییرات اقلیمی تهدیدی موجودیتی برای بشریت است. جنبش‌هایی الهام‌بخش به دنبال راه‌حل‌هایی برای این مسئله هستند و سیاستمداران در تقلا هستند این راه‌حل را ارائه کنند. این کار خوبی است اما یک تهدید موجودیتی دیگر نیز وجود دارد که به آن توجه کمتری می‌شود: جنگ هسته‌ای.

جنگ های بی پایان ترامپ: دونالد ترامپ عاشق حرف زدن درباره پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان آمریکا است که میراثش به‌عنوان رئیس‌جمهور بوده ‌است. او دراین‌باره توییت می‌کند. از اسلاف خود به دلیل اشتباهات نظامی‌شان انتقاد می‌کند. اما ترامپ فقط درباره جنگ‌های بی‌پایان حرف می‌زند و برای آن‌ها هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

 

شورای روابط خارجی آمریکا

عامل اعتراضات در هائیتی چیست؟: اعتراضات خشونت‌بار هائیتی را در برگرفته است و شهروندان این کشور در اعتراض به فساد دولت به خیابان‌ها ریخته‌اند.

 

مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات

اشاراتی به روابط حسنه در خلیج فارس: هراس از درگیری نظامی احتمالی با ایران برخلاف چشم‌انداز بازاندیشی لجستیک نظامی آمریکا که دست‌کم شامل تغییر مکان نسبی و تدریجی عملیات فرماندهی و کنترل آمریکا می‌شود که حدود چهار دهه در خلیج‌فارس مستقر بوده است، ممکن است در را به روی گفت‌وگوی سعودی- ایرانی باز کند.

روابط ناتو با ترکیه باید تغییر کند: تهاجم ترکیه به شمال سوریه تازه‌ترین نمونه از بی‌اعتنایی این کشور به ارزش‌های ناتو است. اکنون زمان آن است که دراین‌باره کاری انجام شود.

نزدیکی روابط روسیه و غرب؟: در ماه‌های اخیر اشاراتی به بهبود روابط روسیه و غرب شده است که می تواند تاثیرات بزرگی در توازن قدرت در مناطق وسیع اوراسیا داشته باشد.

ترامپ مشروعیت گروه 7 را از بین برد: گروه هفت همواره با پرسش‌هایی درباره مشروعیت روبرو بوده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با اعلام تصمیم میزبانی نشست سالانه این گروه در یکی از زمین‌های گلف شخصی خود باعث از بین رفتن آنچه از مشروعیت برای این گروه باقی مانده بود، شد.

 

موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون

بهای یک توافق دیگر بر سر عدم توافق میان آمریکا و چین: توافق تجاری آمریکا و چین که روز 11 اکتبر توسط دونالد ترامپ اعلام شد به‌عنوان «فاز اول اساسی» از توافقی در آینده که به مسائل گسترده‌تر می‌پردازد، معرفی شد. اما به دلیل این‌که این فاز اول مکتوب یا رسمی نشده است، برای کاستن از تردیدها در خصوص روابط تجاری میان این دو اقتصاد بزرگ جهان کار چندانی انجام نمی‌دهد. در حال حاضر واردکنندگان آمریکایی با میانگین تعرفه 21 درصدی بر روی کالاهای چینی روبرو هستند درحالی‌که صادرکنندگان آمریکایی با میانگین تعرفه 21.1 درصدی روبرو هستند.

 

چتم هاوس

اروپا از پیروزی حزب قانون و عدالت در لهستان چه درسی باید بگیرد: اتحادیه اروپا باید در خصوص تهدیدهای لیبرال دموکراسی در لهستان هشیار باشد اما رهبران اروپایی نیز باید بپذیرند که موفقیت انتخاباتی حزب قانون و عدالت لهستان بازتاب توانایی‌اش در ارائه چیزهایی است که دیگر احزاب سیاسی در اروپا مدت‌ها است که از آن‌ها غفلت کرده‌اند.

ماهیت متغییر راهبرد نظامی روسیه و کاربرد تاکتیکی آن: راهبرد نظامی روسیه بیش‌ازپیش مرزهای میان جنگ و صلح را محو می‌کند. درحالی‌که ماهیت جنگ تغییر می‌کند، کرملین راهبردهایش را مطابقت می‌دهد تا بحران را به‌ویژه از طریق ابزارهای غیرنظامی زیر آستانه خشونت مسلحانه پیگیری کند.

 

شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا

جنگجویان خارجی اروپایی در سوریه: بهای انفعال: استرداد همچنان مؤثرترین روش برای دولت‌های عضو اتحادیه اروپا است تا به‌این‌ترتیب هر مورد را بررسی کنند، جنگجویان را درجایی که ضروری است مجازات کنند و افرادی را که بازگردانده می‌شوند بازجویی کنند تا در خصوص روش‌ها و برنامه‌های داعش اطلاعات بیشتری کسب کنند.

سکان در دست آلمان: آیا آلمان می تواند در سال 2020 اروپا را گرد هم جمع کند؟: ریاست آلمان بر اتحادیه اروپا فرصتی را برای ایجاد سطوحی قوی از انسجام ساختاری میان دولت‌های عضو اتحادیه فراهم می‌کنند اما شهروندان همچنان در برخی جهات تردید دارند.

در ماه ژوئیه آینده بزرگ‌ترین دولت عضو اتحادیه اروپا نقش حیاتی ریاست اتحادیه را به عهده می‌گیرد. دولت‌ها و شهروندان حامی اروپا در سراسر این قاره انتظارات بالایی برای یکپارچگی جدی‌تر تحت ریاست آلمان دارند. اما چقدر احتمال دارد چنین امری محقق شود؟

 

بلفر

خصومت ترکیه و خیانت آمریکا در سوریه بحران جدیدی برای کردها رقم زد: مداخله ترکیه و عقب‌نشینی واشنگتن در شمال سوریه سطحی از آشوب را به راه انداخته که باید زنگ بیدارباش را برای منطقه کردستان به صدا درآورد.

جامعه بین‌الملل باید برنامه‌های پاکسازی قومی ترکیه در شمال سوریه را متوقف کند: در حالی که حملات هوایی و توپخانه‌ای غیرنظامیان در شمال شرق سوریه را از بین می‌برد، روشن است که ادعاهای ترکیه که می‌گوید هدف از تهاجم نظامی پیشبرد مبارزه جهانی با داعش است، چیزی جز تبلیغاتی خطرناک نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *